Keberkesanan penggunaan kaedah Bar Bulat terhadap pencapaian murid Tahun Tiga dalam topik Pendaraban Dua Nombor

<p>Kajian ini bertujuan mengkaji keberkesanan pengajaran menggunakan kaedah Bar Bulat terhadap</p><p>pencapaian murid Tahun Tiga dalam Pendaraban Dua Nombor. Kajian ini menggunakan reka bentuk kuasi</p><p>eksperimen ujian pra-pasc...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Yip Yan Yee
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2020
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=11447
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:<p>Kajian ini bertujuan mengkaji keberkesanan pengajaran menggunakan kaedah Bar Bulat terhadap</p><p>pencapaian murid Tahun Tiga dalam Pendaraban Dua Nombor. Kajian ini menggunakan reka bentuk kuasi</p><p>eksperimen ujian pra-pasca kumpulan tidak setara. Sejumlah 50 orang murid di sebuah sekolah</p><p>rendah di kawasan negeri Perak dipilih secara rawak untuk kajian ini. Seramai 25 orang murid</p><p>daripada kumpulan rawatan menjalani proses intervensi menggunakan kaedah Bar Bulat manakala 25</p><p>orang murid daripada kumpulan kawalan melalui proses pengajaran dan pembelajaran menggunakan</p><p>kaedah konvensional. Instrumen yang digunakan dalam kajian ini adalah satu set ujian pra dan pasca.</p><p>Data dianalisis secara statistik deskriptif dan inferensi. Berdasarkan analisis ujian-t sampel</p><p>tidak bersandar, min markah ujian pencapaian pasca (min = 35.40, sp -- 2.082) murid kumpulan rawatan adalah</p><p>berbeza dengan min markah ujian pencapaian pasca (min = 29.60, sp = 2.2 I 7) murid kumpulan kawalan</p><p>secara signifikan [t(48) = 9.535, p < 0.05]. Kesimpulannya, murid yang menggunakan</p><p>kaedah Bar Bulat menunjukkan pencapaian yang lebih baik terhadap Pendaraban Dua Nombor berbanding</p><p>murid daripada kumpulan kawalan. Implikasi kajian ini menunjukkan pengajaran matematik perlu</p><p>menitik beratkan kefahaman konsep nilai tempat dalam algoritma pendaraban dua nombor untuk</p><p>meningkatkan pencapaian murid.</p><p></p>