Pembinaan Modul Latihan i-Think Matematik Tambahan Tingkatan Empat bagi topik pembezaan

<p>Kajian ini bertujuan untuk membina Modul Latihan i-Think Matematik Tambahan</p><p>Tingkatan Empat bagi topik pembezaan. Kajian ini menggunakan reka bentuk</p><p>pembangunan modul. Modul i-Think ini dibina menggunakan model Side...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Syazwani Samsudin
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2020
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=11475
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:<p>Kajian ini bertujuan untuk membina Modul Latihan i-Think Matematik Tambahan</p><p>Tingkatan Empat bagi topik pembezaan. Kajian ini menggunakan reka bentuk</p><p>pembangunan modul. Modul i-Think ini dibina menggunakan model Sidek yang</p><p>mengandungi dua peringkat iaitu peringkat membina modul dan peringkat pengujian</p><p>moduL Kajian dijalankan di 14 buah sekolah menengah kebangsaan yang terlibat</p><p>dengan pengajaran dan pemudahcaraan (PdPc) mata pelajaran matematik tambahan di</p><p>daerah Kuala Kangsar, Perak. Modul latihan i-Think ini disahkan oleh lima orang pakar</p><p>bidang dalam aspek kesahan kandungan. Hasil dapatan mendapati nilai keseluruhan</p><p>kesahan kandungan adalah melebihi 70 peratus dan mempunyai persetujuan Cohens</p><p>Kappa bernilai 0.87. Kebolehpercayaan instrumen soal-selidik guru yang ditadbir</p><p>kepada 17 orang guru mendapati nilai pekali Cronbach Alpha bagi kebolehpercayaan</p><p>instrumen tersebut adalah 0.89. Pengujian kebolehpercayaan instrumen soal-selidik</p><p>murid yang ditadbir kepada 30 orang murid mendapati nilai pekali Cronbach Alpha</p><p>bagi kebolehpercayaan instrumen tersebut adalah 0.92. Dapatan kajian menunjukkan</p><p>Modul Latihan i-Think Matematik Tambahan Tingkatan Empat bagi topik pembezaan</p><p>ini mempunyai persetujuan Cohens Kappa dan nilai pekali Cronbach Alpha yang</p><p>tinggi iaitu melebihi 0.80. Kesimpulannya, Modul Latihan i-Think Matematik</p><p>Tambahan Tingkatan Empat bagi topik pembezaan ini mempunyai kesahan yang tinggi</p><p>dan kajian ini berjaya menghasilkan Modul Latihan i-Think Matematik Tambahan</p><p>Tingkatan Empat bagi topik pembezaan. Implikasinya, modul ini boleh dijadikan</p><p>sebagai satu bahan bantu mengajar oleh guru Matematik Tambahan untuk</p><p>meningkatkan pencapaian murid dalam topik pembezaan.</p>