Keberkesanan penggunaan kaedah Bar Bulat terhadap pencapaian murid Tahun Tiga dalam topik Pendaraban Dua Nombor
<p>Kajian ini bertujuan mengkaji keberkesanan pengajaran menggunakan kaedah Bar Bulat terhadap</p><p>pencapaian murid Tahun Tiga dalam Pendaraban Dua Nombor. Kajian ini menggunakan reka bentuk kuasi</p><p>eksperimen ujian pra-pasc...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | thesis |
Language: | zsm |
Published: |
2020
|
Subjects: | |
Online Access: | https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=11447 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
oai:ir.upsi.edu.my:11447 |
---|---|
record_format |
uketd_dc |
spelling |
oai:ir.upsi.edu.my:114472024-09-24 Keberkesanan penggunaan kaedah Bar Bulat terhadap pencapaian murid Tahun Tiga dalam topik Pendaraban Dua Nombor 2020 Yip Yan Yee QA Mathematics <p>Kajian ini bertujuan mengkaji keberkesanan pengajaran menggunakan kaedah Bar Bulat terhadap</p><p>pencapaian murid Tahun Tiga dalam Pendaraban Dua Nombor. Kajian ini menggunakan reka bentuk kuasi</p><p>eksperimen ujian pra-pasca kumpulan tidak setara. Sejumlah 50 orang murid di sebuah sekolah</p><p>rendah di kawasan negeri Perak dipilih secara rawak untuk kajian ini. Seramai 25 orang murid</p><p>daripada kumpulan rawatan menjalani proses intervensi menggunakan kaedah Bar Bulat manakala 25</p><p>orang murid daripada kumpulan kawalan melalui proses pengajaran dan pembelajaran menggunakan</p><p>kaedah konvensional. Instrumen yang digunakan dalam kajian ini adalah satu set ujian pra dan pasca.</p><p>Data dianalisis secara statistik deskriptif dan inferensi. Berdasarkan analisis ujian-t sampel</p><p>tidak bersandar, min markah ujian pencapaian pasca (min = 35.40, sp -- 2.082) murid kumpulan rawatan adalah</p><p>berbeza dengan min markah ujian pencapaian pasca (min = 29.60, sp = 2.2 I 7) murid kumpulan kawalan</p><p>secara signifikan [t(48) = 9.535, p < 0.05]. Kesimpulannya, murid yang menggunakan</p><p>kaedah Bar Bulat menunjukkan pencapaian yang lebih baik terhadap Pendaraban Dua Nombor berbanding</p><p>murid daripada kumpulan kawalan. Implikasi kajian ini menunjukkan pengajaran matematik perlu</p><p>menitik beratkan kefahaman konsep nilai tempat dalam algoritma pendaraban dua nombor untuk</p><p>meningkatkan pencapaian murid.</p><p></p> 2020 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=11447 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=11447 text zsm openAccess Masters Perpustakaan Tuanku Bainun Fakulti Sains dan Matematik N/A |
institution |
Universiti Pendidikan Sultan Idris |
collection |
UPSI Digital Repository |
language |
zsm |
topic |
QA Mathematics |
spellingShingle |
QA Mathematics Yip Yan Yee Keberkesanan penggunaan kaedah Bar Bulat terhadap pencapaian murid Tahun Tiga dalam topik Pendaraban Dua Nombor |
description |
<p>Kajian ini bertujuan mengkaji keberkesanan pengajaran menggunakan kaedah Bar Bulat terhadap</p><p>pencapaian murid Tahun Tiga dalam Pendaraban Dua Nombor. Kajian ini menggunakan reka bentuk kuasi</p><p>eksperimen ujian pra-pasca kumpulan tidak setara. Sejumlah 50 orang murid di sebuah sekolah</p><p>rendah di kawasan negeri Perak dipilih secara rawak untuk kajian ini. Seramai 25 orang murid</p><p>daripada kumpulan rawatan menjalani proses intervensi menggunakan kaedah Bar Bulat manakala 25</p><p>orang murid daripada kumpulan kawalan melalui proses pengajaran dan pembelajaran menggunakan</p><p>kaedah konvensional. Instrumen yang digunakan dalam kajian ini adalah satu set ujian pra dan pasca.</p><p>Data dianalisis secara statistik deskriptif dan inferensi. Berdasarkan analisis ujian-t sampel</p><p>tidak bersandar, min markah ujian pencapaian pasca (min = 35.40, sp -- 2.082) murid kumpulan rawatan adalah</p><p>berbeza dengan min markah ujian pencapaian pasca (min = 29.60, sp = 2.2 I 7) murid kumpulan kawalan</p><p>secara signifikan [t(48) = 9.535, p < 0.05]. Kesimpulannya, murid yang menggunakan</p><p>kaedah Bar Bulat menunjukkan pencapaian yang lebih baik terhadap Pendaraban Dua Nombor berbanding</p><p>murid daripada kumpulan kawalan. Implikasi kajian ini menunjukkan pengajaran matematik perlu</p><p>menitik beratkan kefahaman konsep nilai tempat dalam algoritma pendaraban dua nombor untuk</p><p>meningkatkan pencapaian murid.</p><p></p> |
format |
thesis |
qualification_name |
|
qualification_level |
Master's degree |
author |
Yip Yan Yee |
author_facet |
Yip Yan Yee |
author_sort |
Yip Yan Yee |
title |
Keberkesanan penggunaan kaedah Bar Bulat terhadap pencapaian murid Tahun Tiga dalam topik Pendaraban Dua Nombor |
title_short |
Keberkesanan penggunaan kaedah Bar Bulat terhadap pencapaian murid Tahun Tiga dalam topik Pendaraban Dua Nombor |
title_full |
Keberkesanan penggunaan kaedah Bar Bulat terhadap pencapaian murid Tahun Tiga dalam topik Pendaraban Dua Nombor |
title_fullStr |
Keberkesanan penggunaan kaedah Bar Bulat terhadap pencapaian murid Tahun Tiga dalam topik Pendaraban Dua Nombor |
title_full_unstemmed |
Keberkesanan penggunaan kaedah Bar Bulat terhadap pencapaian murid Tahun Tiga dalam topik Pendaraban Dua Nombor |
title_sort |
keberkesanan penggunaan kaedah bar bulat terhadap pencapaian murid tahun tiga dalam topik pendaraban dua nombor |
granting_institution |
Perpustakaan Tuanku Bainun |
granting_department |
Fakulti Sains dan Matematik |
publishDate |
2020 |
url |
https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=11447 |
_version_ |
1811774770797084672 |