Pembinaan Modul Latihan i-Think Matematik Tambahan Tingkatan Empat bagi topik pembezaan
<p>Kajian ini bertujuan untuk membina Modul Latihan i-Think Matematik Tambahan</p><p>Tingkatan Empat bagi topik pembezaan. Kajian ini menggunakan reka bentuk</p><p>pembangunan modul. Modul i-Think ini dibina menggunakan model Side...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | thesis |
Language: | zsm |
Published: |
2020
|
Subjects: | |
Online Access: | https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=11475 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
oai:ir.upsi.edu.my:11475 |
---|---|
record_format |
uketd_dc |
spelling |
oai:ir.upsi.edu.my:114752024-09-26 Pembinaan Modul Latihan i-Think Matematik Tambahan Tingkatan Empat bagi topik pembezaan 2020 Syazwani Samsudin <p>Kajian ini bertujuan untuk membina Modul Latihan i-Think Matematik Tambahan</p><p>Tingkatan Empat bagi topik pembezaan. Kajian ini menggunakan reka bentuk</p><p>pembangunan modul. Modul i-Think ini dibina menggunakan model Sidek yang</p><p>mengandungi dua peringkat iaitu peringkat membina modul dan peringkat pengujian</p><p>moduL Kajian dijalankan di 14 buah sekolah menengah kebangsaan yang terlibat</p><p>dengan pengajaran dan pemudahcaraan (PdPc) mata pelajaran matematik tambahan di</p><p>daerah Kuala Kangsar, Perak. Modul latihan i-Think ini disahkan oleh lima orang pakar</p><p>bidang dalam aspek kesahan kandungan. Hasil dapatan mendapati nilai keseluruhan</p><p>kesahan kandungan adalah melebihi 70 peratus dan mempunyai persetujuan Cohens</p><p>Kappa bernilai 0.87. Kebolehpercayaan instrumen soal-selidik guru yang ditadbir</p><p>kepada 17 orang guru mendapati nilai pekali Cronbach Alpha bagi kebolehpercayaan</p><p>instrumen tersebut adalah 0.89. Pengujian kebolehpercayaan instrumen soal-selidik</p><p>murid yang ditadbir kepada 30 orang murid mendapati nilai pekali Cronbach Alpha</p><p>bagi kebolehpercayaan instrumen tersebut adalah 0.92. Dapatan kajian menunjukkan</p><p>Modul Latihan i-Think Matematik Tambahan Tingkatan Empat bagi topik pembezaan</p><p>ini mempunyai persetujuan Cohens Kappa dan nilai pekali Cronbach Alpha yang</p><p>tinggi iaitu melebihi 0.80. Kesimpulannya, Modul Latihan i-Think Matematik</p><p>Tambahan Tingkatan Empat bagi topik pembezaan ini mempunyai kesahan yang tinggi</p><p>dan kajian ini berjaya menghasilkan Modul Latihan i-Think Matematik Tambahan</p><p>Tingkatan Empat bagi topik pembezaan. Implikasinya, modul ini boleh dijadikan</p><p>sebagai satu bahan bantu mengajar oleh guru Matematik Tambahan untuk</p><p>meningkatkan pencapaian murid dalam topik pembezaan.</p> 2020 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=11475 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=11475 text zsm openAccess Masters Perpustakaan Tuanku Bainun Fakulti Sains dan Matematik N/A |
institution |
Universiti Pendidikan Sultan Idris |
collection |
UPSI Digital Repository |
language |
zsm |
topic |
|
spellingShingle |
Syazwani Samsudin Pembinaan Modul Latihan i-Think Matematik Tambahan Tingkatan Empat bagi topik pembezaan |
description |
<p>Kajian ini bertujuan untuk membina Modul Latihan i-Think Matematik Tambahan</p><p>Tingkatan Empat bagi topik pembezaan. Kajian ini menggunakan reka bentuk</p><p>pembangunan modul. Modul i-Think ini dibina menggunakan model Sidek yang</p><p>mengandungi dua peringkat iaitu peringkat membina modul dan peringkat pengujian</p><p>moduL Kajian dijalankan di 14 buah sekolah menengah kebangsaan yang terlibat</p><p>dengan pengajaran dan pemudahcaraan (PdPc) mata pelajaran matematik tambahan di</p><p>daerah Kuala Kangsar, Perak. Modul latihan i-Think ini disahkan oleh lima orang pakar</p><p>bidang dalam aspek kesahan kandungan. Hasil dapatan mendapati nilai keseluruhan</p><p>kesahan kandungan adalah melebihi 70 peratus dan mempunyai persetujuan Cohens</p><p>Kappa bernilai 0.87. Kebolehpercayaan instrumen soal-selidik guru yang ditadbir</p><p>kepada 17 orang guru mendapati nilai pekali Cronbach Alpha bagi kebolehpercayaan</p><p>instrumen tersebut adalah 0.89. Pengujian kebolehpercayaan instrumen soal-selidik</p><p>murid yang ditadbir kepada 30 orang murid mendapati nilai pekali Cronbach Alpha</p><p>bagi kebolehpercayaan instrumen tersebut adalah 0.92. Dapatan kajian menunjukkan</p><p>Modul Latihan i-Think Matematik Tambahan Tingkatan Empat bagi topik pembezaan</p><p>ini mempunyai persetujuan Cohens Kappa dan nilai pekali Cronbach Alpha yang</p><p>tinggi iaitu melebihi 0.80. Kesimpulannya, Modul Latihan i-Think Matematik</p><p>Tambahan Tingkatan Empat bagi topik pembezaan ini mempunyai kesahan yang tinggi</p><p>dan kajian ini berjaya menghasilkan Modul Latihan i-Think Matematik Tambahan</p><p>Tingkatan Empat bagi topik pembezaan. Implikasinya, modul ini boleh dijadikan</p><p>sebagai satu bahan bantu mengajar oleh guru Matematik Tambahan untuk</p><p>meningkatkan pencapaian murid dalam topik pembezaan.</p> |
format |
thesis |
qualification_name |
|
qualification_level |
Master's degree |
author |
Syazwani Samsudin |
author_facet |
Syazwani Samsudin |
author_sort |
Syazwani Samsudin |
title |
Pembinaan Modul Latihan i-Think Matematik Tambahan Tingkatan Empat bagi topik pembezaan |
title_short |
Pembinaan Modul Latihan i-Think Matematik Tambahan Tingkatan Empat bagi topik pembezaan |
title_full |
Pembinaan Modul Latihan i-Think Matematik Tambahan Tingkatan Empat bagi topik pembezaan |
title_fullStr |
Pembinaan Modul Latihan i-Think Matematik Tambahan Tingkatan Empat bagi topik pembezaan |
title_full_unstemmed |
Pembinaan Modul Latihan i-Think Matematik Tambahan Tingkatan Empat bagi topik pembezaan |
title_sort |
pembinaan modul latihan i-think matematik tambahan tingkatan empat bagi topik pembezaan |
granting_institution |
Perpustakaan Tuanku Bainun |
granting_department |
Fakulti Sains dan Matematik |
publishDate |
2020 |
url |
https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=11475 |
_version_ |
1811774772792524800 |