Hubungan sikap dan motivasi dengan pencapaian bahasa Inggeris murid Sekolah Kebangsaan Felda daerah Bera (IR)

Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti hubungan antara sikap terhadap Bahasa Inggeris dan motivasi untuk mempelajari Bahasa Inggeris dengan pencapaian Bahasa Inggeris murid Tahun Lima di sekolah-sekolah kebangsaan FELDA di daerah Bera, Pahang. Seramai 205 orang murid Tahun Lima di lapan buah seko...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Mariani Mohd Nor
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2015
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=1261
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id oai:ir.upsi.edu.my:1261
record_format uketd_dc
spelling oai:ir.upsi.edu.my:12612020-02-27 Hubungan sikap dan motivasi dengan pencapaian bahasa Inggeris murid Sekolah Kebangsaan Felda daerah Bera (IR) 2015 Mariani Mohd Nor PE English Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti hubungan antara sikap terhadap Bahasa Inggeris dan motivasi untuk mempelajari Bahasa Inggeris dengan pencapaian Bahasa Inggeris murid Tahun Lima di sekolah-sekolah kebangsaan FELDA di daerah Bera, Pahang. Seramai 205 orang murid Tahun Lima di lapan buah sekolah telah dipilih melalui persampelan rawak kelompok. Soal selidik Scheffe (2009) digunakan untuk mengumpul data mengenai sikap terhadap Bahasa Inggeris dan motivasi untuk mempelajari Bahasa Inggeris. Manakala, maklumat mengenai pencapaian Bahasa Inggeris diperoleh daripada markah Ujian Pertengahan Tahun 2014 yang disediakan oleh Pejabat Pelajaran Daerah (PPD) Bera. Data dianalisis dengan menggunakan kaedah deskriptif iaitu frekuensi dan peratus serta analisis inferensi iaitu korelasi Pearson dan regresi berganda kaedah stepwise. Dapatan kajian menunjukkan bahawa pencapaian Bahasa Inggeris bagi majoriti responden adalah pada tahap sederhana (69.3%) dan bilangan responden yang lemah dalam Bahasa Inggeris (28.8%) adalah jauh lebih ramai berbanding murid yang cemerlang (2.0%). Di samping itu, terdapat hubungan yang signifikan antara sikap terhadap Bahasa Inggeris dengan motivasi untuk mempelajari Bahasa Inggeris. Selain itu, berdasarkan hasil analisis regresi berganda pula, didapati pemboleh ubah utama yang mempengaruhi pencapaian Bahasa Inggeris ialah sikap negatif murid terhadap Bahasa Inggeris (F = 30.639, p = 0.001. Kesimpulannya, pencapaian Bahasa Inggeris mempunyai perkaitan yang rapat dengan sikap murid. Dapatan kajian ini memberi implikasi bahawa pencapaian Bahasa Inggeris boleh ditingkatkan jika sikap negatif murid terhadap Bahasa Inggeris diubah. 2015 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=1261 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=1261 text zsm closedAccess Masters Universiti Pendidikan Sultan Idris Fakulti Pembangunan Manusia N/A
institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
collection UPSI Digital Repository
language zsm
topic PE English
spellingShingle PE English
Mariani Mohd Nor
Hubungan sikap dan motivasi dengan pencapaian bahasa Inggeris murid Sekolah Kebangsaan Felda daerah Bera (IR)
description Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti hubungan antara sikap terhadap Bahasa Inggeris dan motivasi untuk mempelajari Bahasa Inggeris dengan pencapaian Bahasa Inggeris murid Tahun Lima di sekolah-sekolah kebangsaan FELDA di daerah Bera, Pahang. Seramai 205 orang murid Tahun Lima di lapan buah sekolah telah dipilih melalui persampelan rawak kelompok. Soal selidik Scheffe (2009) digunakan untuk mengumpul data mengenai sikap terhadap Bahasa Inggeris dan motivasi untuk mempelajari Bahasa Inggeris. Manakala, maklumat mengenai pencapaian Bahasa Inggeris diperoleh daripada markah Ujian Pertengahan Tahun 2014 yang disediakan oleh Pejabat Pelajaran Daerah (PPD) Bera. Data dianalisis dengan menggunakan kaedah deskriptif iaitu frekuensi dan peratus serta analisis inferensi iaitu korelasi Pearson dan regresi berganda kaedah stepwise. Dapatan kajian menunjukkan bahawa pencapaian Bahasa Inggeris bagi majoriti responden adalah pada tahap sederhana (69.3%) dan bilangan responden yang lemah dalam Bahasa Inggeris (28.8%) adalah jauh lebih ramai berbanding murid yang cemerlang (2.0%). Di samping itu, terdapat hubungan yang signifikan antara sikap terhadap Bahasa Inggeris dengan motivasi untuk mempelajari Bahasa Inggeris. Selain itu, berdasarkan hasil analisis regresi berganda pula, didapati pemboleh ubah utama yang mempengaruhi pencapaian Bahasa Inggeris ialah sikap negatif murid terhadap Bahasa Inggeris (F = 30.639, p = 0.001. Kesimpulannya, pencapaian Bahasa Inggeris mempunyai perkaitan yang rapat dengan sikap murid. Dapatan kajian ini memberi implikasi bahawa pencapaian Bahasa Inggeris boleh ditingkatkan jika sikap negatif murid terhadap Bahasa Inggeris diubah.
format thesis
qualification_name
qualification_level Master's degree
author Mariani Mohd Nor
author_facet Mariani Mohd Nor
author_sort Mariani Mohd Nor
title Hubungan sikap dan motivasi dengan pencapaian bahasa Inggeris murid Sekolah Kebangsaan Felda daerah Bera (IR)
title_short Hubungan sikap dan motivasi dengan pencapaian bahasa Inggeris murid Sekolah Kebangsaan Felda daerah Bera (IR)
title_full Hubungan sikap dan motivasi dengan pencapaian bahasa Inggeris murid Sekolah Kebangsaan Felda daerah Bera (IR)
title_fullStr Hubungan sikap dan motivasi dengan pencapaian bahasa Inggeris murid Sekolah Kebangsaan Felda daerah Bera (IR)
title_full_unstemmed Hubungan sikap dan motivasi dengan pencapaian bahasa Inggeris murid Sekolah Kebangsaan Felda daerah Bera (IR)
title_sort hubungan sikap dan motivasi dengan pencapaian bahasa inggeris murid sekolah kebangsaan felda daerah bera (ir)
granting_institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
granting_department Fakulti Pembangunan Manusia
publishDate 2015
url https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=1261
_version_ 1747832960152764416