Menentukan kesahan dan kebolehpercayaan MSLQ versi Bahasa Melayu dalam mengukur tahap motivasi dan pembelajaran regulasi kendiri

<p>Kajian ini bertujuan untuk menentukan kesahan dan kebolehpercayaan instrumen</p><p>Motivated Strategies for Learning Questionnaire (MSLQ) versi Bahasa Melayu dalam</p><p>mengukur tahap motivasi dan pembelajaran regulasi kendiri...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Fakhruddin Khosim
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2012
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=11519
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id oai:ir.upsi.edu.my:11519
record_format uketd_dc
spelling oai:ir.upsi.edu.my:115192024-10-10 Menentukan kesahan dan kebolehpercayaan MSLQ versi Bahasa Melayu dalam mengukur tahap motivasi dan pembelajaran regulasi kendiri 2012 Fakhruddin Khosim <p>Kajian ini bertujuan untuk menentukan kesahan dan kebolehpercayaan instrumen</p><p>Motivated Strategies for Learning Questionnaire (MSLQ) versi Bahasa Melayu dalam</p><p>mengukur tahap motivasi dan pembelajaran regulasi kendiri daJam kalangan pelajar</p><p>pelajar sekolah menengah. Selain itu, kajian ini juga dijalankan untuk melihat perkaitan</p><p>di antara motivasi dan pembelajaran regulasi kendiri dengan pencapaian akademik.</p><p>Instrumen soal selidik MSLQ asal dalam Bahasa Inggeris yang dibina oleh Pintrich & De</p><p>Groot (1990) telah diteijemahkan kepada bahasa Melayu dengan kaedah terjemahan</p><p>semula untuk kegunaan pelajar-pelajar Malaysia. Sejumlah 711 orang responden yang</p><p>terdiri dari pelajar-pelajar Tingkatan Empat di 10 buah sekolah teknik di negeri Perak</p><p>terlibat untuk kajian ini. Data dianalisis dengan menggunakan perisian 'Statistical</p><p>Packages for the Social Science (SPSS) versi 15. Analisis deskriptif, kolerasi, analisis</p><p>faktor dan analisis regressi linear berganda telah dilakukan ke atas data yang dikumpul.</p><p>Keputusan menunjukkan secara keseluruhan instrumen MSLQ versi Bahasa Melayu</p><p>mempunyai kebolehercayaan yang tinggi seperti yang ditunjukkan oleh Cronbach Alpha</p><p>dan Analisis Faktor. Nilai ketekalan dalaman Cronbach Alpha yang diperolehi ialah 0.86</p><p>bagi motivasi dan 0.84 bagi pembelajaran regulasi kendiri. Kesahan konstruk bagi</p><p>instrumen ini juga tinggi dengan tiga faktor atau konstruk dan dua faktor diekstrak secara</p><p>nyata daripada pembolehubah motivasi dan dua konstruk daripada pembelajaran regulasi</p><p>kendiri (muatan faktor > 0.3), sama seperti instrumen asal dalam versi Bahasa Inggeris.</p><p>Dapatan juga menunjukkan terdapat perkaitan signifikan antara pembelajaran regulasi</p><p>kendiri dengan pencapaian akademik. Namun begitu sumbangan motivasi kepada</p><p>pencapaian akademik didapati tidak signifikan pada aras keyakinan 95 peratus (a = 0.05).</p><p>Keputusan ini menunjukkan bahawa MSLQ versi BM adalah instrumen yang baik bagi</p><p>mengukur tahap motivasi dan pembelajaran regulasi kendiri pelajar di Malaysia.</p> 2012 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=11519 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=11519 text zsm openAccess Masters Perpustakaan Tuanku Bainun Fakulti Pembangunan Manusia N/A
institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
collection UPSI Digital Repository
language zsm
topic
spellingShingle
Fakhruddin Khosim
Menentukan kesahan dan kebolehpercayaan MSLQ versi Bahasa Melayu dalam mengukur tahap motivasi dan pembelajaran regulasi kendiri
description <p>Kajian ini bertujuan untuk menentukan kesahan dan kebolehpercayaan instrumen</p><p>Motivated Strategies for Learning Questionnaire (MSLQ) versi Bahasa Melayu dalam</p><p>mengukur tahap motivasi dan pembelajaran regulasi kendiri daJam kalangan pelajar</p><p>pelajar sekolah menengah. Selain itu, kajian ini juga dijalankan untuk melihat perkaitan</p><p>di antara motivasi dan pembelajaran regulasi kendiri dengan pencapaian akademik.</p><p>Instrumen soal selidik MSLQ asal dalam Bahasa Inggeris yang dibina oleh Pintrich & De</p><p>Groot (1990) telah diteijemahkan kepada bahasa Melayu dengan kaedah terjemahan</p><p>semula untuk kegunaan pelajar-pelajar Malaysia. Sejumlah 711 orang responden yang</p><p>terdiri dari pelajar-pelajar Tingkatan Empat di 10 buah sekolah teknik di negeri Perak</p><p>terlibat untuk kajian ini. Data dianalisis dengan menggunakan perisian 'Statistical</p><p>Packages for the Social Science (SPSS) versi 15. Analisis deskriptif, kolerasi, analisis</p><p>faktor dan analisis regressi linear berganda telah dilakukan ke atas data yang dikumpul.</p><p>Keputusan menunjukkan secara keseluruhan instrumen MSLQ versi Bahasa Melayu</p><p>mempunyai kebolehercayaan yang tinggi seperti yang ditunjukkan oleh Cronbach Alpha</p><p>dan Analisis Faktor. Nilai ketekalan dalaman Cronbach Alpha yang diperolehi ialah 0.86</p><p>bagi motivasi dan 0.84 bagi pembelajaran regulasi kendiri. Kesahan konstruk bagi</p><p>instrumen ini juga tinggi dengan tiga faktor atau konstruk dan dua faktor diekstrak secara</p><p>nyata daripada pembolehubah motivasi dan dua konstruk daripada pembelajaran regulasi</p><p>kendiri (muatan faktor > 0.3), sama seperti instrumen asal dalam versi Bahasa Inggeris.</p><p>Dapatan juga menunjukkan terdapat perkaitan signifikan antara pembelajaran regulasi</p><p>kendiri dengan pencapaian akademik. Namun begitu sumbangan motivasi kepada</p><p>pencapaian akademik didapati tidak signifikan pada aras keyakinan 95 peratus (a = 0.05).</p><p>Keputusan ini menunjukkan bahawa MSLQ versi BM adalah instrumen yang baik bagi</p><p>mengukur tahap motivasi dan pembelajaran regulasi kendiri pelajar di Malaysia.</p>
format thesis
qualification_name
qualification_level Master's degree
author Fakhruddin Khosim
author_facet Fakhruddin Khosim
author_sort Fakhruddin Khosim
title Menentukan kesahan dan kebolehpercayaan MSLQ versi Bahasa Melayu dalam mengukur tahap motivasi dan pembelajaran regulasi kendiri
title_short Menentukan kesahan dan kebolehpercayaan MSLQ versi Bahasa Melayu dalam mengukur tahap motivasi dan pembelajaran regulasi kendiri
title_full Menentukan kesahan dan kebolehpercayaan MSLQ versi Bahasa Melayu dalam mengukur tahap motivasi dan pembelajaran regulasi kendiri
title_fullStr Menentukan kesahan dan kebolehpercayaan MSLQ versi Bahasa Melayu dalam mengukur tahap motivasi dan pembelajaran regulasi kendiri
title_full_unstemmed Menentukan kesahan dan kebolehpercayaan MSLQ versi Bahasa Melayu dalam mengukur tahap motivasi dan pembelajaran regulasi kendiri
title_sort menentukan kesahan dan kebolehpercayaan mslq versi bahasa melayu dalam mengukur tahap motivasi dan pembelajaran regulasi kendiri
granting_institution Perpustakaan Tuanku Bainun
granting_department Fakulti Pembangunan Manusia
publishDate 2012
url https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=11519
_version_ 1818649087091671040