Permasalahan pengurusan sekolah yang dihadapi oleh pentadbir baru-satu kajian tinjauan di sekolah-sekolah daerah Larut Matang, Perak

<p>Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti permasalahan pengurusan sekolah yang</p><p>dihadapi oleh pentadbir yang baru dilantik berdasarkan model yang diubahsuai</p><p>daripada pendekatan Pengurusan Berfungsi yang diperkenalkan...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Zaharah Norddin
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2004
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=11609
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id oai:ir.upsi.edu.my:11609
record_format uketd_dc
spelling oai:ir.upsi.edu.my:116092024-11-07 Permasalahan pengurusan sekolah yang dihadapi oleh pentadbir baru-satu kajian tinjauan di sekolah-sekolah daerah Larut Matang, Perak 2004 Zaharah Norddin <p>Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti permasalahan pengurusan sekolah yang</p><p>dihadapi oleh pentadbir yang baru dilantik berdasarkan model yang diubahsuai</p><p>daripada pendekatan Pengurusan Berfungsi yang diperkenalkan oleh Henry Fayol</p><p>(1949) iaitu merancang mengelola, memimpin dan mengawal yang telah</p><p>digabungkan dengan enam dimensi peranan pentadbir dalam pengurusan sekolah dari</p><p>segi kurikulum, kokurikulum, perkembangan staf, disiplin dan kebajikan pelajar,</p><p>hubungan sekolah dengan ibu bapa dan komuniti dan pengurusan kewangan.</p><p>Disamping itu tahap kefahaman, kemahiran dan latihan /kursus dikalangan pentadbir</p><p>baru dilantik juga dikaji sebagai penyokong dapatan kajian. Kajian ini melibatkan 30</p><p>orang responden.dari daerah Larut Matang,Perak. Soal selidik diedarkan kepada</p><p>sekolah-sekolah daerah ini. Data yang diperolehi dianalisis dengan menggunakan min.</p><p>sisihan piawai, pangkatan, frekuensi, peratus, ujian-t, korelasi Pearson dan ujian</p><p>ANOVA sehala. Didapati tahap kefahaman tugas bagi pentadbir adalah pada tahap</p><p>tinggi iaitu min berada diantara 2.8 hingga 3.8, tahap kemahiran/ketrampilan</p><p>mengurus sekolah adalah tinggi iaitu min berada diantara 3.30 hingga 4.07 manakala</p><p>pentadbir baru berminat untuk menjalani kursus pengurusan kewangan dan sistem</p><p>perundangan dan akta pendidikan. Masalah utama dalam pengurusan yang dihadapi</p><p>oleh pentadbir baru ialah merancang sesuatu supaya majoriti ibu bapa dapat hadir</p><p>dalam Mesyuarat Agong Persatuan Ibu Bapa dan Guru diikuti oleh perancangan</p><p>perkembangan staf. Dapatan ini juga mendapati terdapat perbezaan yang signifikan</p><p>antara pentadbir lelaki dengan pentadbir perempuan dalam amalan merancang dalam</p><p>pengurusan sekolah.Hasil kajian ini juga mendapati tiada perbezaan gred jawatan,</p><p>kelulusan, pengalaman kerja dan bidang pengkhususan yang mempengaruhi tahap</p><p>amalan pengurusan sekolah oleh pentadbir yang baru dilantik. Hasil kajian juga</p><p>mendapati terdapat hubungan yang signifikan antara tahap kefahaman pengurusan</p><p>sekolah dengan tahap masalah tugas pentadbir yang baru dilantik. Semakin</p><p>pentadbir baru memahami tentang tugas pengurusan sekolah maka semakin kecil</p><p>masalah pengurusan sekolah yang dihadapi .</p> 2004 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=11609 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=11609 text zsm openAccess Masters Perpustakaan Tuanku Bainun Fakulti Pengurusan dan Ekonomi N/A
institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
collection UPSI Digital Repository
language zsm
topic
spellingShingle
Zaharah Norddin
Permasalahan pengurusan sekolah yang dihadapi oleh pentadbir baru-satu kajian tinjauan di sekolah-sekolah daerah Larut Matang, Perak
description <p>Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti permasalahan pengurusan sekolah yang</p><p>dihadapi oleh pentadbir yang baru dilantik berdasarkan model yang diubahsuai</p><p>daripada pendekatan Pengurusan Berfungsi yang diperkenalkan oleh Henry Fayol</p><p>(1949) iaitu merancang mengelola, memimpin dan mengawal yang telah</p><p>digabungkan dengan enam dimensi peranan pentadbir dalam pengurusan sekolah dari</p><p>segi kurikulum, kokurikulum, perkembangan staf, disiplin dan kebajikan pelajar,</p><p>hubungan sekolah dengan ibu bapa dan komuniti dan pengurusan kewangan.</p><p>Disamping itu tahap kefahaman, kemahiran dan latihan /kursus dikalangan pentadbir</p><p>baru dilantik juga dikaji sebagai penyokong dapatan kajian. Kajian ini melibatkan 30</p><p>orang responden.dari daerah Larut Matang,Perak. Soal selidik diedarkan kepada</p><p>sekolah-sekolah daerah ini. Data yang diperolehi dianalisis dengan menggunakan min.</p><p>sisihan piawai, pangkatan, frekuensi, peratus, ujian-t, korelasi Pearson dan ujian</p><p>ANOVA sehala. Didapati tahap kefahaman tugas bagi pentadbir adalah pada tahap</p><p>tinggi iaitu min berada diantara 2.8 hingga 3.8, tahap kemahiran/ketrampilan</p><p>mengurus sekolah adalah tinggi iaitu min berada diantara 3.30 hingga 4.07 manakala</p><p>pentadbir baru berminat untuk menjalani kursus pengurusan kewangan dan sistem</p><p>perundangan dan akta pendidikan. Masalah utama dalam pengurusan yang dihadapi</p><p>oleh pentadbir baru ialah merancang sesuatu supaya majoriti ibu bapa dapat hadir</p><p>dalam Mesyuarat Agong Persatuan Ibu Bapa dan Guru diikuti oleh perancangan</p><p>perkembangan staf. Dapatan ini juga mendapati terdapat perbezaan yang signifikan</p><p>antara pentadbir lelaki dengan pentadbir perempuan dalam amalan merancang dalam</p><p>pengurusan sekolah.Hasil kajian ini juga mendapati tiada perbezaan gred jawatan,</p><p>kelulusan, pengalaman kerja dan bidang pengkhususan yang mempengaruhi tahap</p><p>amalan pengurusan sekolah oleh pentadbir yang baru dilantik. Hasil kajian juga</p><p>mendapati terdapat hubungan yang signifikan antara tahap kefahaman pengurusan</p><p>sekolah dengan tahap masalah tugas pentadbir yang baru dilantik. Semakin</p><p>pentadbir baru memahami tentang tugas pengurusan sekolah maka semakin kecil</p><p>masalah pengurusan sekolah yang dihadapi .</p>
format thesis
qualification_name
qualification_level Master's degree
author Zaharah Norddin
author_facet Zaharah Norddin
author_sort Zaharah Norddin
title Permasalahan pengurusan sekolah yang dihadapi oleh pentadbir baru-satu kajian tinjauan di sekolah-sekolah daerah Larut Matang, Perak
title_short Permasalahan pengurusan sekolah yang dihadapi oleh pentadbir baru-satu kajian tinjauan di sekolah-sekolah daerah Larut Matang, Perak
title_full Permasalahan pengurusan sekolah yang dihadapi oleh pentadbir baru-satu kajian tinjauan di sekolah-sekolah daerah Larut Matang, Perak
title_fullStr Permasalahan pengurusan sekolah yang dihadapi oleh pentadbir baru-satu kajian tinjauan di sekolah-sekolah daerah Larut Matang, Perak
title_full_unstemmed Permasalahan pengurusan sekolah yang dihadapi oleh pentadbir baru-satu kajian tinjauan di sekolah-sekolah daerah Larut Matang, Perak
title_sort permasalahan pengurusan sekolah yang dihadapi oleh pentadbir baru-satu kajian tinjauan di sekolah-sekolah daerah larut matang, perak
granting_institution Perpustakaan Tuanku Bainun
granting_department Fakulti Pengurusan dan Ekonomi
publishDate 2004
url https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=11609
_version_ 1818649099582308352