Penggunaan kaedah fonik dalam pengajaran kemahiran bacaan awal kanak-kanak prasekolah (IR)
Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti kesan penggunaan Kaedah Fonik dalam kemahiran bacaan awal bahasa Melayu dalam kalangan kanak-kanak prasekolah. Kaedah kuasi-eksperimental digunakan dalam kajian ini dengan setiap kumpulan rawatan dan kawalan masing-masing terdiri daripada 50 orang kanak-kana...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | thesis |
Language: | zsm |
Published: |
2015
|
Subjects: | |
Online Access: | https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=1258 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
oai:ir.upsi.edu.my:1258 |
---|---|
record_format |
uketd_dc |
spelling |
oai:ir.upsi.edu.my:12582020-02-27 Penggunaan kaedah fonik dalam pengajaran kemahiran bacaan awal kanak-kanak prasekolah (IR) 2015 Sharipah Amalhayaty Syed Ahmad LB Theory and practice of education Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti kesan penggunaan Kaedah Fonik dalam kemahiran bacaan awal bahasa Melayu dalam kalangan kanak-kanak prasekolah. Kaedah kuasi-eksperimental digunakan dalam kajian ini dengan setiap kumpulan rawatan dan kawalan masing-masing terdiri daripada 50 orang kanak-kanak prasekolah. Kumpulan rawatan menggunakan Kaedah Fonik manakala kumpulan kawalan menggunakan Kaedah Abjad. Dapatan kajian menunjukkan perbezaan skor min yang signifikan bagi pencapaian kemahiran mengeja perkataan dan kemahiran membaca ayat mudah bahasa Melayu bagi kumpulan rawatan. Penggunaan Kaedah Fonik sebagai kaedah pengajaran adalah sesuai digunakan untuk membantu kemahiran mengeja perkataan dan kemahiran membaca ayat mudah bahasa Melayu bagi kanak-kanak prasekolah dalam kajian ini. Kaedah Fonik memberi impak positif dan sesuai diguna pakai sebagai kaedah pilihan kepada kanak-kanak prasekolah dalam usaha meningkatkan kemahiran bacaan awal bahasa Melayu di kelas prasekolah. 2015 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=1258 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=1258 text zsm closedAccess Masters Universiti Pendidikan Sultan Idris Fakulti Pembangunan Manusia N/A |
institution |
Universiti Pendidikan Sultan Idris |
collection |
UPSI Digital Repository |
language |
zsm |
topic |
LB Theory and practice of education |
spellingShingle |
LB Theory and practice of education Sharipah Amalhayaty Syed Ahmad Penggunaan kaedah fonik dalam pengajaran kemahiran bacaan awal kanak-kanak prasekolah (IR) |
description |
Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti kesan penggunaan Kaedah Fonik dalam kemahiran bacaan awal bahasa Melayu dalam kalangan kanak-kanak prasekolah. Kaedah kuasi-eksperimental digunakan dalam kajian ini dengan setiap kumpulan rawatan dan kawalan masing-masing terdiri daripada 50 orang kanak-kanak prasekolah. Kumpulan rawatan menggunakan Kaedah Fonik manakala kumpulan kawalan menggunakan Kaedah Abjad. Dapatan kajian menunjukkan perbezaan skor min yang signifikan bagi pencapaian kemahiran mengeja perkataan dan kemahiran membaca ayat mudah bahasa Melayu bagi kumpulan rawatan. Penggunaan Kaedah Fonik sebagai kaedah pengajaran adalah sesuai digunakan untuk membantu kemahiran mengeja perkataan dan kemahiran membaca ayat mudah bahasa Melayu bagi kanak-kanak prasekolah dalam kajian ini. Kaedah Fonik memberi impak positif dan sesuai diguna pakai sebagai kaedah pilihan kepada kanak-kanak prasekolah dalam usaha meningkatkan kemahiran bacaan awal bahasa Melayu di kelas prasekolah. |
format |
thesis |
qualification_name |
|
qualification_level |
Master's degree |
author |
Sharipah Amalhayaty Syed Ahmad |
author_facet |
Sharipah Amalhayaty Syed Ahmad |
author_sort |
Sharipah Amalhayaty Syed Ahmad |
title |
Penggunaan kaedah fonik dalam pengajaran kemahiran bacaan awal kanak-kanak prasekolah (IR) |
title_short |
Penggunaan kaedah fonik dalam pengajaran kemahiran bacaan awal kanak-kanak prasekolah (IR) |
title_full |
Penggunaan kaedah fonik dalam pengajaran kemahiran bacaan awal kanak-kanak prasekolah (IR) |
title_fullStr |
Penggunaan kaedah fonik dalam pengajaran kemahiran bacaan awal kanak-kanak prasekolah (IR) |
title_full_unstemmed |
Penggunaan kaedah fonik dalam pengajaran kemahiran bacaan awal kanak-kanak prasekolah (IR) |
title_sort |
penggunaan kaedah fonik dalam pengajaran kemahiran bacaan awal kanak-kanak prasekolah (ir) |
granting_institution |
Universiti Pendidikan Sultan Idris |
granting_department |
Fakulti Pembangunan Manusia |
publishDate |
2015 |
url |
https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=1258 |
_version_ |
1747832959416664064 |