Kepimpinan pengajaran dan peranan Ketua Panitia : Hubungan dengan budaya kerja guru terhadap pencapaian akademik mata pelajaran Pendidikan Seni Visual sekolah menengah daerah Seremban
<p>Fokus utama kajian adalah untuk melihat peranan dan pelaksanaan kepimpinan pengajaran Ketua</p><p>Panitia mata pelajaran Pendidikan Seni Visual melalui deligasi dan empowerman tugasan dari</p><p>pengetua. Kajian juga turut meli...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | thesis |
Language: | zsm |
Published: |
2012
|
Subjects: | |
Online Access: | https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=11521 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
oai:ir.upsi.edu.my:11521 |
---|---|
record_format |
uketd_dc |
spelling |
oai:ir.upsi.edu.my:115212024-10-10 Kepimpinan pengajaran dan peranan Ketua Panitia : Hubungan dengan budaya kerja guru terhadap pencapaian akademik mata pelajaran Pendidikan Seni Visual sekolah menengah daerah Seremban 2012 Redzuan A. Aziz <p>Fokus utama kajian adalah untuk melihat peranan dan pelaksanaan kepimpinan pengajaran Ketua</p><p>Panitia mata pelajaran Pendidikan Seni Visual melalui deligasi dan empowerman tugasan dari</p><p>pengetua. Kajian juga turut melihat budaya keija guru-guru Pendidikan Seni Visual terhadap</p><p>pencapaian akademik pelajar melalui periksaan SPM. Kajian juga turut melihat perbezaan</p><p>persepsi guru terhadap peranan dan pelaksanaan kepimpinan pengajaran berdasrkan faktor</p><p>demografi umur dan jantina. Kerangka kajian diasaskan kepada Model Kepimpinan Pengajaran</p><p>oleh Snyder(1983) dan budaya sekolah oleh Yaakob (2007). Data diperoleh menerusi soal</p><p>selidik. Seramai 83orang responden dari 25 buah sekolah menengah harian di Daerah Seremban,</p><p>Negeri Sembilan. Data soal selidik dianalisis menggunakan statistic deskriptif dan inferensi</p><p>menerusi program SPSS-Versi 16. Analisis deskriptif, Ujian-t dan analisis Pekali Kolerasi</p><p>Pearson dan Ujian ANOVA sehala telah digunakan dalam kajian ini. Dapatan kajian</p><p>menunjukkan bahawa; (1) Responden bersetuju dengan peranan/tugasan ketua panitia</p><p>Pendidikan Seni Visual (2) Guru-guru Pendidikan Seni Visual mempunyai tahap dimensi budaya</p><p>kerja sekolah terhadap ke arah pencapaian akademik pelajar; (3) Tidak terdapat perbezaan di</p><p>antara faktor demograti dengan peranan/tugasan Ketua Panitia Pendidikan Seni Visual mengikut</p><p>jantina dan umur; (4) Tidak terdapat perbezaan di antara faktor demografi (jantina) dengan</p><p>budaya keija guru, mengikut dimensi budaya sekolah, dimensi kepimpinan dan dimensi</p><p>komitmen guru lelaki dengan guru perempuan; (5) Hubungan peranan/tugas Ketua Panitia</p><p>dengan budaya keija guru Pendidikan Seni Visual mengikut dimensi budaya sekolah dan</p><p>kepimpinan, mempunyai hubungan signilikan yang sederhana kuat, Manakala hubungan dimensi</p><p>komitmen dan fasa pencapaian/penilaian boleh diabaikan; (6) Hubungan di antara kepimpinan</p><p>pengajaran kurikulum Ketua Panitia Pendidikan Seni Visual dengan budaya keija guru</p><p>Pendidikan Seni Visual mempunyai hubungan yang kuat perkaitannya manakala dimensi</p><p>komitmen sederhana kuat.(7) Hubungan antara kepimpinan pengajaran Ketua Panitia Pendidikan</p><p>Seni Visual dengan pencapaian akademik tidak mempunyai hubungan antara satu dengan yang</p><p>lain. Berdasarkan hasil dapatan dari kajian beberapa cadangan yang releven telah diajukan</p><p>kepada pihak pengurusan iaitu pengetua, ketua panitia, guru-guru dan pelajar ke arah</p><p>meningkatkan pencapaian dalam mata pelajaran Pendidikan Seni Visual.</p> 2012 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=11521 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=11521 text zsm openAccess Masters Perpustakaan Tuanku Bainun Fakulti Seni, Komputeran dan Industri Kreatif N/A |
institution |
Universiti Pendidikan Sultan Idris |
collection |
UPSI Digital Repository |
language |
zsm |
topic |
|
spellingShingle |
Redzuan A. Aziz Kepimpinan pengajaran dan peranan Ketua Panitia : Hubungan dengan budaya kerja guru terhadap pencapaian akademik mata pelajaran Pendidikan Seni Visual sekolah menengah daerah Seremban |
description |
<p>Fokus utama kajian adalah untuk melihat peranan dan pelaksanaan kepimpinan pengajaran Ketua</p><p>Panitia mata pelajaran Pendidikan Seni Visual melalui deligasi dan empowerman tugasan dari</p><p>pengetua. Kajian juga turut melihat budaya keija guru-guru Pendidikan Seni Visual terhadap</p><p>pencapaian akademik pelajar melalui periksaan SPM. Kajian juga turut melihat perbezaan</p><p>persepsi guru terhadap peranan dan pelaksanaan kepimpinan pengajaran berdasrkan faktor</p><p>demografi umur dan jantina. Kerangka kajian diasaskan kepada Model Kepimpinan Pengajaran</p><p>oleh Snyder(1983) dan budaya sekolah oleh Yaakob (2007). Data diperoleh menerusi soal</p><p>selidik. Seramai 83orang responden dari 25 buah sekolah menengah harian di Daerah Seremban,</p><p>Negeri Sembilan. Data soal selidik dianalisis menggunakan statistic deskriptif dan inferensi</p><p>menerusi program SPSS-Versi 16. Analisis deskriptif, Ujian-t dan analisis Pekali Kolerasi</p><p>Pearson dan Ujian ANOVA sehala telah digunakan dalam kajian ini. Dapatan kajian</p><p>menunjukkan bahawa; (1) Responden bersetuju dengan peranan/tugasan ketua panitia</p><p>Pendidikan Seni Visual (2) Guru-guru Pendidikan Seni Visual mempunyai tahap dimensi budaya</p><p>kerja sekolah terhadap ke arah pencapaian akademik pelajar; (3) Tidak terdapat perbezaan di</p><p>antara faktor demograti dengan peranan/tugasan Ketua Panitia Pendidikan Seni Visual mengikut</p><p>jantina dan umur; (4) Tidak terdapat perbezaan di antara faktor demografi (jantina) dengan</p><p>budaya keija guru, mengikut dimensi budaya sekolah, dimensi kepimpinan dan dimensi</p><p>komitmen guru lelaki dengan guru perempuan; (5) Hubungan peranan/tugas Ketua Panitia</p><p>dengan budaya keija guru Pendidikan Seni Visual mengikut dimensi budaya sekolah dan</p><p>kepimpinan, mempunyai hubungan signilikan yang sederhana kuat, Manakala hubungan dimensi</p><p>komitmen dan fasa pencapaian/penilaian boleh diabaikan; (6) Hubungan di antara kepimpinan</p><p>pengajaran kurikulum Ketua Panitia Pendidikan Seni Visual dengan budaya keija guru</p><p>Pendidikan Seni Visual mempunyai hubungan yang kuat perkaitannya manakala dimensi</p><p>komitmen sederhana kuat.(7) Hubungan antara kepimpinan pengajaran Ketua Panitia Pendidikan</p><p>Seni Visual dengan pencapaian akademik tidak mempunyai hubungan antara satu dengan yang</p><p>lain. Berdasarkan hasil dapatan dari kajian beberapa cadangan yang releven telah diajukan</p><p>kepada pihak pengurusan iaitu pengetua, ketua panitia, guru-guru dan pelajar ke arah</p><p>meningkatkan pencapaian dalam mata pelajaran Pendidikan Seni Visual.</p> |
format |
thesis |
qualification_name |
|
qualification_level |
Master's degree |
author |
Redzuan A. Aziz |
author_facet |
Redzuan A. Aziz |
author_sort |
Redzuan A. Aziz |
title |
Kepimpinan pengajaran dan peranan Ketua Panitia : Hubungan dengan budaya kerja guru terhadap pencapaian akademik mata pelajaran Pendidikan Seni Visual sekolah menengah daerah Seremban |
title_short |
Kepimpinan pengajaran dan peranan Ketua Panitia : Hubungan dengan budaya kerja guru terhadap pencapaian akademik mata pelajaran Pendidikan Seni Visual sekolah menengah daerah Seremban |
title_full |
Kepimpinan pengajaran dan peranan Ketua Panitia : Hubungan dengan budaya kerja guru terhadap pencapaian akademik mata pelajaran Pendidikan Seni Visual sekolah menengah daerah Seremban |
title_fullStr |
Kepimpinan pengajaran dan peranan Ketua Panitia : Hubungan dengan budaya kerja guru terhadap pencapaian akademik mata pelajaran Pendidikan Seni Visual sekolah menengah daerah Seremban |
title_full_unstemmed |
Kepimpinan pengajaran dan peranan Ketua Panitia : Hubungan dengan budaya kerja guru terhadap pencapaian akademik mata pelajaran Pendidikan Seni Visual sekolah menengah daerah Seremban |
title_sort |
kepimpinan pengajaran dan peranan ketua panitia : hubungan dengan budaya kerja guru terhadap pencapaian akademik mata pelajaran pendidikan seni visual sekolah menengah daerah seremban |
granting_institution |
Perpustakaan Tuanku Bainun |
granting_department |
Fakulti Seni, Komputeran dan Industri Kreatif |
publishDate |
2012 |
url |
https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=11521 |
_version_ |
1818649087622250496 |