Keberkesanan penggunaan kaedah Bar Bulat terhadap pencapaian murid Tahun Tiga dalam topik Pendaraban Dua Nombor

<p>Kajian ini bertujuan mengkaji keberkesanan pengajaran menggunakan kaedah Bar Bulat terhadap</p><p>pencapaian murid Tahun Tiga dalam Pendaraban Dua Nombor. Kajian ini menggunakan reka bentuk kuasi</p><p>eksperimen ujian pra-pasc...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Yip Yan Yee
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2020
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=11447
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id oai:ir.upsi.edu.my:11447
record_format uketd_dc
spelling oai:ir.upsi.edu.my:114472024-09-24 Keberkesanan penggunaan kaedah Bar Bulat terhadap pencapaian murid Tahun Tiga dalam topik Pendaraban Dua Nombor 2020 Yip Yan Yee QA Mathematics <p>Kajian ini bertujuan mengkaji keberkesanan pengajaran menggunakan kaedah Bar Bulat terhadap</p><p>pencapaian murid Tahun Tiga dalam Pendaraban Dua Nombor. Kajian ini menggunakan reka bentuk kuasi</p><p>eksperimen ujian pra-pasca kumpulan tidak setara. Sejumlah 50 orang murid di sebuah sekolah</p><p>rendah di kawasan negeri Perak dipilih secara rawak untuk kajian ini. Seramai 25 orang murid</p><p>daripada kumpulan rawatan menjalani proses intervensi menggunakan kaedah Bar Bulat manakala 25</p><p>orang murid daripada kumpulan kawalan melalui proses pengajaran dan pembelajaran menggunakan</p><p>kaedah konvensional. Instrumen yang digunakan dalam kajian ini adalah satu set ujian pra dan pasca.</p><p>Data dianalisis secara statistik deskriptif dan inferensi. Berdasarkan analisis ujian-t sampel</p><p>tidak bersandar, min markah ujian pencapaian pasca (min = 35.40, sp -- 2.082) murid kumpulan rawatan adalah</p><p>berbeza dengan min markah ujian pencapaian pasca (min = 29.60, sp = 2.2 I 7) murid kumpulan kawalan</p><p>secara signifikan [t(48) = 9.535, p < 0.05]. Kesimpulannya, murid yang menggunakan</p><p>kaedah Bar Bulat menunjukkan pencapaian yang lebih baik terhadap Pendaraban Dua Nombor berbanding</p><p>murid daripada kumpulan kawalan. Implikasi kajian ini menunjukkan pengajaran matematik perlu</p><p>menitik beratkan kefahaman konsep nilai tempat dalam algoritma pendaraban dua nombor untuk</p><p>meningkatkan pencapaian murid.</p><p></p> 2020 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=11447 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=11447 text zsm openAccess Masters Perpustakaan Tuanku Bainun Fakulti Sains dan Matematik N/A
institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
collection UPSI Digital Repository
language zsm
topic QA Mathematics
spellingShingle QA Mathematics
Yip Yan Yee
Keberkesanan penggunaan kaedah Bar Bulat terhadap pencapaian murid Tahun Tiga dalam topik Pendaraban Dua Nombor
description <p>Kajian ini bertujuan mengkaji keberkesanan pengajaran menggunakan kaedah Bar Bulat terhadap</p><p>pencapaian murid Tahun Tiga dalam Pendaraban Dua Nombor. Kajian ini menggunakan reka bentuk kuasi</p><p>eksperimen ujian pra-pasca kumpulan tidak setara. Sejumlah 50 orang murid di sebuah sekolah</p><p>rendah di kawasan negeri Perak dipilih secara rawak untuk kajian ini. Seramai 25 orang murid</p><p>daripada kumpulan rawatan menjalani proses intervensi menggunakan kaedah Bar Bulat manakala 25</p><p>orang murid daripada kumpulan kawalan melalui proses pengajaran dan pembelajaran menggunakan</p><p>kaedah konvensional. Instrumen yang digunakan dalam kajian ini adalah satu set ujian pra dan pasca.</p><p>Data dianalisis secara statistik deskriptif dan inferensi. Berdasarkan analisis ujian-t sampel</p><p>tidak bersandar, min markah ujian pencapaian pasca (min = 35.40, sp -- 2.082) murid kumpulan rawatan adalah</p><p>berbeza dengan min markah ujian pencapaian pasca (min = 29.60, sp = 2.2 I 7) murid kumpulan kawalan</p><p>secara signifikan [t(48) = 9.535, p < 0.05]. Kesimpulannya, murid yang menggunakan</p><p>kaedah Bar Bulat menunjukkan pencapaian yang lebih baik terhadap Pendaraban Dua Nombor berbanding</p><p>murid daripada kumpulan kawalan. Implikasi kajian ini menunjukkan pengajaran matematik perlu</p><p>menitik beratkan kefahaman konsep nilai tempat dalam algoritma pendaraban dua nombor untuk</p><p>meningkatkan pencapaian murid.</p><p></p>
format thesis
qualification_name
qualification_level Master's degree
author Yip Yan Yee
author_facet Yip Yan Yee
author_sort Yip Yan Yee
title Keberkesanan penggunaan kaedah Bar Bulat terhadap pencapaian murid Tahun Tiga dalam topik Pendaraban Dua Nombor
title_short Keberkesanan penggunaan kaedah Bar Bulat terhadap pencapaian murid Tahun Tiga dalam topik Pendaraban Dua Nombor
title_full Keberkesanan penggunaan kaedah Bar Bulat terhadap pencapaian murid Tahun Tiga dalam topik Pendaraban Dua Nombor
title_fullStr Keberkesanan penggunaan kaedah Bar Bulat terhadap pencapaian murid Tahun Tiga dalam topik Pendaraban Dua Nombor
title_full_unstemmed Keberkesanan penggunaan kaedah Bar Bulat terhadap pencapaian murid Tahun Tiga dalam topik Pendaraban Dua Nombor
title_sort keberkesanan penggunaan kaedah bar bulat terhadap pencapaian murid tahun tiga dalam topik pendaraban dua nombor
granting_institution Perpustakaan Tuanku Bainun
granting_department Fakulti Sains dan Matematik
publishDate 2020
url https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=11447
_version_ 1811774770797084672