Respons murid tahun lima terhadap program nilam di daerah Bentong

<p>Kajian ini diusahakan untuk mengkaji keberkesanan Program Nilam yang dilaksanakan di sekolah</p><p>rendah. Kajian yang dijalankan ini adalah kajian tinjauan. Kajian ini dijalankan di empat buah</p><p>sekolah rendah. Bagi tujuan...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Johari Sidek
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2009
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=11577
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id oai:ir.upsi.edu.my:11577
record_format uketd_dc
spelling oai:ir.upsi.edu.my:115772024-10-23 Respons murid tahun lima terhadap program nilam di daerah Bentong 2009 Johari Sidek LB Theory and practice of education <p>Kajian ini diusahakan untuk mengkaji keberkesanan Program Nilam yang dilaksanakan di sekolah</p><p>rendah. Kajian yang dijalankan ini adalah kajian tinjauan. Kajian ini dijalankan di empat buah</p><p>sekolah rendah. Bagi tujuan mendapatkan persampelan, sebanyak 120 orang murid Tahun Lima telah</p><p>dikenal pasti bagi tujuan tersebut. Sampel sampel berkenaan terdiri daripada taburan komposisi</p><p>jantina yang seimbang. Sampel sampel tersebut juga mewakili tiga kumpulan belajar yang utama, iaitu</p><p>potensi, sederhana dan cemerlang. Soalan-soalan kajian yang diutarakan berhubung demografi sampel</p><p>sebagai pemboleh ubah. Seterusnya, soalan-soalan kajian meninjau genre bacaan yang sering</p><p>dimanafaatkan oleh kumpulan sampel. Selain itu, soalan kajian juga mencakupi ruang lingkup</p><p>kefahaman sampel terhadap pelaksanaan Program Nilam yang dilaksanakan di sekolah. Selain itu,</p><p>penglibatan murid terhadap pelaksanaan program tersebut sama ada di sekolah atau pada masa senggang</p><p>turut disoal. Bagi meninjau keberkesanan program tersebut, impak pelaksanaannya turut diberikan</p><p>perhatian turut dimuatkan dalam soalan kajian. Kajian ini menggunakan soal selidik sebagai alat</p><p>kajian. Perisian SPSS v.12 diguna pakai bagi usaha-usaha menganalisis dan menginterpretasi data.</p><p>Pengkaji menggunakan kaedah Ujian Rujuk Silang dan Ujian Khai Kuasa Dua bagi mengkaji perbezaan</p><p>dua pemboleh ubah. Bagi data yang mempunyai lebih dua pembolehubah, pengkaji menggunakan</p><p>Ujian Statistik ANOYA Sehala dan Ujian Post Hoc (Turkey's-b) untuk mencari perbezaan. Kajian ini</p><p>mendapati bilangan murid-murid di Bandar lebih tinggi memanafaatkan buku-buku Nilam. Begitu juga</p><p>perbezaan jantina, iaitu murid perempuan lebih banyak membaca berbanding murid lelaki. Seterusnya,</p><p>murid-murid yang berada dalam kumpulan cemerlang membaca lebih banyak berbanding</p><p>mereka yang berada dalam kumpulan sederhana dan potensi.</p><p></p> 2009 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=11577 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=11577 text zsm openAccess Masters Perpustakaan Tuanku Bainun Fakulti Pengurusan dan Ekonomi N/A
institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
collection UPSI Digital Repository
language zsm
topic LB Theory and practice of education
spellingShingle LB Theory and practice of education
Johari Sidek
Respons murid tahun lima terhadap program nilam di daerah Bentong
description <p>Kajian ini diusahakan untuk mengkaji keberkesanan Program Nilam yang dilaksanakan di sekolah</p><p>rendah. Kajian yang dijalankan ini adalah kajian tinjauan. Kajian ini dijalankan di empat buah</p><p>sekolah rendah. Bagi tujuan mendapatkan persampelan, sebanyak 120 orang murid Tahun Lima telah</p><p>dikenal pasti bagi tujuan tersebut. Sampel sampel berkenaan terdiri daripada taburan komposisi</p><p>jantina yang seimbang. Sampel sampel tersebut juga mewakili tiga kumpulan belajar yang utama, iaitu</p><p>potensi, sederhana dan cemerlang. Soalan-soalan kajian yang diutarakan berhubung demografi sampel</p><p>sebagai pemboleh ubah. Seterusnya, soalan-soalan kajian meninjau genre bacaan yang sering</p><p>dimanafaatkan oleh kumpulan sampel. Selain itu, soalan kajian juga mencakupi ruang lingkup</p><p>kefahaman sampel terhadap pelaksanaan Program Nilam yang dilaksanakan di sekolah. Selain itu,</p><p>penglibatan murid terhadap pelaksanaan program tersebut sama ada di sekolah atau pada masa senggang</p><p>turut disoal. Bagi meninjau keberkesanan program tersebut, impak pelaksanaannya turut diberikan</p><p>perhatian turut dimuatkan dalam soalan kajian. Kajian ini menggunakan soal selidik sebagai alat</p><p>kajian. Perisian SPSS v.12 diguna pakai bagi usaha-usaha menganalisis dan menginterpretasi data.</p><p>Pengkaji menggunakan kaedah Ujian Rujuk Silang dan Ujian Khai Kuasa Dua bagi mengkaji perbezaan</p><p>dua pemboleh ubah. Bagi data yang mempunyai lebih dua pembolehubah, pengkaji menggunakan</p><p>Ujian Statistik ANOYA Sehala dan Ujian Post Hoc (Turkey's-b) untuk mencari perbezaan. Kajian ini</p><p>mendapati bilangan murid-murid di Bandar lebih tinggi memanafaatkan buku-buku Nilam. Begitu juga</p><p>perbezaan jantina, iaitu murid perempuan lebih banyak membaca berbanding murid lelaki. Seterusnya,</p><p>murid-murid yang berada dalam kumpulan cemerlang membaca lebih banyak berbanding</p><p>mereka yang berada dalam kumpulan sederhana dan potensi.</p><p></p>
format thesis
qualification_name
qualification_level Master's degree
author Johari Sidek
author_facet Johari Sidek
author_sort Johari Sidek
title Respons murid tahun lima terhadap program nilam di daerah Bentong
title_short Respons murid tahun lima terhadap program nilam di daerah Bentong
title_full Respons murid tahun lima terhadap program nilam di daerah Bentong
title_fullStr Respons murid tahun lima terhadap program nilam di daerah Bentong
title_full_unstemmed Respons murid tahun lima terhadap program nilam di daerah Bentong
title_sort respons murid tahun lima terhadap program nilam di daerah bentong
granting_institution Perpustakaan Tuanku Bainun
granting_department Fakulti Pengurusan dan Ekonomi
publishDate 2009
url https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=11577
_version_ 1818649095964721152