Interaksi lisan dan hubungan etnik pelajar Tingkatan Satu
<p>Fokus kajian ini ialah untuk mengenal pasti bentuk interaksi lisan dan hubungan etnik yang berlaku</p><p>antara para pelajar Tingkatan Satu di sekolah. Kajian ini berlandaskan kepada Teori Fungsionalisme</p><p>dan Teori Interak...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | thesis |
Language: | zsm |
Published: |
2012
|
Subjects: | |
Online Access: | https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=11454 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Summary: | <p>Fokus kajian ini ialah untuk mengenal pasti bentuk interaksi lisan dan hubungan etnik yang berlaku</p><p>antara para pelajar Tingkatan Satu di sekolah. Kajian ini berlandaskan kepada Teori Fungsionalisme</p><p>dan Teori Interaksionisme Simbolik kerana kedua-dua teori ini merupakan elemen yang penting dalam</p><p>usaha untuk memastikan para pelajar yang berbilang etnik, agama dan budaya dapat belajar dan hidup</p><p>dalam suasana yang aman dan harmoni. Para pelajar Tingkatan Satu menjadi kumpulan sasaran dalam</p><p>kajian ini kerana pada peringkat inilah mereka berhadapan dengan situasi sebenar yang menemukan</p><p>mereka dengan rakan-rakan dari etnik yang berbeza dan belajar di dalam kelas yang sama Pengalaman</p><p>berinteraksi dan berhubung di peringkat sekolah rendah ternyata berbeza dan boleh memberi</p><p>kesan kepada bagaimana mereka mewujudkan iklim sosial yang dikehendaki di sekolah</p><p>menengah. Kajian ini menggunakan kaedah kualitatif dengan menerapkan teknik kajian kes etnografi.</p><p>Data dikumpul melalui catatan nota lapangan, pemerhatian berperingkat dari bulan Januari sehingga</p><p>April 2011, temu bual dengan pelajar dan temu bual dengan guru. Kajian ini mencatatkan segala yang</p><p>berlaku di dalam lapangan, iaitu di dalam dan di luar bilik darjah. Analisis kajian dilakukan</p><p>secara verbatim dengan menggunakan proses triangulasi yang menggabungkan semua data Untuk</p><p>mengukuhkan dapatan kajian, transkripsi temu bual telah dibahagikan mengikut tema agar menepati</p><p>kehendak soalan-soalan kajian. Dapatan kajian menunjukkan bahawa interaksi lisan dalarn kalangan</p><p>pelajar Tingkatan Satu yang berbeza etnik tidak berlaku dengan kerap dan hanya terjadi apabila ada</p><p>keperluan untuk berbuat demikian, khususnya ketika sesi pengajaran dan pembelajaran berlangsung.</p><p>Malah, ianya terhad di dalam bilik darjah sahaja Hubungan etnik yang terbina adalah tidak rapat dan</p><p>masih mempunyai ruang yang memisahkan mereka daripada sentiasa bergaul. Fenomena ini menunjukkan</p><p>bahawa interaksi etnik tidak berlaku secara semula jadi. Pengasingan etnik terus berlak'll melalui</p><p>entiti sekolah yang berasaskan kepada pelbagai faktor dalaman dan luaran sekolah. Kajian ini</p><p>mengusulkan supaya pihak sekolah dapat menganjurkan program-program yang boleh mengeratkan</p><p>hubungan etnik dan mengukuhkan interaksi lisan dalam kalangan pelajar Tingkatan Satu.</p><p></p> |
---|