Keberkesanan Pembelajaran Kolaboratif Berbantukan Komputer terhadap pencapaian pelajar yang berlainan gaya pembelajaran

<p>Penyelidikan ini bertujuan untuk mengkaji kesan kaedah Pembelajaran Kolaboratif Berbantukan</p><p>Komputer terhadap pencapaian pelajar yang berlainan gaya pembelajaran. Dua bentuk kaedah yang</p><p>dikaji iaitu kaedah pembelaja...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Umi Kalsom Abdul Majid
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2008
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=11446
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:<p>Penyelidikan ini bertujuan untuk mengkaji kesan kaedah Pembelajaran Kolaboratif Berbantukan</p><p>Komputer terhadap pencapaian pelajar yang berlainan gaya pembelajaran. Dua bentuk kaedah yang</p><p>dikaji iaitu kaedah pembelajaran kolaboratif berbantukan komputer bebas dan terpimpin. Empat jenis</p><p>gaya pembelajaran dari klasifikasi gaya pembelajaran Kolb digunakan iaitu, Akomodator,</p><p>Assimilator, Diverger dan Konverger. Dalam kajian ini Koswer "Blood Circulatory System"</p><p>dibangunkan berdasarkan kepada model ISD Alessi dan Trollip (200 I) serta model 4 MAT oleh McCarthy</p><p>(1990) yang digunakan sebagai alat kajian. Kajian menggunakan rekabentuk faktorial 2 X 4.</p><p>Pembolehubah tidak bersandar ialah dua jenis kaedah pembelajaran kolaboratif berbantukan komputer</p><p>dan pembolehubah bersandar ialah pencapaian iaitu skor ujian (Pasca - Pra). Dalam kajian ini gaya</p><p>pembelajaran diukur dengan mengunakan ujian HBDI "Herrmann Brain Dominance Instrumenl". Sampel</p><p>kajian terdiri daripada 240 orang pelajar perempuan tingkatan dua daripada sebuah sekolah.</p><p>Pelajar diagihkan kepada lapan kumpulan, empat kumpulan mengikuti kaedah pembelajaran</p><p>kolaboratif berbantukan komputer bebas dan empat kumpulan lagi mengikuti kaedah</p><p>pembelajaran kolaboratif berbantukan komputer terpimpin dan menjalani rawatan selama dua jam.</p><p>Data yang diperolehi dianalisis dengan menggunakan statistik deskriptif clan statistik</p><p>inferensi ANOVA dua hala untuk menentukan kesan utama clan kesan interaksi kaedah pembelajaran dan</p><p>gaya pembelajaran ke atas pencapaian. Dapatan kajian menunjukkan bahawa pelajar yang mengikuti</p><p>kaedah pembelajaran kolaboratif berbantukan komputer terpimpin mendapat pencapaian yang</p><p>signifikan lebih baik. berbanding dengan pelajar yang mengikuti kaedah pembelajaran</p><p>kolaboratif berbantukan komputer bebas. Dari segi gaya pembelajaran, pelajar Konverger</p><p>memperolehi pencapaian yang lebih baik berbanding pelajar Akomodator, Assirnilator clan Diverger.</p><p>Dari segi peningkatan pencapaian antara dua kaedah pembelajaran pula didapati pelajar Diverger</p><p>menunjukkan pencapaian yang lebih baik berbanding gaya pembelajaran lain. Dapatan kajian</p><p>menunjukkan bahawa tidak terdapat kesan interaksi yang signifikan antara kaedah pembelajaran dan</p><p>gaya pembelajaran pelajar. Sehubungan dengan itu, kajian ini juga menunjukkan bahawa gaya</p><p>pembelajaran bukanlah merupakan faktor utama yang mempengaruhi pencapaian. Gaya pembelajaran</p><p>lebih merupakan petunjuk bagaimana setiap individu itu menguasai pembelajaran.</p><p></p>