Kesan token ekonomi, peneguhan dan peraturan terhadap perubahan tingkah laku disruptif dalam kalangan kanak-kanak (IR)

Kajian ini bertujuan untuk menguji keberkesanan program intervensi menggunakan token ekonomi, peneguhan dan peraturan bagi mengurangkan masalah tingkah laku disruptif dalam kalangan kanak-kanak prasekolah semasa proses pengajaran dan pembelajaran. Reka bentuk kajian kuasi-eksperimen digunakan bagi m...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Syarinah Mad Sehat
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2015
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=1199
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:Kajian ini bertujuan untuk menguji keberkesanan program intervensi menggunakan token ekonomi, peneguhan dan peraturan bagi mengurangkan masalah tingkah laku disruptif dalam kalangan kanak-kanak prasekolah semasa proses pengajaran dan pembelajaran. Reka bentuk kajian kuasi-eksperimen digunakan bagi melihat keberkesanan program dalam perbandingan antara kumpulan rawatan dan kumpulan kawalan. Reka bentuk Pembalikan ABA digunakan untuk memungut data bagi enam jenis masalah tingkah laku disruptif dengan menggunakan borang pemerhatian. Reka bentuk Pembalikan ABA adalah analisis perubahan tingkah laku ke atas program intervensi yang bermula dari pungutan data sebelum intervensi (A), semasa intervensi (B) dan selepas intervensi dihentikan (A). Seramai 48 orang kanak-kanak yang berumur 6 tahun daripada sebuah prasekolah swasta yang terletak di daerah Seri Kembangan, Selangor telah dipilih sebagai sampel dan dipecahkan kepada dua kumpulan iaitu 24 orang setiap kumpulan. Perbezaan Min penggunaan token dan peraturan dianalisis menggunakan ujian ANOVA sehala untuk pengukuran berulang dan perbandingan perbezaan Min antara kumpulan dianalisis menggunakan ujian SPANOVA untuk pengukuran berulang. Hasil kajian menunjukkan bahawa kekerapan berlaku masalah tingkah laku disruptif dalam aktiviti membaca adalah yang paling tinggi iaitu 171, aktiviti sains 139 kekerapan dan aktiviti matematik 134 kekerapan. Ini menyebabkan keputusan dapatan kajian terhadap pengurangan masalah tingkah laku disruptif dalam aktiviti membaca (p>.05), aktiviti sains (p>.05) dan aktiviti matematik (p>.05) adalah tidak signifikan. Selain itu, keputusan kajian bagi masalah tingkah laku disruptif dalam ketiga-tiga aktiviti menunjukkan terdapat perbezaan Min yang signifikan antara kumpulan rawatan dan kumpulan kawalan. Penggunaan token ekonomi dan peraturan memberikan kesan yang positif kepada perubahan tingkah laku disruptif pada peringkat intervensi dan strategi ini sesuai digunakan sebagai alternatif kepada strategi hukuman dalam konteks membimbing tingkah laku sekiranya digunakan secara berterusan. Kajian harus dilakukan dengan lebih komprehensif untuk memastikan dapatan lebih signifikan dan konsisten. Kata kunci: token ekonomi, peraturan, perubahan tingkah laku, tingkah laku disruptif.