Penggunaan multimedia di kalangan guru guru PPSMI di sekolah sekolah menengah daerah Larut, Matang dan Selama, Perak

<p>Kejayaan program Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI)</p><p>bergantung kepada usaha guru mengintegrasikan pelbagai kaedah pengajaran yang berkesan dalam</p><p>pengajaran mereka termasuk...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Baharuddin Hashim
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2005
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=11573
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:<p>Kejayaan program Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI)</p><p>bergantung kepada usaha guru mengintegrasikan pelbagai kaedah pengajaran yang berkesan dalam</p><p>pengajaran mereka termasuk penggunaan pakej peralatan multimedia yang dibekalkan oleh Kementerian</p><p>Pelajaran Malaysia seperti komputer bimbit, projektor LCD dan CD perisian pembelajaran. Kajian ini</p><p>bertujuan melihat kekerapan penggunaan pakej multimedia tersebut di samping faktor-faktor yang</p><p>mendorong penggunaannya iaitu faktor persepsi guru, faktor kemahiran, faktor kursus dan faktor</p><p>pentadbiran. Kaedah tinjauan secara soal-selidik telah dijalankan di kalangan empat puluh empat</p><p>orang guru yang mengajar Sains atau Matematik dalam Bahasa lnggeris di enam buah sekolah menengah</p><p>di Daerah Larut Matang Dan Selama, Perak. Data yang dikumpul dianalisis dengan menggunakan perisian</p><p>SPSS untuk mengira min, sisihan piawai, peratusan dan ujian-t. Antara dapatan kajian ialah:</p><p>(a) guru-guru mempunyai persepsi yang positif terhadap penggunaan multimedia (min di antara 3.89</p><p>hingga 4.48), (b) kekerapan penggunaan bagaimanapun adalah pada tahap sederhana (min 2.89), dan (c)</p><p>tiada perbezaan yang signifikan terhadap kekerapan penggunaan multimedia mengikut subjek diajar,</p><p>jantina guru dan pengalaman guru (ujian-t masing-masing menunjukkan 0.744, 0.844 dan 0.500 pada</p><p>tahap signifikan p<0.05). Kekerapan penggunaan multimedia boleh dipertingkatkan dengan</p><p>memperbanyakkan kursus di samping dorongan yang kuat daripada pihak pentadbir.</p><p></p>