Tingkah laku kepimpinan pengetua wanita di sekolah menengah gred A dan B: satu kajian kes

<p>Kajian ini adalah bertujuan untuk mengkaji tingkah laku kepimpinan pengetua wanita di sekolah Menengah gred A dan B di Kelompok 1, Daerah Kinta Perak Darul Ridzuan. Kajian kes ini cuba melihat jenis tingkah laku yang diamalkan oleh pengetua wanita di sekolah menengah gred A dan gred...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Norhayati Khamidin
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2006
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=11614
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id oai:ir.upsi.edu.my:11614
record_format uketd_dc
spelling oai:ir.upsi.edu.my:116142024-11-07 Tingkah laku kepimpinan pengetua wanita di sekolah menengah gred A dan B: satu kajian kes 2006 Norhayati Khamidin <p>Kajian ini adalah bertujuan untuk mengkaji tingkah laku kepimpinan pengetua wanita di sekolah Menengah gred A dan B di Kelompok 1, Daerah Kinta Perak Darul Ridzuan. Kajian kes ini cuba melihat jenis tingkah laku yang diamalkan oleh pengetua wanita di sekolah menengah gred A dan gred B. Gaya kepimpinan dikaji adalah berfokus kepada struktur tugas dan timbang rasa. Instrumen Leadership Behavior Description Questionnaire (LBDQ) telah digunakan. Soal selidik ini digunakan untuk menilai persepsi guru terhadap tingkah laku kedua-dua pengetua mereka. Subjek dalam kajan ini terdiri dari dua orang pengetua wanita dari sekolah gred A dan B. Seramai 60 orang responden diambil dimana 30 orang responden bagi setiap gred sekolah. Data diproses dan dianalisa menggunakan SPSS (Statistical Package for social science) versi 12. Statistik diskriptif digunakan untuk mendapatkan taburan frekuensi, peratus, min dan sisihan piawai untuk mengenalpasti tingkahlaku pengetua. Ujian-t diguna untuk melihat perbezaan antara sekolah gred A dan B. Keputusan kajian menunjukkan terdapat perbezaan bersignifikan antara min skor sekolah gred A dan gred B pada paras signifikan a = 0.05. Korelasi Pearson digunakan untuk mengenalpasti hubungan antara gred sekolah dan staiI tingkahlaku kepimpinan. Hasil kajian menunjukkan kedua-dua pengetua samada sekolah gred A dan gred B, mengamalkan tingkah laku kepimpinan berorientasi tugas berbanding orientasi timbangrasa. Keputusan kajian juga menunjukkan tiada perbezaan persepsi antara jantina responden bagi kedua-dua jenis sekolah.</p> 2006 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=11614 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=11614 text zsm openAccess Masters Perpustakaan Tuanku Bainun Fakulti Pengurusan dan Ekonomi N/A
institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
collection UPSI Digital Repository
language zsm
topic
spellingShingle
Norhayati Khamidin
Tingkah laku kepimpinan pengetua wanita di sekolah menengah gred A dan B: satu kajian kes
description <p>Kajian ini adalah bertujuan untuk mengkaji tingkah laku kepimpinan pengetua wanita di sekolah Menengah gred A dan B di Kelompok 1, Daerah Kinta Perak Darul Ridzuan. Kajian kes ini cuba melihat jenis tingkah laku yang diamalkan oleh pengetua wanita di sekolah menengah gred A dan gred B. Gaya kepimpinan dikaji adalah berfokus kepada struktur tugas dan timbang rasa. Instrumen Leadership Behavior Description Questionnaire (LBDQ) telah digunakan. Soal selidik ini digunakan untuk menilai persepsi guru terhadap tingkah laku kedua-dua pengetua mereka. Subjek dalam kajan ini terdiri dari dua orang pengetua wanita dari sekolah gred A dan B. Seramai 60 orang responden diambil dimana 30 orang responden bagi setiap gred sekolah. Data diproses dan dianalisa menggunakan SPSS (Statistical Package for social science) versi 12. Statistik diskriptif digunakan untuk mendapatkan taburan frekuensi, peratus, min dan sisihan piawai untuk mengenalpasti tingkahlaku pengetua. Ujian-t diguna untuk melihat perbezaan antara sekolah gred A dan B. Keputusan kajian menunjukkan terdapat perbezaan bersignifikan antara min skor sekolah gred A dan gred B pada paras signifikan a = 0.05. Korelasi Pearson digunakan untuk mengenalpasti hubungan antara gred sekolah dan staiI tingkahlaku kepimpinan. Hasil kajian menunjukkan kedua-dua pengetua samada sekolah gred A dan gred B, mengamalkan tingkah laku kepimpinan berorientasi tugas berbanding orientasi timbangrasa. Keputusan kajian juga menunjukkan tiada perbezaan persepsi antara jantina responden bagi kedua-dua jenis sekolah.</p>
format thesis
qualification_name
qualification_level Master's degree
author Norhayati Khamidin
author_facet Norhayati Khamidin
author_sort Norhayati Khamidin
title Tingkah laku kepimpinan pengetua wanita di sekolah menengah gred A dan B: satu kajian kes
title_short Tingkah laku kepimpinan pengetua wanita di sekolah menengah gred A dan B: satu kajian kes
title_full Tingkah laku kepimpinan pengetua wanita di sekolah menengah gred A dan B: satu kajian kes
title_fullStr Tingkah laku kepimpinan pengetua wanita di sekolah menengah gred A dan B: satu kajian kes
title_full_unstemmed Tingkah laku kepimpinan pengetua wanita di sekolah menengah gred A dan B: satu kajian kes
title_sort tingkah laku kepimpinan pengetua wanita di sekolah menengah gred a dan b: satu kajian kes
granting_institution Perpustakaan Tuanku Bainun
granting_department Fakulti Pengurusan dan Ekonomi
publishDate 2006
url https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=11614
_version_ 1818649100962234368