Pembangunan perisian multimedia berasaskan gaya pembelajaran VARK : Penilaian keberkesanan penggunaannya

<p>Tujuan kajian ini ialah untuk melihat kesan integrasi; gaya pembelajaran dengan menggunakan</p><p>perisian multimedia, bagi kursus Senireka Grafik. Gaya pembelajaran pelajar diukur dengan</p><p>menggunakan instrumen VARK (Visua...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Sharuddin Awang Kechil
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2004
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=11445
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:<p>Tujuan kajian ini ialah untuk melihat kesan integrasi; gaya pembelajaran dengan menggunakan</p><p>perisian multimedia, bagi kursus Senireka Grafik. Gaya pembelajaran pelajar diukur dengan</p><p>menggunakan instrumen VARK (Visual, Aural, Read/Write dan Kinesthetic). Kajian ini menggunakan</p><p>kaedah eksperimental. Dalam pengendalian kajian, kumpulan eksperimen menggunakan perisian</p><p>multimedia yang dibangunkan berasaskan gaya pembelajaran VARK dan kumpulan kawalan</p><p>menggunakan perisian multimedia yang sedia ada. Dapatan kajian menunjukkan kumpulan eksperimen</p><p>mendapat pencapaian yang lebih baik berbanding kumpulan kawalan dalam ujian subjek Senireka Grafik.</p><p>Berdasarkan kepada dapatan ini, pencapaian pelajar yang menggunakan perisian multimedia yang</p><p>dibangunkan menggunakan gaya pembelajaran VARK meningkat secara signifikan (p=0.01). Dapatan kajian</p><p>ini boleh dijadikan rujukan gaya pembelajaran dan digunakan sebagai panduan kepada guru</p><p>dalam merekabentuk perisian multimedia disamping aplikasi pembelajaran lain yang menggunakan bahan</p><p>multimedia.</p><p></p>