Kepimpinan pengajaran dan peranan Ketua Panitia : Hubungan dengan budaya kerja guru terhadap pencapaian akademik mata pelajaran Pendidikan Seni Visual sekolah menengah daerah Seremban

<p>Fokus utama kajian adalah untuk melihat peranan dan pelaksanaan kepimpinan pengajaran Ketua</p><p>Panitia mata pelajaran Pendidikan Seni Visual melalui deligasi dan empowerman tugasan dari</p><p>pengetua. Kajian juga turut meli...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Redzuan A. Aziz
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2012
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=11521
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id oai:ir.upsi.edu.my:11521
record_format uketd_dc
spelling oai:ir.upsi.edu.my:115212024-10-10 Kepimpinan pengajaran dan peranan Ketua Panitia : Hubungan dengan budaya kerja guru terhadap pencapaian akademik mata pelajaran Pendidikan Seni Visual sekolah menengah daerah Seremban 2012 Redzuan A. Aziz <p>Fokus utama kajian adalah untuk melihat peranan dan pelaksanaan kepimpinan pengajaran Ketua</p><p>Panitia mata pelajaran Pendidikan Seni Visual melalui deligasi dan empowerman tugasan dari</p><p>pengetua. Kajian juga turut melihat budaya keija guru-guru Pendidikan Seni Visual terhadap</p><p>pencapaian akademik pelajar melalui periksaan SPM. Kajian juga turut melihat perbezaan</p><p>persepsi guru terhadap peranan dan pelaksanaan kepimpinan pengajaran berdasrkan faktor</p><p>demografi umur dan jantina. Kerangka kajian diasaskan kepada Model Kepimpinan Pengajaran</p><p>oleh Snyder(1983) dan budaya sekolah oleh Yaakob (2007). Data diperoleh menerusi soal</p><p>selidik. Seramai 83orang responden dari 25 buah sekolah menengah harian di Daerah Seremban,</p><p>Negeri Sembilan. Data soal selidik dianalisis menggunakan statistic deskriptif dan inferensi</p><p>menerusi program SPSS-Versi 16. Analisis deskriptif, Ujian-t dan analisis Pekali Kolerasi</p><p>Pearson dan Ujian ANOVA sehala telah digunakan dalam kajian ini. Dapatan kajian</p><p>menunjukkan bahawa; (1) Responden bersetuju dengan peranan/tugasan ketua panitia</p><p>Pendidikan Seni Visual (2) Guru-guru Pendidikan Seni Visual mempunyai tahap dimensi budaya</p><p>kerja sekolah terhadap ke arah pencapaian akademik pelajar; (3) Tidak terdapat perbezaan di</p><p>antara faktor demograti dengan peranan/tugasan Ketua Panitia Pendidikan Seni Visual mengikut</p><p>jantina dan umur; (4) Tidak terdapat perbezaan di antara faktor demografi (jantina) dengan</p><p>budaya keija guru, mengikut dimensi budaya sekolah, dimensi kepimpinan dan dimensi</p><p>komitmen guru lelaki dengan guru perempuan; (5) Hubungan peranan/tugas Ketua Panitia</p><p>dengan budaya keija guru Pendidikan Seni Visual mengikut dimensi budaya sekolah dan</p><p>kepimpinan, mempunyai hubungan signilikan yang sederhana kuat, Manakala hubungan dimensi</p><p>komitmen dan fasa pencapaian/penilaian boleh diabaikan; (6) Hubungan di antara kepimpinan</p><p>pengajaran kurikulum Ketua Panitia Pendidikan Seni Visual dengan budaya keija guru</p><p>Pendidikan Seni Visual mempunyai hubungan yang kuat perkaitannya manakala dimensi</p><p>komitmen sederhana kuat.(7) Hubungan antara kepimpinan pengajaran Ketua Panitia Pendidikan</p><p>Seni Visual dengan pencapaian akademik tidak mempunyai hubungan antara satu dengan yang</p><p>lain. Berdasarkan hasil dapatan dari kajian beberapa cadangan yang releven telah diajukan</p><p>kepada pihak pengurusan iaitu pengetua, ketua panitia, guru-guru dan pelajar ke arah</p><p>meningkatkan pencapaian dalam mata pelajaran Pendidikan Seni Visual.</p> 2012 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=11521 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=11521 text zsm openAccess Masters Perpustakaan Tuanku Bainun Fakulti Seni, Komputeran dan Industri Kreatif N/A
institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
collection UPSI Digital Repository
language zsm
topic
spellingShingle
Redzuan A. Aziz
Kepimpinan pengajaran dan peranan Ketua Panitia : Hubungan dengan budaya kerja guru terhadap pencapaian akademik mata pelajaran Pendidikan Seni Visual sekolah menengah daerah Seremban
description <p>Fokus utama kajian adalah untuk melihat peranan dan pelaksanaan kepimpinan pengajaran Ketua</p><p>Panitia mata pelajaran Pendidikan Seni Visual melalui deligasi dan empowerman tugasan dari</p><p>pengetua. Kajian juga turut melihat budaya keija guru-guru Pendidikan Seni Visual terhadap</p><p>pencapaian akademik pelajar melalui periksaan SPM. Kajian juga turut melihat perbezaan</p><p>persepsi guru terhadap peranan dan pelaksanaan kepimpinan pengajaran berdasrkan faktor</p><p>demografi umur dan jantina. Kerangka kajian diasaskan kepada Model Kepimpinan Pengajaran</p><p>oleh Snyder(1983) dan budaya sekolah oleh Yaakob (2007). Data diperoleh menerusi soal</p><p>selidik. Seramai 83orang responden dari 25 buah sekolah menengah harian di Daerah Seremban,</p><p>Negeri Sembilan. Data soal selidik dianalisis menggunakan statistic deskriptif dan inferensi</p><p>menerusi program SPSS-Versi 16. Analisis deskriptif, Ujian-t dan analisis Pekali Kolerasi</p><p>Pearson dan Ujian ANOVA sehala telah digunakan dalam kajian ini. Dapatan kajian</p><p>menunjukkan bahawa; (1) Responden bersetuju dengan peranan/tugasan ketua panitia</p><p>Pendidikan Seni Visual (2) Guru-guru Pendidikan Seni Visual mempunyai tahap dimensi budaya</p><p>kerja sekolah terhadap ke arah pencapaian akademik pelajar; (3) Tidak terdapat perbezaan di</p><p>antara faktor demograti dengan peranan/tugasan Ketua Panitia Pendidikan Seni Visual mengikut</p><p>jantina dan umur; (4) Tidak terdapat perbezaan di antara faktor demografi (jantina) dengan</p><p>budaya keija guru, mengikut dimensi budaya sekolah, dimensi kepimpinan dan dimensi</p><p>komitmen guru lelaki dengan guru perempuan; (5) Hubungan peranan/tugas Ketua Panitia</p><p>dengan budaya keija guru Pendidikan Seni Visual mengikut dimensi budaya sekolah dan</p><p>kepimpinan, mempunyai hubungan signilikan yang sederhana kuat, Manakala hubungan dimensi</p><p>komitmen dan fasa pencapaian/penilaian boleh diabaikan; (6) Hubungan di antara kepimpinan</p><p>pengajaran kurikulum Ketua Panitia Pendidikan Seni Visual dengan budaya keija guru</p><p>Pendidikan Seni Visual mempunyai hubungan yang kuat perkaitannya manakala dimensi</p><p>komitmen sederhana kuat.(7) Hubungan antara kepimpinan pengajaran Ketua Panitia Pendidikan</p><p>Seni Visual dengan pencapaian akademik tidak mempunyai hubungan antara satu dengan yang</p><p>lain. Berdasarkan hasil dapatan dari kajian beberapa cadangan yang releven telah diajukan</p><p>kepada pihak pengurusan iaitu pengetua, ketua panitia, guru-guru dan pelajar ke arah</p><p>meningkatkan pencapaian dalam mata pelajaran Pendidikan Seni Visual.</p>
format thesis
qualification_name
qualification_level Master's degree
author Redzuan A. Aziz
author_facet Redzuan A. Aziz
author_sort Redzuan A. Aziz
title Kepimpinan pengajaran dan peranan Ketua Panitia : Hubungan dengan budaya kerja guru terhadap pencapaian akademik mata pelajaran Pendidikan Seni Visual sekolah menengah daerah Seremban
title_short Kepimpinan pengajaran dan peranan Ketua Panitia : Hubungan dengan budaya kerja guru terhadap pencapaian akademik mata pelajaran Pendidikan Seni Visual sekolah menengah daerah Seremban
title_full Kepimpinan pengajaran dan peranan Ketua Panitia : Hubungan dengan budaya kerja guru terhadap pencapaian akademik mata pelajaran Pendidikan Seni Visual sekolah menengah daerah Seremban
title_fullStr Kepimpinan pengajaran dan peranan Ketua Panitia : Hubungan dengan budaya kerja guru terhadap pencapaian akademik mata pelajaran Pendidikan Seni Visual sekolah menengah daerah Seremban
title_full_unstemmed Kepimpinan pengajaran dan peranan Ketua Panitia : Hubungan dengan budaya kerja guru terhadap pencapaian akademik mata pelajaran Pendidikan Seni Visual sekolah menengah daerah Seremban
title_sort kepimpinan pengajaran dan peranan ketua panitia : hubungan dengan budaya kerja guru terhadap pencapaian akademik mata pelajaran pendidikan seni visual sekolah menengah daerah seremban
granting_institution Perpustakaan Tuanku Bainun
granting_department Fakulti Seni, Komputeran dan Industri Kreatif
publishDate 2012
url https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=11521
_version_ 1818649087622250496