Kesan perlaksanaan kaedah simulasi solat terhadap rukun fi'li bagi pelajar bermasalah pendengaran (IR)

Kajian ini bertujuan untuk melihat kesan perlaksanaan kaedah simulasi solat terhadap rukun fi'li bagi pelajar bermasalah pendengaran dalam mempelajari subtajuk solat bagi mata pelajaran Pendidikan Islam di Sekolah Menengah Pendidikan Khas Aliran Vokasional. Sampel kajian yang dipilih adalah ser...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Mohd Fauzi Isa
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2015
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=1268
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:Kajian ini bertujuan untuk melihat kesan perlaksanaan kaedah simulasi solat terhadap rukun fi'li bagi pelajar bermasalah pendengaran dalam mempelajari subtajuk solat bagi mata pelajaran Pendidikan Islam di Sekolah Menengah Pendidikan Khas Aliran Vokasional. Sampel kajian yang dipilih adalah seramai 10 orang murid di Sekolah Menengah Pendidikan Khas Vokasional di Selangor. Kajian ini menggunakan reka bentuk kuasi-eksperimen dengan gabungan pendekatan kuantitatif dan kualitatif. Ujian pencapaian (ujian pra-pasca) dijalankan untuk melihat kesan terhadap perlaksanaan kaedah simulasi solat dalam rukun fi'li ke atas pelajar bermasalah pendengaran. Dalam kajian ini, instrumen kajian yang digunakan ialah ujian penilaian, ujian amali dan senarai semak. Analisis data dilakukan secara perbandingan yang dapat dilihat secara visual di antara sebelum dengan selepas mendapat rawatan. Dapatan kajian menunjukkan terdapat kesan yang signifikan terhadap kaedah pengajaran simulasi solat ke atas pelajar bermasalah pendengaran berkaitan dengan peningkatan menghafal dan mengingat (23%), mempraktikan (28%) serta mengaplikasikan (45.2%) rukun fi'li berbanding kaedah tradisional dalam solat. Dengan adanya Senarai Semak dan BBM (video) yang lebih fokus kepada rukun fi'li, pelajar Iebih jelas dan tahu akan kesilapan dalam melaksanakan rukun fi'li semasa melaksanakan solat. Implikasi dari kajian ini menunjukkan bahawa sampel yang dipilih iaitu pelajar bermasalah pendengaran adalah sangat terhad kerana bilangan mereka yang sedikit serta pendedahan terhadap intervensi awal juga memberi kesan terhadap dapatan kajian. Selain daripada itu didapati perlaksanaan kajian tidak dapat dilaksanakan secara menyeluruh mengikut piawaian pengkaji kerana pelaksana kurang memahami konsep simulasi serta tidak dapat melaksanakannya secara menyeluruh terhadap pelajar. Sumbangan kajian ini ialah pelajar lebih fokus serta dapat mengingat serta menghafal dalam jangka panjang. Guru boleh membantu pelajar untuk mempraktikkan rukun fi'li dengan betul dan sempurna hasil dari rutin semasa proses simulasi dijalankan. Guru juga boleh melihat pelajar melakukan secara individu dengan kadaran yang sebenar. Ada beberapa elemen-elemen penting yang perlu diberi penekanan sebelum melaksanakan sesuatu kaedah pengajaran iaitu ianya perlu berdasarkan kepada keadaan semasa yang mengikut keperluan pelajar, waktu semasa P&P dijalankan serta tahap psikologi pelajar