Penggunaan multimedia di kalangan guru guru PPSMI di sekolah sekolah menengah daerah Larut, Matang dan Selama, Perak
<p>Kejayaan program Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI)</p><p>bergantung kepada usaha guru mengintegrasikan pelbagai kaedah pengajaran yang berkesan dalam</p><p>pengajaran mereka termasuk...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | thesis |
Language: | zsm |
Published: |
2005
|
Subjects: | |
Online Access: | https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=11573 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
oai:ir.upsi.edu.my:11573 |
---|---|
record_format |
uketd_dc |
spelling |
oai:ir.upsi.edu.my:115732024-10-23 Penggunaan multimedia di kalangan guru guru PPSMI di sekolah sekolah menengah daerah Larut, Matang dan Selama, Perak 2005 Baharuddin Hashim LB Theory and practice of education <p>Kejayaan program Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI)</p><p>bergantung kepada usaha guru mengintegrasikan pelbagai kaedah pengajaran yang berkesan dalam</p><p>pengajaran mereka termasuk penggunaan pakej peralatan multimedia yang dibekalkan oleh Kementerian</p><p>Pelajaran Malaysia seperti komputer bimbit, projektor LCD dan CD perisian pembelajaran. Kajian ini</p><p>bertujuan melihat kekerapan penggunaan pakej multimedia tersebut di samping faktor-faktor yang</p><p>mendorong penggunaannya iaitu faktor persepsi guru, faktor kemahiran, faktor kursus dan faktor</p><p>pentadbiran. Kaedah tinjauan secara soal-selidik telah dijalankan di kalangan empat puluh empat</p><p>orang guru yang mengajar Sains atau Matematik dalam Bahasa lnggeris di enam buah sekolah menengah</p><p>di Daerah Larut Matang Dan Selama, Perak. Data yang dikumpul dianalisis dengan menggunakan perisian</p><p>SPSS untuk mengira min, sisihan piawai, peratusan dan ujian-t. Antara dapatan kajian ialah:</p><p>(a) guru-guru mempunyai persepsi yang positif terhadap penggunaan multimedia (min di antara 3.89</p><p>hingga 4.48), (b) kekerapan penggunaan bagaimanapun adalah pada tahap sederhana (min 2.89), dan (c)</p><p>tiada perbezaan yang signifikan terhadap kekerapan penggunaan multimedia mengikut subjek diajar,</p><p>jantina guru dan pengalaman guru (ujian-t masing-masing menunjukkan 0.744, 0.844 dan 0.500 pada</p><p>tahap signifikan p<0.05). Kekerapan penggunaan multimedia boleh dipertingkatkan dengan</p><p>memperbanyakkan kursus di samping dorongan yang kuat daripada pihak pentadbir.</p><p></p> 2005 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=11573 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=11573 text zsm openAccess Masters Perpustakaan Tuanku Bainun Fakulti Pengurusan dan Ekonomi N/A |
institution |
Universiti Pendidikan Sultan Idris |
collection |
UPSI Digital Repository |
language |
zsm |
topic |
LB Theory and practice of education |
spellingShingle |
LB Theory and practice of education Baharuddin Hashim Penggunaan multimedia di kalangan guru guru PPSMI di sekolah sekolah menengah daerah Larut, Matang dan Selama, Perak |
description |
<p>Kejayaan program Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI)</p><p>bergantung kepada usaha guru mengintegrasikan pelbagai kaedah pengajaran yang berkesan dalam</p><p>pengajaran mereka termasuk penggunaan pakej peralatan multimedia yang dibekalkan oleh Kementerian</p><p>Pelajaran Malaysia seperti komputer bimbit, projektor LCD dan CD perisian pembelajaran. Kajian ini</p><p>bertujuan melihat kekerapan penggunaan pakej multimedia tersebut di samping faktor-faktor yang</p><p>mendorong penggunaannya iaitu faktor persepsi guru, faktor kemahiran, faktor kursus dan faktor</p><p>pentadbiran. Kaedah tinjauan secara soal-selidik telah dijalankan di kalangan empat puluh empat</p><p>orang guru yang mengajar Sains atau Matematik dalam Bahasa lnggeris di enam buah sekolah menengah</p><p>di Daerah Larut Matang Dan Selama, Perak. Data yang dikumpul dianalisis dengan menggunakan perisian</p><p>SPSS untuk mengira min, sisihan piawai, peratusan dan ujian-t. Antara dapatan kajian ialah:</p><p>(a) guru-guru mempunyai persepsi yang positif terhadap penggunaan multimedia (min di antara 3.89</p><p>hingga 4.48), (b) kekerapan penggunaan bagaimanapun adalah pada tahap sederhana (min 2.89), dan (c)</p><p>tiada perbezaan yang signifikan terhadap kekerapan penggunaan multimedia mengikut subjek diajar,</p><p>jantina guru dan pengalaman guru (ujian-t masing-masing menunjukkan 0.744, 0.844 dan 0.500 pada</p><p>tahap signifikan p<0.05). Kekerapan penggunaan multimedia boleh dipertingkatkan dengan</p><p>memperbanyakkan kursus di samping dorongan yang kuat daripada pihak pentadbir.</p><p></p> |
format |
thesis |
qualification_name |
|
qualification_level |
Master's degree |
author |
Baharuddin Hashim |
author_facet |
Baharuddin Hashim |
author_sort |
Baharuddin Hashim |
title |
Penggunaan multimedia di kalangan guru guru PPSMI di sekolah sekolah menengah daerah Larut, Matang dan Selama, Perak |
title_short |
Penggunaan multimedia di kalangan guru guru PPSMI di sekolah sekolah menengah daerah Larut, Matang dan Selama, Perak |
title_full |
Penggunaan multimedia di kalangan guru guru PPSMI di sekolah sekolah menengah daerah Larut, Matang dan Selama, Perak |
title_fullStr |
Penggunaan multimedia di kalangan guru guru PPSMI di sekolah sekolah menengah daerah Larut, Matang dan Selama, Perak |
title_full_unstemmed |
Penggunaan multimedia di kalangan guru guru PPSMI di sekolah sekolah menengah daerah Larut, Matang dan Selama, Perak |
title_sort |
penggunaan multimedia di kalangan guru guru ppsmi di sekolah sekolah menengah daerah larut, matang dan selama, perak |
granting_institution |
Perpustakaan Tuanku Bainun |
granting_department |
Fakulti Pengurusan dan Ekonomi |
publishDate |
2005 |
url |
https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=11573 |
_version_ |
1818649094904610816 |