Gaya kepimpinan pengetua dalam menghadapi sistem prasekolahan dan hubungannya dengan kepuasan kerja guru-guru di sekolah

<p>Kajian ini bertujuan untuk meninjau di antara dua gaya kepimpinan iaitu gaya</p><p>kepimpinan transformasi dan gaya kepimpinan pengajaran yang dimiliki oleh pengetua</p><p>daiam menghadapi sistem persekolahan yang dapat memberi...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Mazita Mazlan
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2005
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=11689
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:<p>Kajian ini bertujuan untuk meninjau di antara dua gaya kepimpinan iaitu gaya</p><p>kepimpinan transformasi dan gaya kepimpinan pengajaran yang dimiliki oleh pengetua</p><p>daiam menghadapi sistem persekolahan yang dapat memberikan kepuasan keija di</p><p>kalangan guru-guru sekolah. Kajian ini menggunakan kaedah tinjauan dan satu set soalan</p><p>kaji selidik yang diterjemahkan telah digunakan bagi mengukur kepuasan keija guru.</p><p>Sampel kajian terdiri daripada guru-guru sekolah menengah dalam daerah Kuala Kangsar,</p><p>Perak. Angkubah bebas ialah latarbelakang diri seperti jantina, status perkahwinan, umur,</p><p>bangsa, taraf pendidikan, jenis sekolah, jawatan, pengalaman mengajar dan opsyen.</p><p>Angkubah bersandar pula adalah faktor gaya kepimpinan transtormasi dan gaya</p><p>kepimpinan pengajaran. Kajian ini juga turut melihat kepuasan kerja guru-guru terhadap</p><p>gaya kepimpinan pengetua di sekolah berkenaan. Alat kajian yang digunakan adalah satu</p><p>set soal selidik dan dianalisis dengan menggunakan Pakej Statistik untuk Sains Sosial</p><p>(SPSS). Jumlah sampel kajian yang terdiri daripada guru-guru di daerah Kuala Kangsar</p><p>adalah seramai 200 orang. Dapatan dari tinjauan ini ditentukan bagi mengenalpasti gaya</p><p>kepimpinan pengetua yang dapat memberikan kepuasan keija kepada guru-guru di</p><p>sekolah.</p>