Permasalahan pengurusan sekolah yang dihadapi oleh pentadbir baru-satu kajian tinjauan di sekolah-sekolah daerah Larut Matang, Perak
<p>Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti permasalahan pengurusan sekolah yang</p><p>dihadapi oleh pentadbir yang baru dilantik berdasarkan model yang diubahsuai</p><p>daripada pendekatan Pengurusan Berfungsi yang diperkenalkan...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | thesis |
Language: | zsm |
Published: |
2004
|
Subjects: | |
Online Access: | https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=11609 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Summary: | <p>Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti permasalahan pengurusan sekolah yang</p><p>dihadapi oleh pentadbir yang baru dilantik berdasarkan model yang diubahsuai</p><p>daripada pendekatan Pengurusan Berfungsi yang diperkenalkan oleh Henry Fayol</p><p>(1949) iaitu merancang mengelola, memimpin dan mengawal yang telah</p><p>digabungkan dengan enam dimensi peranan pentadbir dalam pengurusan sekolah dari</p><p>segi kurikulum, kokurikulum, perkembangan staf, disiplin dan kebajikan pelajar,</p><p>hubungan sekolah dengan ibu bapa dan komuniti dan pengurusan kewangan.</p><p>Disamping itu tahap kefahaman, kemahiran dan latihan /kursus dikalangan pentadbir</p><p>baru dilantik juga dikaji sebagai penyokong dapatan kajian. Kajian ini melibatkan 30</p><p>orang responden.dari daerah Larut Matang,Perak. Soal selidik diedarkan kepada</p><p>sekolah-sekolah daerah ini. Data yang diperolehi dianalisis dengan menggunakan min.</p><p>sisihan piawai, pangkatan, frekuensi, peratus, ujian-t, korelasi Pearson dan ujian</p><p>ANOVA sehala. Didapati tahap kefahaman tugas bagi pentadbir adalah pada tahap</p><p>tinggi iaitu min berada diantara 2.8 hingga 3.8, tahap kemahiran/ketrampilan</p><p>mengurus sekolah adalah tinggi iaitu min berada diantara 3.30 hingga 4.07 manakala</p><p>pentadbir baru berminat untuk menjalani kursus pengurusan kewangan dan sistem</p><p>perundangan dan akta pendidikan. Masalah utama dalam pengurusan yang dihadapi</p><p>oleh pentadbir baru ialah merancang sesuatu supaya majoriti ibu bapa dapat hadir</p><p>dalam Mesyuarat Agong Persatuan Ibu Bapa dan Guru diikuti oleh perancangan</p><p>perkembangan staf. Dapatan ini juga mendapati terdapat perbezaan yang signifikan</p><p>antara pentadbir lelaki dengan pentadbir perempuan dalam amalan merancang dalam</p><p>pengurusan sekolah.Hasil kajian ini juga mendapati tiada perbezaan gred jawatan,</p><p>kelulusan, pengalaman kerja dan bidang pengkhususan yang mempengaruhi tahap</p><p>amalan pengurusan sekolah oleh pentadbir yang baru dilantik. Hasil kajian juga</p><p>mendapati terdapat hubungan yang signifikan antara tahap kefahaman pengurusan</p><p>sekolah dengan tahap masalah tugas pentadbir yang baru dilantik. Semakin</p><p>pentadbir baru memahami tentang tugas pengurusan sekolah maka semakin kecil</p><p>masalah pengurusan sekolah yang dihadapi .</p> |
---|