Kesan Kaedah Koperatif STAD Terhadap Pengajaran Tatabahasa di kalangan pelajar Tingkatan Dua

<p>Kajian ini bertujuan untuk melihat "Kesan Kaedah Koperatif STAD Terhadap Pengajaran Tatabahasa Di</p><p>Kalangan Pelajar Tingkatan Dua". Kajian ini berbentuk kuasi eksperimen. Seramai 112</p><p>orang pelajar t...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Hasan Samad
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2003
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=11448
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id oai:ir.upsi.edu.my:11448
record_format uketd_dc
spelling oai:ir.upsi.edu.my:114482024-09-24 Kesan Kaedah Koperatif STAD Terhadap Pengajaran Tatabahasa di kalangan pelajar Tingkatan Dua 2003 Hasan Samad LB Theory and practice of education <p>Kajian ini bertujuan untuk melihat "Kesan Kaedah Koperatif STAD Terhadap Pengajaran Tatabahasa Di</p><p>Kalangan Pelajar Tingkatan Dua". Kajian ini berbentuk kuasi eksperimen. Seramai 112</p><p>orang pelajar terlibat dalam kajian ini. Empat buah kelas telah diambil untuk kajian. Kaedah</p><p>koperatif dijalankan dalam dua kelas dan dua kelas lagi kaedah tradisional. Pelajar keempat-empat</p><p>kelas ini mempunyai pencapaian yang hampir sama. Kumpulan kaedah koperatif terdiri daripada 56</p><p>orang pelajar, dan kumpulan kaedah tradisional terdiri daripada 56 orang pelajar. Praujian, pasca</p><p>ujian clan kuiz mingguan dijalankan untuk melihat keberkesanan pengajaran dan pembelajaran secara</p><p>koperatif dalam kaedah STAD (Student Team Achievement Division). Pengajaran melalui kaedah</p><p>ini berjalan selama enam minggu. Ujian-t digunakan untuk menguji dua belas hipotesis bagi</p><p>menentukan sama ada terdapat perbezaan yang signifikan antara pencapaian tatabahasa pelajar</p><p>kaedah koperatif dengan kaedah tradisional. Kajian berbentuk kuasi-eksperimen ini juga akan</p><p>cuba meninjau kesan penggunaan dua kaedah pengajaran tatabahasa terhadap markat pencapaian</p><p>pelajar. Kajian ini juga dapat menjawab pertanyaan sama ada kaedah koperatif berkesan atau tidak</p><p>bagi mengajar tatabahasa di sekolah.</p><p></p> 2003 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=11448 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=11448 text zsm openAccess Masters Perpustakaan Tuanku Bainun Fakulti Bahasa dan Komunikasi N/A
institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
collection UPSI Digital Repository
language zsm
topic LB Theory and practice of education
spellingShingle LB Theory and practice of education
Hasan Samad
Kesan Kaedah Koperatif STAD Terhadap Pengajaran Tatabahasa di kalangan pelajar Tingkatan Dua
description <p>Kajian ini bertujuan untuk melihat "Kesan Kaedah Koperatif STAD Terhadap Pengajaran Tatabahasa Di</p><p>Kalangan Pelajar Tingkatan Dua". Kajian ini berbentuk kuasi eksperimen. Seramai 112</p><p>orang pelajar terlibat dalam kajian ini. Empat buah kelas telah diambil untuk kajian. Kaedah</p><p>koperatif dijalankan dalam dua kelas dan dua kelas lagi kaedah tradisional. Pelajar keempat-empat</p><p>kelas ini mempunyai pencapaian yang hampir sama. Kumpulan kaedah koperatif terdiri daripada 56</p><p>orang pelajar, dan kumpulan kaedah tradisional terdiri daripada 56 orang pelajar. Praujian, pasca</p><p>ujian clan kuiz mingguan dijalankan untuk melihat keberkesanan pengajaran dan pembelajaran secara</p><p>koperatif dalam kaedah STAD (Student Team Achievement Division). Pengajaran melalui kaedah</p><p>ini berjalan selama enam minggu. Ujian-t digunakan untuk menguji dua belas hipotesis bagi</p><p>menentukan sama ada terdapat perbezaan yang signifikan antara pencapaian tatabahasa pelajar</p><p>kaedah koperatif dengan kaedah tradisional. Kajian berbentuk kuasi-eksperimen ini juga akan</p><p>cuba meninjau kesan penggunaan dua kaedah pengajaran tatabahasa terhadap markat pencapaian</p><p>pelajar. Kajian ini juga dapat menjawab pertanyaan sama ada kaedah koperatif berkesan atau tidak</p><p>bagi mengajar tatabahasa di sekolah.</p><p></p>
format thesis
qualification_name
qualification_level Master's degree
author Hasan Samad
author_facet Hasan Samad
author_sort Hasan Samad
title Kesan Kaedah Koperatif STAD Terhadap Pengajaran Tatabahasa di kalangan pelajar Tingkatan Dua
title_short Kesan Kaedah Koperatif STAD Terhadap Pengajaran Tatabahasa di kalangan pelajar Tingkatan Dua
title_full Kesan Kaedah Koperatif STAD Terhadap Pengajaran Tatabahasa di kalangan pelajar Tingkatan Dua
title_fullStr Kesan Kaedah Koperatif STAD Terhadap Pengajaran Tatabahasa di kalangan pelajar Tingkatan Dua
title_full_unstemmed Kesan Kaedah Koperatif STAD Terhadap Pengajaran Tatabahasa di kalangan pelajar Tingkatan Dua
title_sort kesan kaedah koperatif stad terhadap pengajaran tatabahasa di kalangan pelajar tingkatan dua
granting_institution Perpustakaan Tuanku Bainun
granting_department Fakulti Bahasa dan Komunikasi
publishDate 2003
url https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=11448
_version_ 1811774771044548608