Interaksi lisan dan hubungan etnik pelajar Tingkatan Satu

<p>Fokus kajian ini ialah untuk mengenal pasti bentuk interaksi lisan dan hubungan etnik yang berlaku</p><p>antara para pelajar Tingkatan Satu di sekolah. Kajian ini berlandaskan kepada Teori Fungsionalisme</p><p>dan Teori Interak...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Mohd Radzi Noh
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2012
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=11454
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id oai:ir.upsi.edu.my:11454
record_format uketd_dc
spelling oai:ir.upsi.edu.my:114542024-09-24 Interaksi lisan dan hubungan etnik pelajar Tingkatan Satu 2012 Mohd Radzi Noh DS Asia <p>Fokus kajian ini ialah untuk mengenal pasti bentuk interaksi lisan dan hubungan etnik yang berlaku</p><p>antara para pelajar Tingkatan Satu di sekolah. Kajian ini berlandaskan kepada Teori Fungsionalisme</p><p>dan Teori Interaksionisme Simbolik kerana kedua-dua teori ini merupakan elemen yang penting dalam</p><p>usaha untuk memastikan para pelajar yang berbilang etnik, agama dan budaya dapat belajar dan hidup</p><p>dalam suasana yang aman dan harmoni. Para pelajar Tingkatan Satu menjadi kumpulan sasaran dalam</p><p>kajian ini kerana pada peringkat inilah mereka berhadapan dengan situasi sebenar yang menemukan</p><p>mereka dengan rakan-rakan dari etnik yang berbeza dan belajar di dalam kelas yang sama Pengalaman</p><p>berinteraksi dan berhubung di peringkat sekolah rendah ternyata berbeza dan boleh memberi</p><p>kesan kepada bagaimana mereka mewujudkan iklim sosial yang dikehendaki di sekolah</p><p>menengah. Kajian ini menggunakan kaedah kualitatif dengan menerapkan teknik kajian kes etnografi.</p><p>Data dikumpul melalui catatan nota lapangan, pemerhatian berperingkat dari bulan Januari sehingga</p><p>April 2011, temu bual dengan pelajar dan temu bual dengan guru. Kajian ini mencatatkan segala yang</p><p>berlaku di dalam lapangan, iaitu di dalam dan di luar bilik darjah. Analisis kajian dilakukan</p><p>secara verbatim dengan menggunakan proses triangulasi yang menggabungkan semua data Untuk</p><p>mengukuhkan dapatan kajian, transkripsi temu bual telah dibahagikan mengikut tema agar menepati</p><p>kehendak soalan-soalan kajian. Dapatan kajian menunjukkan bahawa interaksi lisan dalarn kalangan</p><p>pelajar Tingkatan Satu yang berbeza etnik tidak berlaku dengan kerap dan hanya terjadi apabila ada</p><p>keperluan untuk berbuat demikian, khususnya ketika sesi pengajaran dan pembelajaran berlangsung.</p><p>Malah, ianya terhad di dalam bilik darjah sahaja Hubungan etnik yang terbina adalah tidak rapat dan</p><p>masih mempunyai ruang yang memisahkan mereka daripada sentiasa bergaul. Fenomena ini menunjukkan</p><p>bahawa interaksi etnik tidak berlaku secara semula jadi. Pengasingan etnik terus berlak'll melalui</p><p>entiti sekolah yang berasaskan kepada pelbagai faktor dalaman dan luaran sekolah. Kajian ini</p><p>mengusulkan supaya pihak sekolah dapat menganjurkan program-program yang boleh mengeratkan</p><p>hubungan etnik dan mengukuhkan interaksi lisan dalam kalangan pelajar Tingkatan Satu.</p><p></p> 2012 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=11454 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=11454 text zsm openAccess Masters Perpustakaan Tuanku Bainun Fakulti Pembangunan Manusia N/A
institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
collection UPSI Digital Repository
language zsm
topic DS Asia
spellingShingle DS Asia
Mohd Radzi Noh
Interaksi lisan dan hubungan etnik pelajar Tingkatan Satu
description <p>Fokus kajian ini ialah untuk mengenal pasti bentuk interaksi lisan dan hubungan etnik yang berlaku</p><p>antara para pelajar Tingkatan Satu di sekolah. Kajian ini berlandaskan kepada Teori Fungsionalisme</p><p>dan Teori Interaksionisme Simbolik kerana kedua-dua teori ini merupakan elemen yang penting dalam</p><p>usaha untuk memastikan para pelajar yang berbilang etnik, agama dan budaya dapat belajar dan hidup</p><p>dalam suasana yang aman dan harmoni. Para pelajar Tingkatan Satu menjadi kumpulan sasaran dalam</p><p>kajian ini kerana pada peringkat inilah mereka berhadapan dengan situasi sebenar yang menemukan</p><p>mereka dengan rakan-rakan dari etnik yang berbeza dan belajar di dalam kelas yang sama Pengalaman</p><p>berinteraksi dan berhubung di peringkat sekolah rendah ternyata berbeza dan boleh memberi</p><p>kesan kepada bagaimana mereka mewujudkan iklim sosial yang dikehendaki di sekolah</p><p>menengah. Kajian ini menggunakan kaedah kualitatif dengan menerapkan teknik kajian kes etnografi.</p><p>Data dikumpul melalui catatan nota lapangan, pemerhatian berperingkat dari bulan Januari sehingga</p><p>April 2011, temu bual dengan pelajar dan temu bual dengan guru. Kajian ini mencatatkan segala yang</p><p>berlaku di dalam lapangan, iaitu di dalam dan di luar bilik darjah. Analisis kajian dilakukan</p><p>secara verbatim dengan menggunakan proses triangulasi yang menggabungkan semua data Untuk</p><p>mengukuhkan dapatan kajian, transkripsi temu bual telah dibahagikan mengikut tema agar menepati</p><p>kehendak soalan-soalan kajian. Dapatan kajian menunjukkan bahawa interaksi lisan dalarn kalangan</p><p>pelajar Tingkatan Satu yang berbeza etnik tidak berlaku dengan kerap dan hanya terjadi apabila ada</p><p>keperluan untuk berbuat demikian, khususnya ketika sesi pengajaran dan pembelajaran berlangsung.</p><p>Malah, ianya terhad di dalam bilik darjah sahaja Hubungan etnik yang terbina adalah tidak rapat dan</p><p>masih mempunyai ruang yang memisahkan mereka daripada sentiasa bergaul. Fenomena ini menunjukkan</p><p>bahawa interaksi etnik tidak berlaku secara semula jadi. Pengasingan etnik terus berlak'll melalui</p><p>entiti sekolah yang berasaskan kepada pelbagai faktor dalaman dan luaran sekolah. Kajian ini</p><p>mengusulkan supaya pihak sekolah dapat menganjurkan program-program yang boleh mengeratkan</p><p>hubungan etnik dan mengukuhkan interaksi lisan dalam kalangan pelajar Tingkatan Satu.</p><p></p>
format thesis
qualification_name
qualification_level Master's degree
author Mohd Radzi Noh
author_facet Mohd Radzi Noh
author_sort Mohd Radzi Noh
title Interaksi lisan dan hubungan etnik pelajar Tingkatan Satu
title_short Interaksi lisan dan hubungan etnik pelajar Tingkatan Satu
title_full Interaksi lisan dan hubungan etnik pelajar Tingkatan Satu
title_fullStr Interaksi lisan dan hubungan etnik pelajar Tingkatan Satu
title_full_unstemmed Interaksi lisan dan hubungan etnik pelajar Tingkatan Satu
title_sort interaksi lisan dan hubungan etnik pelajar tingkatan satu
granting_institution Perpustakaan Tuanku Bainun
granting_department Fakulti Pembangunan Manusia
publishDate 2012
url https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=11454
_version_ 1811774772039647232