Kesan Pendekatan Pembelajaran Berasaskan Projek Berteraskan Teknologi terhadap pencapaian dan penerimaan pelajar

<p>Kajian ini bertujuan untuk membanding antara pembelajaran yang menggunakan</p><p>Pendekatan Pembelajaran Berasaskan Projek Berteraskan Teknologi (PBL+T) dan</p><p>pembelajaran menggunakan pendekatan konvensional, dengan melihat...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Mohd Azli Yeop
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2012
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=11490
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id oai:ir.upsi.edu.my:11490
record_format uketd_dc
spelling oai:ir.upsi.edu.my:114902024-09-27 Kesan Pendekatan Pembelajaran Berasaskan Projek Berteraskan Teknologi terhadap pencapaian dan penerimaan pelajar 2012 Mohd Azli Yeop <p>Kajian ini bertujuan untuk membanding antara pembelajaran yang menggunakan</p><p>Pendekatan Pembelajaran Berasaskan Projek Berteraskan Teknologi (PBL+T) dan</p><p>pembelajaran menggunakan pendekatan konvensional, dengan melihat kesan keduadua</p><p>pendekatan ini terhadap pencapaian skor ujian pelajar bagi mata pelajaran Literasi</p><p>Teknologi Maklumat dan Komunikasi. Kajian ini juga mengenalpasti pengaruh jantina</p><p>pelajar dan penerimaan mereka terhadap pembelajaran yang menggunakan pendekatan</p><p>PBL+T. Kajian berbentuk kuasi eksperimen ini dijalankan dalam dua fasa. Di mana</p><p>seramai 51 orang pelajar Tingkatan Dua terlibat dan dibahagi kepada dua kumpulan.</p><p>Data kajian dikutip melalui soal selidik pra dan pasca formatif, ujian pra dan ujian</p><p>pasca bagi melihat tahap pencapaian pembelajaran pelajar, manakala soal selidik</p><p>sumatif digunakan untuk mengenalpasti tahap penerimaan pelajar. Hasil kajian</p><p>menunjukkan; (i) kesan pendekatan PBL+T terhadap pencapaian pelajar adalah</p><p>positif, iaitu terdapat perbezaan yang signifikan di antara min skor ujian pasca</p><p>berbanding min skor ujian pra, (ii) keberkesanan pendekatan PBL+T tidak</p><p>dipengaruhi oleh jantina pelajar, dan (iii) tahap penerimaan pelajar terhadap</p><p>pembelajaran yang menggunakan pendekatan PBL+T adalah positif. Cadangan untuk</p><p>kajian lanjutan dan implikasi kepada para pendidik telah disyorkan dalam penulisan</p><p>disertasi ini.</p> 2012 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=11490 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=11490 text zsm openAccess Masters Perpustakaan Tuanku Bainun Fakulti Pembangunan Manusia N/A
institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
collection UPSI Digital Repository
language zsm
topic
spellingShingle
Mohd Azli Yeop
Kesan Pendekatan Pembelajaran Berasaskan Projek Berteraskan Teknologi terhadap pencapaian dan penerimaan pelajar
description <p>Kajian ini bertujuan untuk membanding antara pembelajaran yang menggunakan</p><p>Pendekatan Pembelajaran Berasaskan Projek Berteraskan Teknologi (PBL+T) dan</p><p>pembelajaran menggunakan pendekatan konvensional, dengan melihat kesan keduadua</p><p>pendekatan ini terhadap pencapaian skor ujian pelajar bagi mata pelajaran Literasi</p><p>Teknologi Maklumat dan Komunikasi. Kajian ini juga mengenalpasti pengaruh jantina</p><p>pelajar dan penerimaan mereka terhadap pembelajaran yang menggunakan pendekatan</p><p>PBL+T. Kajian berbentuk kuasi eksperimen ini dijalankan dalam dua fasa. Di mana</p><p>seramai 51 orang pelajar Tingkatan Dua terlibat dan dibahagi kepada dua kumpulan.</p><p>Data kajian dikutip melalui soal selidik pra dan pasca formatif, ujian pra dan ujian</p><p>pasca bagi melihat tahap pencapaian pembelajaran pelajar, manakala soal selidik</p><p>sumatif digunakan untuk mengenalpasti tahap penerimaan pelajar. Hasil kajian</p><p>menunjukkan; (i) kesan pendekatan PBL+T terhadap pencapaian pelajar adalah</p><p>positif, iaitu terdapat perbezaan yang signifikan di antara min skor ujian pasca</p><p>berbanding min skor ujian pra, (ii) keberkesanan pendekatan PBL+T tidak</p><p>dipengaruhi oleh jantina pelajar, dan (iii) tahap penerimaan pelajar terhadap</p><p>pembelajaran yang menggunakan pendekatan PBL+T adalah positif. Cadangan untuk</p><p>kajian lanjutan dan implikasi kepada para pendidik telah disyorkan dalam penulisan</p><p>disertasi ini.</p>
format thesis
qualification_name
qualification_level Master's degree
author Mohd Azli Yeop
author_facet Mohd Azli Yeop
author_sort Mohd Azli Yeop
title Kesan Pendekatan Pembelajaran Berasaskan Projek Berteraskan Teknologi terhadap pencapaian dan penerimaan pelajar
title_short Kesan Pendekatan Pembelajaran Berasaskan Projek Berteraskan Teknologi terhadap pencapaian dan penerimaan pelajar
title_full Kesan Pendekatan Pembelajaran Berasaskan Projek Berteraskan Teknologi terhadap pencapaian dan penerimaan pelajar
title_fullStr Kesan Pendekatan Pembelajaran Berasaskan Projek Berteraskan Teknologi terhadap pencapaian dan penerimaan pelajar
title_full_unstemmed Kesan Pendekatan Pembelajaran Berasaskan Projek Berteraskan Teknologi terhadap pencapaian dan penerimaan pelajar
title_sort kesan pendekatan pembelajaran berasaskan projek berteraskan teknologi terhadap pencapaian dan penerimaan pelajar
granting_institution Perpustakaan Tuanku Bainun
granting_department Fakulti Pembangunan Manusia
publishDate 2012
url https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=11490
_version_ 1811774773292695552