Mereka bentuk sukatan pelajaran gamelan Melayu berdasarkan kerangka sistem peperiksaan muzik bergred antarabangsa (IR)
Kajian yang dijalankan ini bertujuan untuk mereka bentuk sebuah sukatan pelajaran Gamelan Melayu berdasarkan kerangka sistem peperiksaan muzik bergred antarabangsa. Pendekatan kualitatif telah digunakan untuk melaksanakan kajian ini. Secara umumnya proses kajian dijalankan dalam enam peringkat iaitu...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | thesis |
Language: | zsm |
Published: |
2016
|
Subjects: | |
Online Access: | https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=1287 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Summary: | Kajian yang dijalankan ini bertujuan untuk mereka bentuk sebuah sukatan pelajaran Gamelan Melayu berdasarkan kerangka sistem peperiksaan muzik bergred antarabangsa. Pendekatan kualitatif telah digunakan untuk melaksanakan kajian ini. Secara umumnya proses kajian dijalankan dalam enam peringkat iaitu (i) pengumpulan maklumat daripada data sekunder, (ii) pengumpulan data melalui informan, (iii) menganalisis data, (iv) membentuk sebuah sukatan pelajaran Gamelan Melayu bergred, (v) penilaian pakar terhadap sukatan pelajaran yang dibangunkan dan (vi) memurnikan sukatan pelajaran yang dibangunkan. Terdapat dua kaedah pengumpulan data yang digunakan iaitu dokumentasi (data sekunder) dan temubual (data primer). Kaedah dokumentasi melibatkan sumber literatur yang berkaitan dengan tradisi Gamelan Melayu, silibus peperiksaan muzik berkumpulan badan peperiksaan muzik bergred dan sukatan pelajaran Gamelan Melayu di Institusi Pengajian Tinggi (IPT). Temubual telah dijalankan ke atas tiga orang informan yang merupakan tokoh, ahli akademik dan penggiat seni muzik Gamelan Melayu. Hasil daripada analisis data, terbentuk sebuah sukatan pelajaran Gamelan Melayu bergred yang mempunyai tiga peringkat iaitu peringkat awal (gred 1 dan gred 2), peringkat pertengahan (gred 3 & gred 4) dan peringkat atas (gred 5 & gred 6). Disamping itu, sukatan pelajaran yang dibangunkan terdiri daripada empat aspek utama iaitu gred, pengetahuan, kemahiran dan repertoir. Penilaian terhadap sukatan pelajaran yang dibangunkan telah diperolehi daripada seorang pakar. Penambahbaikan telah dilakukan terhadap draf sukatan pelajaran yang dibangunkan berdasarkan kepada komen dan maklum balas penilai. |
---|