Kesan Kaedah Koperatif STAD Terhadap Pengajaran Tatabahasa di kalangan pelajar Tingkatan Dua
<p>Kajian ini bertujuan untuk melihat "Kesan Kaedah Koperatif STAD Terhadap Pengajaran Tatabahasa Di</p><p>Kalangan Pelajar Tingkatan Dua". Kajian ini berbentuk kuasi eksperimen. Seramai 112</p><p>orang pelajar t...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | thesis |
Language: | zsm |
Published: |
2003
|
Subjects: | |
Online Access: | https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=11448 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
oai:ir.upsi.edu.my:11448 |
---|---|
record_format |
uketd_dc |
spelling |
oai:ir.upsi.edu.my:114482024-09-24 Kesan Kaedah Koperatif STAD Terhadap Pengajaran Tatabahasa di kalangan pelajar Tingkatan Dua 2003 Hasan Samad LB Theory and practice of education <p>Kajian ini bertujuan untuk melihat "Kesan Kaedah Koperatif STAD Terhadap Pengajaran Tatabahasa Di</p><p>Kalangan Pelajar Tingkatan Dua". Kajian ini berbentuk kuasi eksperimen. Seramai 112</p><p>orang pelajar terlibat dalam kajian ini. Empat buah kelas telah diambil untuk kajian. Kaedah</p><p>koperatif dijalankan dalam dua kelas dan dua kelas lagi kaedah tradisional. Pelajar keempat-empat</p><p>kelas ini mempunyai pencapaian yang hampir sama. Kumpulan kaedah koperatif terdiri daripada 56</p><p>orang pelajar, dan kumpulan kaedah tradisional terdiri daripada 56 orang pelajar. Praujian, pasca</p><p>ujian clan kuiz mingguan dijalankan untuk melihat keberkesanan pengajaran dan pembelajaran secara</p><p>koperatif dalam kaedah STAD (Student Team Achievement Division). Pengajaran melalui kaedah</p><p>ini berjalan selama enam minggu. Ujian-t digunakan untuk menguji dua belas hipotesis bagi</p><p>menentukan sama ada terdapat perbezaan yang signifikan antara pencapaian tatabahasa pelajar</p><p>kaedah koperatif dengan kaedah tradisional. Kajian berbentuk kuasi-eksperimen ini juga akan</p><p>cuba meninjau kesan penggunaan dua kaedah pengajaran tatabahasa terhadap markat pencapaian</p><p>pelajar. Kajian ini juga dapat menjawab pertanyaan sama ada kaedah koperatif berkesan atau tidak</p><p>bagi mengajar tatabahasa di sekolah.</p><p></p> 2003 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=11448 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=11448 text zsm openAccess Masters Perpustakaan Tuanku Bainun Fakulti Bahasa dan Komunikasi N/A |
institution |
Universiti Pendidikan Sultan Idris |
collection |
UPSI Digital Repository |
language |
zsm |
topic |
LB Theory and practice of education |
spellingShingle |
LB Theory and practice of education Hasan Samad Kesan Kaedah Koperatif STAD Terhadap Pengajaran Tatabahasa di kalangan pelajar Tingkatan Dua |
description |
<p>Kajian ini bertujuan untuk melihat "Kesan Kaedah Koperatif STAD Terhadap Pengajaran Tatabahasa Di</p><p>Kalangan Pelajar Tingkatan Dua". Kajian ini berbentuk kuasi eksperimen. Seramai 112</p><p>orang pelajar terlibat dalam kajian ini. Empat buah kelas telah diambil untuk kajian. Kaedah</p><p>koperatif dijalankan dalam dua kelas dan dua kelas lagi kaedah tradisional. Pelajar keempat-empat</p><p>kelas ini mempunyai pencapaian yang hampir sama. Kumpulan kaedah koperatif terdiri daripada 56</p><p>orang pelajar, dan kumpulan kaedah tradisional terdiri daripada 56 orang pelajar. Praujian, pasca</p><p>ujian clan kuiz mingguan dijalankan untuk melihat keberkesanan pengajaran dan pembelajaran secara</p><p>koperatif dalam kaedah STAD (Student Team Achievement Division). Pengajaran melalui kaedah</p><p>ini berjalan selama enam minggu. Ujian-t digunakan untuk menguji dua belas hipotesis bagi</p><p>menentukan sama ada terdapat perbezaan yang signifikan antara pencapaian tatabahasa pelajar</p><p>kaedah koperatif dengan kaedah tradisional. Kajian berbentuk kuasi-eksperimen ini juga akan</p><p>cuba meninjau kesan penggunaan dua kaedah pengajaran tatabahasa terhadap markat pencapaian</p><p>pelajar. Kajian ini juga dapat menjawab pertanyaan sama ada kaedah koperatif berkesan atau tidak</p><p>bagi mengajar tatabahasa di sekolah.</p><p></p> |
format |
thesis |
qualification_name |
|
qualification_level |
Master's degree |
author |
Hasan Samad |
author_facet |
Hasan Samad |
author_sort |
Hasan Samad |
title |
Kesan Kaedah Koperatif STAD Terhadap Pengajaran Tatabahasa di kalangan pelajar Tingkatan Dua |
title_short |
Kesan Kaedah Koperatif STAD Terhadap Pengajaran Tatabahasa di kalangan pelajar Tingkatan Dua |
title_full |
Kesan Kaedah Koperatif STAD Terhadap Pengajaran Tatabahasa di kalangan pelajar Tingkatan Dua |
title_fullStr |
Kesan Kaedah Koperatif STAD Terhadap Pengajaran Tatabahasa di kalangan pelajar Tingkatan Dua |
title_full_unstemmed |
Kesan Kaedah Koperatif STAD Terhadap Pengajaran Tatabahasa di kalangan pelajar Tingkatan Dua |
title_sort |
kesan kaedah koperatif stad terhadap pengajaran tatabahasa di kalangan pelajar tingkatan dua |
granting_institution |
Perpustakaan Tuanku Bainun |
granting_department |
Fakulti Bahasa dan Komunikasi |
publishDate |
2003 |
url |
https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=11448 |
_version_ |
1811774771044548608 |