Kesan Pendekatan Pembelajaran Berasaskan Projek Berteraskan Teknologi terhadap pencapaian dan penerimaan pelajar
<p>Kajian ini bertujuan untuk membanding antara pembelajaran yang menggunakan</p><p>Pendekatan Pembelajaran Berasaskan Projek Berteraskan Teknologi (PBL+T) dan</p><p>pembelajaran menggunakan pendekatan konvensional, dengan melihat...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | thesis |
Language: | zsm |
Published: |
2012
|
Subjects: | |
Online Access: | https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=11490 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
oai:ir.upsi.edu.my:11490 |
---|---|
record_format |
uketd_dc |
spelling |
oai:ir.upsi.edu.my:114902024-09-27 Kesan Pendekatan Pembelajaran Berasaskan Projek Berteraskan Teknologi terhadap pencapaian dan penerimaan pelajar 2012 Mohd Azli Yeop <p>Kajian ini bertujuan untuk membanding antara pembelajaran yang menggunakan</p><p>Pendekatan Pembelajaran Berasaskan Projek Berteraskan Teknologi (PBL+T) dan</p><p>pembelajaran menggunakan pendekatan konvensional, dengan melihat kesan keduadua</p><p>pendekatan ini terhadap pencapaian skor ujian pelajar bagi mata pelajaran Literasi</p><p>Teknologi Maklumat dan Komunikasi. Kajian ini juga mengenalpasti pengaruh jantina</p><p>pelajar dan penerimaan mereka terhadap pembelajaran yang menggunakan pendekatan</p><p>PBL+T. Kajian berbentuk kuasi eksperimen ini dijalankan dalam dua fasa. Di mana</p><p>seramai 51 orang pelajar Tingkatan Dua terlibat dan dibahagi kepada dua kumpulan.</p><p>Data kajian dikutip melalui soal selidik pra dan pasca formatif, ujian pra dan ujian</p><p>pasca bagi melihat tahap pencapaian pembelajaran pelajar, manakala soal selidik</p><p>sumatif digunakan untuk mengenalpasti tahap penerimaan pelajar. Hasil kajian</p><p>menunjukkan; (i) kesan pendekatan PBL+T terhadap pencapaian pelajar adalah</p><p>positif, iaitu terdapat perbezaan yang signifikan di antara min skor ujian pasca</p><p>berbanding min skor ujian pra, (ii) keberkesanan pendekatan PBL+T tidak</p><p>dipengaruhi oleh jantina pelajar, dan (iii) tahap penerimaan pelajar terhadap</p><p>pembelajaran yang menggunakan pendekatan PBL+T adalah positif. Cadangan untuk</p><p>kajian lanjutan dan implikasi kepada para pendidik telah disyorkan dalam penulisan</p><p>disertasi ini.</p> 2012 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=11490 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=11490 text zsm openAccess Masters Perpustakaan Tuanku Bainun Fakulti Pembangunan Manusia N/A |
institution |
Universiti Pendidikan Sultan Idris |
collection |
UPSI Digital Repository |
language |
zsm |
topic |
|
spellingShingle |
Mohd Azli Yeop Kesan Pendekatan Pembelajaran Berasaskan Projek Berteraskan Teknologi terhadap pencapaian dan penerimaan pelajar |
description |
<p>Kajian ini bertujuan untuk membanding antara pembelajaran yang menggunakan</p><p>Pendekatan Pembelajaran Berasaskan Projek Berteraskan Teknologi (PBL+T) dan</p><p>pembelajaran menggunakan pendekatan konvensional, dengan melihat kesan keduadua</p><p>pendekatan ini terhadap pencapaian skor ujian pelajar bagi mata pelajaran Literasi</p><p>Teknologi Maklumat dan Komunikasi. Kajian ini juga mengenalpasti pengaruh jantina</p><p>pelajar dan penerimaan mereka terhadap pembelajaran yang menggunakan pendekatan</p><p>PBL+T. Kajian berbentuk kuasi eksperimen ini dijalankan dalam dua fasa. Di mana</p><p>seramai 51 orang pelajar Tingkatan Dua terlibat dan dibahagi kepada dua kumpulan.</p><p>Data kajian dikutip melalui soal selidik pra dan pasca formatif, ujian pra dan ujian</p><p>pasca bagi melihat tahap pencapaian pembelajaran pelajar, manakala soal selidik</p><p>sumatif digunakan untuk mengenalpasti tahap penerimaan pelajar. Hasil kajian</p><p>menunjukkan; (i) kesan pendekatan PBL+T terhadap pencapaian pelajar adalah</p><p>positif, iaitu terdapat perbezaan yang signifikan di antara min skor ujian pasca</p><p>berbanding min skor ujian pra, (ii) keberkesanan pendekatan PBL+T tidak</p><p>dipengaruhi oleh jantina pelajar, dan (iii) tahap penerimaan pelajar terhadap</p><p>pembelajaran yang menggunakan pendekatan PBL+T adalah positif. Cadangan untuk</p><p>kajian lanjutan dan implikasi kepada para pendidik telah disyorkan dalam penulisan</p><p>disertasi ini.</p> |
format |
thesis |
qualification_name |
|
qualification_level |
Master's degree |
author |
Mohd Azli Yeop |
author_facet |
Mohd Azli Yeop |
author_sort |
Mohd Azli Yeop |
title |
Kesan Pendekatan Pembelajaran Berasaskan Projek Berteraskan Teknologi terhadap pencapaian dan penerimaan pelajar |
title_short |
Kesan Pendekatan Pembelajaran Berasaskan Projek Berteraskan Teknologi terhadap pencapaian dan penerimaan pelajar |
title_full |
Kesan Pendekatan Pembelajaran Berasaskan Projek Berteraskan Teknologi terhadap pencapaian dan penerimaan pelajar |
title_fullStr |
Kesan Pendekatan Pembelajaran Berasaskan Projek Berteraskan Teknologi terhadap pencapaian dan penerimaan pelajar |
title_full_unstemmed |
Kesan Pendekatan Pembelajaran Berasaskan Projek Berteraskan Teknologi terhadap pencapaian dan penerimaan pelajar |
title_sort |
kesan pendekatan pembelajaran berasaskan projek berteraskan teknologi terhadap pencapaian dan penerimaan pelajar |
granting_institution |
Perpustakaan Tuanku Bainun |
granting_department |
Fakulti Pembangunan Manusia |
publishDate |
2012 |
url |
https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=11490 |
_version_ |
1811774773292695552 |