Kekangan pengurusan sekolah kurang murid sekolah jenis kebangsaan Cina di negeri Perak

<p>Tujuan kajian ini adalah untuk mengkaji kekangan pengurusan sekolah kurang murid di sekolah Jenis</p><p>Kebangsaan Cina di Negeri Perak. Kajian ini adalah bertumpu kepada kekangan fizikal, tanggungjawab,</p><p>emosi dan psikolo...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Lier Giew Leong
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2007
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=11576
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id oai:ir.upsi.edu.my:11576
record_format uketd_dc
spelling oai:ir.upsi.edu.my:115762024-10-23 Kekangan pengurusan sekolah kurang murid sekolah jenis kebangsaan Cina di negeri Perak 2007 Lier Giew Leong LB Theory and practice of education <p>Tujuan kajian ini adalah untuk mengkaji kekangan pengurusan sekolah kurang murid di sekolah Jenis</p><p>Kebangsaan Cina di Negeri Perak. Kajian ini adalah bertumpu kepada kekangan fizikal, tanggungjawab,</p><p>emosi dan psikologi ke atas pengurusan sekolah kurang murid.</p><p>Seramai 65 orang Guru Besar daripada 74 buah sekolah kurang murid SJK(C) di Negeri Perak. telah</p><p>memberi respon terhadap kajian ini. Kajian ini telah dijalankan dengan menggunakan satu set soal</p><p>selidik yang mengandungi 54 item.yang dibahagi kepada empat bahagian, iaitu bahagian A mempunyai 14</p><p>item mengenai maklumat sekolah, bahagian B mempunyai 6 item mengenai maklumat fizikal sekolah,</p><p>bahagian C mempunyai 12 item mengenai maklumat kekangan tanggungjawab, dan bahagian D</p><p>mempunyai 22 item yang mengukur keletihan emosi, depersonalisasi dan pencapaian responden.</p><p>Hasil dapatan kajian ialah pengurus-pengurus SKM SJK(C) di Negeri Perak menghadapi kekangan fizikal</p><p>dan tanggungjawab semasa menjalankan tugas mereka. Manakala kekangan emosi dan psikologi yang</p><p>dihadapi oleh pengurus pengurus SKM SJK(C) di Negeri Perak adalah pada kadar rendah sahaja.</p><p>Pihak kerajaan harus mempergiatkan aktiviti-aktiviti ekonomi di kawasan luar bandar untuk</p><p>menyediakan peluang pekerjaan yang mencukupi untuk penduduk penduduk luar bandar demi mengekalkan</p><p>mereka terus bermastautin di kawasan berkenaan. Kementerian Pendidikan Malaysia harus membenarkan</p><p>SKM SJK(C) berpindah ke bandar-bandar besar demi mengelakkan SKM SJK(C) ditutup.</p><p>Kekangaan fizikal SKM SJK(C) dapat diatasi dengan pihak Lembaga Pengurus sekolah menyerah hak</p><p>kepunyaan sekolah kepada Kementerian Pelajaran Malaysia atau pihak Kementerian Pelajaran</p><p>Malaysia membubarkan polisi pengkategorian sekolah kepada Sekolah Bantuan Penuh Kerajaan dan</p><p>Sekolah Bantuan Modal.</p><p>Dari segi aktiviti pengajaran dan pembelajaran di SKM, kelas bercantum atau multigrade teaching</p><p>harus diberhentikan dan norma perjawatan harus dirombak agar dapat memperbaiki taraf pencapaian</p><p>akademik.</p><p>Penyelidik mencadangkan bahawa kajian-kajian yang akan dilakukan pada masa hadapan adalah baik</p><p>sampel saiz dibesarkan ke semua SKM SJK(C) di seluruh negara. Kajian-kajian juga boleh dilakukan</p><p>ke atas SKM Sekolah Kebangsaan, termasuk sekolah Orang Asli dan SJK(T) untuk membuat kajian</p><p>perbandingan sama ada kekangan yang dihadapi adalah sama atau tidak di SJK(C).</p><p></p> 2007 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=11576 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=11576 text zsm openAccess Masters Perpustakaan Tuanku Bainun Fakulti Pengurusan dan Ekonomi N/A
institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
collection UPSI Digital Repository
language zsm
topic LB Theory and practice of education
spellingShingle LB Theory and practice of education
Lier Giew Leong
Kekangan pengurusan sekolah kurang murid sekolah jenis kebangsaan Cina di negeri Perak
description <p>Tujuan kajian ini adalah untuk mengkaji kekangan pengurusan sekolah kurang murid di sekolah Jenis</p><p>Kebangsaan Cina di Negeri Perak. Kajian ini adalah bertumpu kepada kekangan fizikal, tanggungjawab,</p><p>emosi dan psikologi ke atas pengurusan sekolah kurang murid.</p><p>Seramai 65 orang Guru Besar daripada 74 buah sekolah kurang murid SJK(C) di Negeri Perak. telah</p><p>memberi respon terhadap kajian ini. Kajian ini telah dijalankan dengan menggunakan satu set soal</p><p>selidik yang mengandungi 54 item.yang dibahagi kepada empat bahagian, iaitu bahagian A mempunyai 14</p><p>item mengenai maklumat sekolah, bahagian B mempunyai 6 item mengenai maklumat fizikal sekolah,</p><p>bahagian C mempunyai 12 item mengenai maklumat kekangan tanggungjawab, dan bahagian D</p><p>mempunyai 22 item yang mengukur keletihan emosi, depersonalisasi dan pencapaian responden.</p><p>Hasil dapatan kajian ialah pengurus-pengurus SKM SJK(C) di Negeri Perak menghadapi kekangan fizikal</p><p>dan tanggungjawab semasa menjalankan tugas mereka. Manakala kekangan emosi dan psikologi yang</p><p>dihadapi oleh pengurus pengurus SKM SJK(C) di Negeri Perak adalah pada kadar rendah sahaja.</p><p>Pihak kerajaan harus mempergiatkan aktiviti-aktiviti ekonomi di kawasan luar bandar untuk</p><p>menyediakan peluang pekerjaan yang mencukupi untuk penduduk penduduk luar bandar demi mengekalkan</p><p>mereka terus bermastautin di kawasan berkenaan. Kementerian Pendidikan Malaysia harus membenarkan</p><p>SKM SJK(C) berpindah ke bandar-bandar besar demi mengelakkan SKM SJK(C) ditutup.</p><p>Kekangaan fizikal SKM SJK(C) dapat diatasi dengan pihak Lembaga Pengurus sekolah menyerah hak</p><p>kepunyaan sekolah kepada Kementerian Pelajaran Malaysia atau pihak Kementerian Pelajaran</p><p>Malaysia membubarkan polisi pengkategorian sekolah kepada Sekolah Bantuan Penuh Kerajaan dan</p><p>Sekolah Bantuan Modal.</p><p>Dari segi aktiviti pengajaran dan pembelajaran di SKM, kelas bercantum atau multigrade teaching</p><p>harus diberhentikan dan norma perjawatan harus dirombak agar dapat memperbaiki taraf pencapaian</p><p>akademik.</p><p>Penyelidik mencadangkan bahawa kajian-kajian yang akan dilakukan pada masa hadapan adalah baik</p><p>sampel saiz dibesarkan ke semua SKM SJK(C) di seluruh negara. Kajian-kajian juga boleh dilakukan</p><p>ke atas SKM Sekolah Kebangsaan, termasuk sekolah Orang Asli dan SJK(T) untuk membuat kajian</p><p>perbandingan sama ada kekangan yang dihadapi adalah sama atau tidak di SJK(C).</p><p></p>
format thesis
qualification_name
qualification_level Master's degree
author Lier Giew Leong
author_facet Lier Giew Leong
author_sort Lier Giew Leong
title Kekangan pengurusan sekolah kurang murid sekolah jenis kebangsaan Cina di negeri Perak
title_short Kekangan pengurusan sekolah kurang murid sekolah jenis kebangsaan Cina di negeri Perak
title_full Kekangan pengurusan sekolah kurang murid sekolah jenis kebangsaan Cina di negeri Perak
title_fullStr Kekangan pengurusan sekolah kurang murid sekolah jenis kebangsaan Cina di negeri Perak
title_full_unstemmed Kekangan pengurusan sekolah kurang murid sekolah jenis kebangsaan Cina di negeri Perak
title_sort kekangan pengurusan sekolah kurang murid sekolah jenis kebangsaan cina di negeri perak
granting_institution Perpustakaan Tuanku Bainun
granting_department Fakulti Pengurusan dan Ekonomi
publishDate 2007
url https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=11576
_version_ 1818649095694188544