Pembangunan Modul Sc-ToT bagi tajuk Kesihatan Manusia dalam matapelajaran Sains Tingkatan Dua berasaskan TBL

<p>Kajian ini bertujuan membangunkan Modul Sc- ToT berasaskan pemikiran bagi tajuk</p><p>Kesihatan Manusia untuk kegunaan guru sains tingkatan dua. Pembelajaran berasaskan</p><p>pemikiran (Thinking Based Learning) merupakan satu t...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Noor Aisyahida Elmi
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2023
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=11441
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:<p>Kajian ini bertujuan membangunkan Modul Sc- ToT berasaskan pemikiran bagi tajuk</p><p>Kesihatan Manusia untuk kegunaan guru sains tingkatan dua. Pembelajaran berasaskan</p><p>pemikiran (Thinking Based Learning) merupakan satu teori yang unik iaitu</p><p>melibatkan penyebatian antara pengajaran kandungan dan pengajaran kemahiran</p><p>berfikir dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Pembangunan modul ini</p><p>mengintegrasikan Teori Pembelajaran Kognitif dan Teori Pembelajaran</p><p>Konstruktivisme. Pembangunan modul menggunakan Model Sidek melibatkan dua</p><p>peringkat iaitu membina draf modul dan pengujian modul. Tiga instrumen soal selidik</p><p>digunakan dalam kajian ini iaitu soal selidik kesahan kandungan modul, soal selidik</p><p>kebolehpercayaan modul dan soal selidik kebolehgunaan modul. Kesahan modul</p><p>diperolehi daripada tiga orang pakar dengan mengambil kira peratus persetujuan pakar</p><p>manakala kebolehpercayaan modul diperolehi melalui kajian rintis menggunakan pekali</p><p>Alfa Cronbach. Seramai 30 orang guru sains tingkatan dua dipilih sebagai responden</p><p>dalam kajian ini bagi menguji kebolehgunaan modul. Data dianalisis secara deskriptif</p><p>menggunakan perisian SPSS. Dapatan kajian menunjukkan modul ini mempunyai</p><p>kesahan kandungan yang baik iaitu purata peratus persetujuan pakar adalah 92.1%</p><p>manakala nilai pekali Alfa Cronbach bagi kebolehpercayaan modul adalah 1.00.</p><p>Kebolehgunaan Modul Sc-ToT diukur menggunakan borang soal selidik skala Likert</p><p>lima mata yang diadaptasi dan diubahsuai daripada soal selidik Usefullness, Satisfaction</p><p>and Ease of Use (USE questionnaire). Data kebolehgunaan pula menunjukkan</p><p>responden bersetuju bahawa Modul Sc- ToT adalah sesuai digunakan dari konstruk</p><p>kebergunaan (M=4.32, SP=0.58), mudah digunakan (M=4.41, SP=0.625), mudah</p><p>dipelajari (M=4.37, SP=0.589) dan kepuasan (M=4.30, SP=0.77). Kesimpulannya,</p><p>kajian ini berjaya membangunkan Modul Sc- ToT yang mempunyai kesahan yang</p><p>tinggi. Dari aspek kebolehgunaan modul, guru sains bersetuju bahawa Modul Sc- ToT</p><p>adalah sesuai digunakan. Implikasi kajian menunjukkan modul yang dibina ini dapat</p><p>dijadikan sebagai alternatif bahan bantu mengajar dan dapat memberikan kepuasan</p><p>belajar kepada murid seterusnya menggalakkan pembelajaran secara aktif dalam</p><p>kalangan murid.</p>