Perlaksanaan kokurikulum sekolah menengah di daerah Kota Kinabalu

<p>Penyelidikan ini bertujuan untuk melihat pelaksanaan aktiviti kokurikulum di sepuluh</p><p>buah Sekolah Menengah di Daerah Kota Kinabalu , Sabah. Di dalam kajian ini seramai</p><p>100 orang guru penasihat kokurikulum telah dipi...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Arbaa Tampung
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2007
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=11608
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id oai:ir.upsi.edu.my:11608
record_format uketd_dc
spelling oai:ir.upsi.edu.my:116082024-11-06 Perlaksanaan kokurikulum sekolah menengah di daerah Kota Kinabalu 2007 Arbaa Tampung <p>Penyelidikan ini bertujuan untuk melihat pelaksanaan aktiviti kokurikulum di sepuluh</p><p>buah Sekolah Menengah di Daerah Kota Kinabalu , Sabah. Di dalam kajian ini seramai</p><p>100 orang guru penasihat kokurikulum telah dipilih secara rawak dari 10 orang guru bagi</p><p>setiap sekolah untuk dijadikan responden. Hasil kajian ditumpukan kepada pelaksanaan</p><p>aktiviti kokurikulum yang dilihat dari lima aspek iaitu guru, pelajar, kewangan,</p><p>pentadbir, peralatan dan kemudahan padang dan gelanggang.Kajian ini berbentuk kaedah</p><p>tinjauan dan pangumpulan data dibuat melalui soal selidik. Data diproses dengan</p><p>komputer menggunakan program Statistical Package For Social Science (SPSS).</p><p>Statistik deskriptif yang menggunakan frekuensi, peratusan dan min digunakan bagi</p><p>menghuraikan responden kajian dan juga menjawab persoalan kajian. Dari kajian ini</p><p>didapati sekolah-sekolah yang dikaji memang menghadapi masalah guru (min 3.14),</p><p>masalah pelajar (min 3.94), masalah pentadbir (min 3.13), masalah kewangan (min 3.37),</p><p>masalah peralatan (min 3.48) dan masalah kemudahan gelanggang dan padang (min</p><p>3.45). Semua masalah tersebut berada pada masalah biasa dan bukan masalah utama.</p><p>Perkara ini boleh di atasi dari semasa ke semasa cuma masalah pelajar berada pada tahap</p><p>masalah utama dan perlu diberi perhatian sewajamya untuk menanganinya. Kajian ini</p><p>juga mendapati kebanyakan guru yang terlibat dengan proses pengelolaan aktiviti</p><p>pengajaran dan pembelajaan kokurikulum memerlukan kursus kerana kebanyakan</p><p>mereka kurang dan tidak mempunyai pengetahuan, kemahiran dan latihan di dalam</p><p>aktiviti tersebut. Di samping itu, didapati kebanyakan pelajar menyertai kokurikulum</p><p>kerana diwajibkan oleh pihak pentadbir sekolah dan inginkan sijil pada hujung tahun</p><p>persekolahan sahaja. Masalah peruntukan kewangan yang sukar diperolehi dan guru</p><p>terpaksa mengeluarkan wang sendiri bagi melicinkan program juga merupakan masalah</p><p>yang perlu diatasi dan diperbaiki dari semasa ke semasa, selain daripada masalah</p><p>kekurangan peralatan, kemudahan gelanggang dan padang.</p> 2007 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=11608 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=11608 text zsm openAccess Masters Perpustakaan Tuanku Bainun Fakulti Sains Sukan dan Kejurulatihan N/A
institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
collection UPSI Digital Repository
language zsm
topic
spellingShingle
Arbaa Tampung
Perlaksanaan kokurikulum sekolah menengah di daerah Kota Kinabalu
description <p>Penyelidikan ini bertujuan untuk melihat pelaksanaan aktiviti kokurikulum di sepuluh</p><p>buah Sekolah Menengah di Daerah Kota Kinabalu , Sabah. Di dalam kajian ini seramai</p><p>100 orang guru penasihat kokurikulum telah dipilih secara rawak dari 10 orang guru bagi</p><p>setiap sekolah untuk dijadikan responden. Hasil kajian ditumpukan kepada pelaksanaan</p><p>aktiviti kokurikulum yang dilihat dari lima aspek iaitu guru, pelajar, kewangan,</p><p>pentadbir, peralatan dan kemudahan padang dan gelanggang.Kajian ini berbentuk kaedah</p><p>tinjauan dan pangumpulan data dibuat melalui soal selidik. Data diproses dengan</p><p>komputer menggunakan program Statistical Package For Social Science (SPSS).</p><p>Statistik deskriptif yang menggunakan frekuensi, peratusan dan min digunakan bagi</p><p>menghuraikan responden kajian dan juga menjawab persoalan kajian. Dari kajian ini</p><p>didapati sekolah-sekolah yang dikaji memang menghadapi masalah guru (min 3.14),</p><p>masalah pelajar (min 3.94), masalah pentadbir (min 3.13), masalah kewangan (min 3.37),</p><p>masalah peralatan (min 3.48) dan masalah kemudahan gelanggang dan padang (min</p><p>3.45). Semua masalah tersebut berada pada masalah biasa dan bukan masalah utama.</p><p>Perkara ini boleh di atasi dari semasa ke semasa cuma masalah pelajar berada pada tahap</p><p>masalah utama dan perlu diberi perhatian sewajamya untuk menanganinya. Kajian ini</p><p>juga mendapati kebanyakan guru yang terlibat dengan proses pengelolaan aktiviti</p><p>pengajaran dan pembelajaan kokurikulum memerlukan kursus kerana kebanyakan</p><p>mereka kurang dan tidak mempunyai pengetahuan, kemahiran dan latihan di dalam</p><p>aktiviti tersebut. Di samping itu, didapati kebanyakan pelajar menyertai kokurikulum</p><p>kerana diwajibkan oleh pihak pentadbir sekolah dan inginkan sijil pada hujung tahun</p><p>persekolahan sahaja. Masalah peruntukan kewangan yang sukar diperolehi dan guru</p><p>terpaksa mengeluarkan wang sendiri bagi melicinkan program juga merupakan masalah</p><p>yang perlu diatasi dan diperbaiki dari semasa ke semasa, selain daripada masalah</p><p>kekurangan peralatan, kemudahan gelanggang dan padang.</p>
format thesis
qualification_name
qualification_level Master's degree
author Arbaa Tampung
author_facet Arbaa Tampung
author_sort Arbaa Tampung
title Perlaksanaan kokurikulum sekolah menengah di daerah Kota Kinabalu
title_short Perlaksanaan kokurikulum sekolah menengah di daerah Kota Kinabalu
title_full Perlaksanaan kokurikulum sekolah menengah di daerah Kota Kinabalu
title_fullStr Perlaksanaan kokurikulum sekolah menengah di daerah Kota Kinabalu
title_full_unstemmed Perlaksanaan kokurikulum sekolah menengah di daerah Kota Kinabalu
title_sort perlaksanaan kokurikulum sekolah menengah di daerah kota kinabalu
granting_institution Perpustakaan Tuanku Bainun
granting_department Fakulti Sains Sukan dan Kejurulatihan
publishDate 2007
url https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=11608
_version_ 1818649099326455808