Pembangunan instrumen saringan kemahiran Vokasional murid berkeperluan khas masalah pembelajaran bagi persediaan sijil kemahiran Malaysia

Kajian ini bertujuan membina Instrumen Saringan Kemahiran Vokasional (ISKV)Murid Berkeperluan Khas Masalah Pembelajaran (MBKMP) di Program Pendidikan Khas Integrasi (PPKI)bagi persediaan Sijil Kemahiran Malaysia (SKM). Pembinaan instrumen ISKV berpandukan ModelPembinaan Instrumen McIntire dan Miller...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Kama Shaffeei
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2019
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=13
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id oai:ir.upsi.edu.my:13
record_format uketd_dc
institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
collection UPSI Digital Repository
language zsm
topic LC Special aspects of education
spellingShingle LC Special aspects of education
Kama Shaffeei
Pembangunan instrumen saringan kemahiran Vokasional murid berkeperluan khas masalah pembelajaran bagi persediaan sijil kemahiran Malaysia
description Kajian ini bertujuan membina Instrumen Saringan Kemahiran Vokasional (ISKV)Murid Berkeperluan Khas Masalah Pembelajaran (MBKMP) di Program Pendidikan Khas Integrasi (PPKI)bagi persediaan Sijil Kemahiran Malaysia (SKM). Pembinaan instrumen ISKV berpandukan ModelPembinaan Instrumen McIntire dan Miller (2007) melalui tiga Fasa iaitu Fasa Satu (Analisa), FasaDua (Pembinaan Instrumen) dan Fasa Tiga (Pelaksanaan Kajian). Kajian melibatkan seramai 216 orangguru di 72 Program Pendidikan Khas Integrasi di negeri Selangor. Instrumen kajian terdiri daripada182 konstruk iaitu tiga konstruk Demografi, 81 konstruk Kemahiran Bahasa dan 98 konstruk KemahiranVokasional setelah melalui proses pengguguran 21 item bagi konstruk Kemahiran Bahasa dan sebanyak16 item ditambah bagi konstruk Kemahiran Vokasional untuk pelaksanaan proses saringan ISKV terhadapMBKMP. Dapatan kajian ini telah mengenal pasti dua konstruk utama dalam ISKV iaitu Kemahiran Bahasadan Kemahiran Vokasional bagi saringan MBKMP. Kesahan instrumen ditentukan dengan kesahan muka,kesahan kandungan dan, kesahan konstruk (analisis faktor penerokaan). Sembilan pakar dalam bidangpendidikan khas terlibat dalam mengesahkan kandungan setiap konstruk yang terdapat dalam instrumen.Kesahan konstruk pula ditentukan menggunakan kaedah analisis faktor. Nilai Exploratary FactorAnalysis (EFA) menunjukkan loading factor bacaan Average variance extracted (AVE) konstruk antara0.6 hingga 0.9 dan boleh diterima. Nilai Average variance extracted (AVE)analisis faktor bagikonstruk Kemahiran Bahasa ialah 0.81, konstruk Kemahiran Vokasional bagi Komponen Masakan ialah0.75, konstruk Kemahiran Vokasional bagi Komponen Jahitan ialah 0.86 dan konstruk KemahiranVokasional bagi Komponen Pertanian ialah 0.86. Manakala, Nilai Average variance extracted (AVE)analisis faktor keseluruhan item ISKV ialah0.81. Hasil kajian menunjukkan kesahan yang tinggi bagi keseluruhan ISKV iaitu nilai Alpha Cronbach0.88 dan nilai Alpha Cronbach kebolehpercayaan keseluruhan ISKV tinggi iaitu 0.97. Implikasi kajianadalah instrumen yang dibangunkan dapat membuat saringan yang sistematik, penyediaan ke kursusSijil Kemahiran Malaysia di PPKI dan menyusun kurikulum kemahiran untuk menentukan tahap kandunganaktiviti yang lebih khusus dengan keupayaan MBKMP dalam penguasaan subjek KemahiranVokasional Spesifik di PPKI.
format thesis
qualification_name
qualification_level Doctorate
author Kama Shaffeei
author_facet Kama Shaffeei
author_sort Kama Shaffeei
title Pembangunan instrumen saringan kemahiran Vokasional murid berkeperluan khas masalah pembelajaran bagi persediaan sijil kemahiran Malaysia
title_short Pembangunan instrumen saringan kemahiran Vokasional murid berkeperluan khas masalah pembelajaran bagi persediaan sijil kemahiran Malaysia
title_full Pembangunan instrumen saringan kemahiran Vokasional murid berkeperluan khas masalah pembelajaran bagi persediaan sijil kemahiran Malaysia
title_fullStr Pembangunan instrumen saringan kemahiran Vokasional murid berkeperluan khas masalah pembelajaran bagi persediaan sijil kemahiran Malaysia
title_full_unstemmed Pembangunan instrumen saringan kemahiran Vokasional murid berkeperluan khas masalah pembelajaran bagi persediaan sijil kemahiran Malaysia
title_sort pembangunan instrumen saringan kemahiran vokasional murid berkeperluan khas masalah pembelajaran bagi persediaan sijil kemahiran malaysia
granting_institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
granting_department Fakulti Pembangunan Manusia
publishDate 2019
url https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=13
_version_ 1747832857140658176
spelling oai:ir.upsi.edu.my:132020-02-13 Pembangunan instrumen saringan kemahiran Vokasional murid berkeperluan khas masalah pembelajaran bagi persediaan sijil kemahiran Malaysia 2019 Kama Shaffeei LC Special aspects of education Kajian ini bertujuan membina Instrumen Saringan Kemahiran Vokasional (ISKV)Murid Berkeperluan Khas Masalah Pembelajaran (MBKMP) di Program Pendidikan Khas Integrasi (PPKI)bagi persediaan Sijil Kemahiran Malaysia (SKM). Pembinaan instrumen ISKV berpandukan ModelPembinaan Instrumen McIntire dan Miller (2007) melalui tiga Fasa iaitu Fasa Satu (Analisa), FasaDua (Pembinaan Instrumen) dan Fasa Tiga (Pelaksanaan Kajian). Kajian melibatkan seramai 216 orangguru di 72 Program Pendidikan Khas Integrasi di negeri Selangor. Instrumen kajian terdiri daripada182 konstruk iaitu tiga konstruk Demografi, 81 konstruk Kemahiran Bahasa dan 98 konstruk KemahiranVokasional setelah melalui proses pengguguran 21 item bagi konstruk Kemahiran Bahasa dan sebanyak16 item ditambah bagi konstruk Kemahiran Vokasional untuk pelaksanaan proses saringan ISKV terhadapMBKMP. Dapatan kajian ini telah mengenal pasti dua konstruk utama dalam ISKV iaitu Kemahiran Bahasadan Kemahiran Vokasional bagi saringan MBKMP. Kesahan instrumen ditentukan dengan kesahan muka,kesahan kandungan dan, kesahan konstruk (analisis faktor penerokaan). Sembilan pakar dalam bidangpendidikan khas terlibat dalam mengesahkan kandungan setiap konstruk yang terdapat dalam instrumen.Kesahan konstruk pula ditentukan menggunakan kaedah analisis faktor. Nilai Exploratary FactorAnalysis (EFA) menunjukkan loading factor bacaan Average variance extracted (AVE) konstruk antara0.6 hingga 0.9 dan boleh diterima. Nilai Average variance extracted (AVE)analisis faktor bagikonstruk Kemahiran Bahasa ialah 0.81, konstruk Kemahiran Vokasional bagi Komponen Masakan ialah0.75, konstruk Kemahiran Vokasional bagi Komponen Jahitan ialah 0.86 dan konstruk KemahiranVokasional bagi Komponen Pertanian ialah 0.86. Manakala, Nilai Average variance extracted (AVE)analisis faktor keseluruhan item ISKV ialah0.81. Hasil kajian menunjukkan kesahan yang tinggi bagi keseluruhan ISKV iaitu nilai Alpha Cronbach0.88 dan nilai Alpha Cronbach kebolehpercayaan keseluruhan ISKV tinggi iaitu 0.97. Implikasi kajianadalah instrumen yang dibangunkan dapat membuat saringan yang sistematik, penyediaan ke kursusSijil Kemahiran Malaysia di PPKI dan menyusun kurikulum kemahiran untuk menentukan tahap kandunganaktiviti yang lebih khusus dengan keupayaan MBKMP dalam penguasaan subjek KemahiranVokasional Spesifik di PPKI. 2019 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=13 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=13 text zsm closedAccess Doctoral Universiti Pendidikan Sultan Idris Fakulti Pembangunan Manusia Abdul Rahim Razalli, Haniz Ibrahim, Kamaliah Muhammad dan Mohd Fawzi Yusuf(2012).Modul KBK 3073 Murid-murid Berkeperluan Khas.Pusat Pendidikan Luar UPSI.Ahmad Esa dan UmI Kalthom (2014). Kaedah Koperatif Sebagai Pilihan Dalam Kelas Abad 21. SorotanLiteratur. International Seminar Technical and Vocational Education (TVEIS 2014). Universiti TunHussein Onn. MalaysiaAkta Orang Kurang Upaya (2008).Akta Pembangunan Kemahiran Kebangsaan (2006).Allyn & Bacon Bullis, M & Cheney, D. (1999).Vocational and Transition Intervention for Adolescentsand Young Adults With emotional or Behavior Disorders: Focus On Exceptional Children 31 (7):1-24.Anizam, Manisah dan Amla (2013). Pendidikan Vokasional Pelajar Berkeperluan Khas Ke arah Memenuhi Pasaran Pekerjaan.Proceeding of the International Conference on Social ScienceResearch, ICSSR 2013. 4-5 June 2013.Penang, MALAYSIA. e-ISBN 978-967-11768-1-8. Organized by WorldConferences. netAzizah Abdul Rahman, Sharifah Mohd. Nor. (1993). Pendidikan Vokasional Dalam Reformasi PendidikanMalaysia : Satu Analisis. Jurnal Pendidikan Kementerian Pelajaran Malaysia, Jun : ms 56-57.Bahagian Pendidikan Khas (2011). Data Kemasukan Murid Bermasalah Pembelajaran ke Sekolah MenengahPendidikan Khas Vokasional dan Sekolah Menengah Teknik Harian.Bahagian Pendidikan Khas (2017).Data Maklumat Pendidikan Khas 2016.Kementerian Pendidikan Malaysia.Bahagian Pembangunan Kurikulum(2016).Kurikulum Abad 21 Kementerian Pendidikan Malaysia.Bahagian Pembangunan Kurikulum (2017). Kurikulum Standard Sekolah Menengah.Kementerian Pendidikan Malaysia.Bahagian Teknik dan Vokasional(2014). Pendidikan Asas Vokasional KementerianPendidikan Malaysia.Bhasah Abu Bakar (2007).Kaedah Analisis Data Penyelidikan Ilmiah.Siri Pengajian dan PendidikanUtusan.Utusan Publications &Distributors Sdn.Bhd.Bos, C.S & Vaughn, S.(2002).Strategies for Teaching Students with Learning and Behaviors Problem.Edisi ke-5.Boston: Allyn and Bacon.Bogdan, R.C & Biklen, S.N (2006).Qualitative Research for Education.(5Th Ed.).Boston.Bullis, M & Cheney, D.( 1999 ). Vocational and Transition Intervention for Adolescents and YoungAdults With Emotional or Behavior Disorders:Focus On Exceptional Children 31 (7):1-24.Chua Yan Piaw(2006).Kaedah dan Statistik Penyelidikan.Buku2,Asas Statistik Penyelidikan.McGraw HillEducation.Cohen,J (1968). “Weighted Kappa: Nominal scale agreement with provision for scaleddisagrement or partial credit ”. Psychological Bulletin, 70 (4): 213-220Creager & Murray(1985).The International Encyclopedia of Education.Oxford:Pergamon Press Ltd.Creswell J.W. (2012).Education Research.Planning, Conducting and Evaluating Quantitative andQualitative Research.Fourth Edition.PearsonCronbach, L.J.(1990).Essential of Psychological Testing.New York. Harper Collin Publisher Inc.Dato’Abd.Ghafar Mahmud (2011).Haluan Kerja Pendidikan dalam AgendaMerealisasikan Transformasi Negara.Kementeriaan Pelajaran Malaysia David Kolb (1984). TheExperiential Learning Cycle and Basic Learning Styles.Didin S. (2010). Ekonomi dan Pembangunan Politik: Teori, Kritikan, dan Politik untuk Indonesia danNegara-negara Berkembang Bogor: PT. Penerbit AkhbarIPB.Erik Yost (2017).Success of Secondary Special education Students Outside of Classroom in IntegratedOccupational learning environments.Master Thesis, Rowan University,United States.Gay, L.R (1996).Educational Research.(5th Edition).New Jersey:Prentice Hall Inc.Reprinted by S.T Printers, Rawalpindi.Hair,J., Black, W., Babin, B., Anderson, R., & Tatham, R. (2006). Multivariate Data Analysis (6thed.) Uppersaddle River, N.J.: Pearson Prentice Hall.Haniz Ibrahim (1998). Inclusive Education in Malaysia: Teachers’ Attitude toChange.PhD thesis.University of Exerter.Hannafin, M.J & Peck, K.L.(1993). The Design, Development and Evaluation of Instructional Software.New York: Macmillan Publishing Co.Hasazi Hassan (1985). A Statewide Follow-Up An Past High School Employment and Residential Statusof Students Labeled ‘Mental Retard’ Education and Training of Mentally Retarded. 20(6): 222-234.Heward, W.L.( 2000 ). Exceptional Children, An Introduction To Special Education,New Jersey:Prentice-Hall, Inc.Husen, T & Postlethwaite, T.N (1985).The International Encyclopedia of Education.Oxford: PergamonPress Ltd. Volume 5 &6.Isa Ramli.(1989). Dasar Pelaksanaan Pendidikan Khas Berdasarkan Keperluan Semasa BahagianSekolah-sekolah,Kementerian Pendidikan Malaysia.Jabatan Pelajaran Selangor (2011). Garis Panduan Pelaksanaan Modul Kemahiran Vokasional Di ProgramPendidikan Khas Integrasi (PPKI) Sekolah Menengah Negeri Selangor.Jabatan Pendidikan Selangor(2017).Data Operasi Pendidikan Khas 31 Oktober 2017. Jabatan PendidikanKhas, KPM (2005).Garis Panduan Pelaksanaan Mata PelajaranVokasional (MPV)Program Rintis.Jabatan Pendidikan Khas.( 2010). (Atas talian) http://www.moe.gov.my/jpk.htmlJabatan Pendidikan Khas (2003).Huraian Sukatan Pelajaran Pendidikan Khas BermasalahPembelajaran Sekolah Rendah dan Menengah: Bidang AkademikBerfungsi.Kementerian Pendidikan Malaysia.Jamalludin Harun & Zaidatun Tasir(2003). Multimedia dalam Pendidikan.Pahang: PTS Publication & DistributorsJamila K.A Mohamed (2005). Pendidikan Khas Untuk Kanak-kanak Istimewa.PTS Profesional PublishingSdn. Bhd.Journal Islamic and Arabic Education 2(1), 2010: 13-20.Faktor Pentadbir dan Pengetua DalamKecemerlangan Guru Cemerlang Pendidikan Islam dan Guru di Sekolah Menengah.Kajian Kes.Kama bin Shaffeei (2007).Masa Depan dan Kerjaya Murid PKBP, Satu Pencerapan Di Daerah SabakBernam.Tesis Sarjana Muda Pendidikan (Pendidikan Khas).UPSI Tanjong Malim.Kama Bin Shaffeei (2010).Penilaian Program Mata Pelajaran Vokasional (MPV) Di Program Pendidikan Khas Integrasi Sebuah Sekolah Daerah Sabak Bernam.Tesis Sarjana Pendidikan(Pendidikan Khas).UPSI Tanjong Malim.Kama bin Shaffeei (2012a).Kajian Pelaksanaan Kemahiran Vokasional Terhadap Murid BermasalahPembelajaran Di Program Pendidikan Khas Integrasi (PPKI) Sekolah Menengah NegeriSelangor.Prosiding Seminar Internasional Pasca Siswazah Pendidikan Khas UKM-UPI Siri II 2012.MukaSurat 209- 225.Kama bin Shaffeei (2012b).Kajian Pelaksanaan Kemahiran Vokasional Terhadap Murid BermasalahPembelajaran Di Program Pendidikan Khas Integrasi (PPKI) Sekolah Menengah Negeri Selangor.Prosiding Persidangan Antarabangsa Pendidikan Khas UPSI Tanjong Malim.Hotel Mahkota Melaka.10-12April 2012.Kamaliah Muhammad (2000). Satu Kajian Perbandingan Pelaksanaan Kelas Khas Bermasalah Pembelajarandi Sekolah Menengah di KualaLumpur dan di SebuahSekolah Khas di Tokyo.Tesis SarjanaPendidikan.Universiti Malaya.Kamdi Kamil (1991). Keberkesanan Program Pengayaan Alam Dan Manusia Secara Bermodul Untuk Murid-murid Pencapaian Tinggi Tahun Lima. Tesis Sarjana.Pulau Pinang.Universiti SainsMalaysia.Kementerian Pendidikan Malaysia.(2015).Dasar Pendidikan Kebangsaan.Atas talian 25 Mei 2015.Kementerian Pendidikan Malaysia.(2015).Kurikulum Teknik dan Vokasional.Atas ttalian 25 Mei 2015.Kementerian Pendidikan Malaysia.(1999). Jabatan Pendidikan Khas. Kuala Lumpur.Kementerian Pendidikan Malaysia.(1999).Kurikulum Pendidikan Khas Program BermasalahPembelajaran (Peringkat Menengah).Jabatan Pendidikan Khas, Kementerian Pendidikan Malaysia.Kementerian Sumber Manusia.( 2005).Majls Perasmian Expo Kerja 2005.Peringkat Negeri Sabah.Kerlinger, F, N. (1979).Foundation of behavioural research. Ed. Ke 2. New York: Holt Rinchart&Winston.Kementerian Pendidikan Malaysia (2001),Falsafah Pendidikan Kebangsaan,Matlamat Dan Misi.KualaLumpur. Pusat Perkembangan Kurikulum.Klingstedt, J.L (1973). Learning Modules For Competency Based Education. New Jersey: EducationalTechnology Publications Engkewood Cliffs.Lee Lay Wah (2013). Pedagogi Berkesan Ke Arah Kecemerlangan Murid Berkeperluan Khas. SeminarPendidikan Khas, Bahagian Pendidikan Khas, Kementerian Pendidikan Malaysia. Prosiding SeminarPendidikan Khas 2013. Kementerian Pendidikan Malaysia.Majlis Latihan Vokasional Malaysia (MLVK),(1996).Atas talian 3 Januari2017.Marina Ibrahim Mukhtar dan Jamil Ahmad (2013).Kesahan dan Kebolehpercayaan Instrumen Penilaiandan Pentaksiran Kompetensi Persijilan Modular(PKPM). Proceeding of the InternationalConference on Social Science Research, ICCSR 2013.4-5 June 2013, Penang,Malaysia.E-ISBN978-967-11768-1-8.Organized by World Conference.net.Marohani Yusoff (2004).Penyelidikan Kualitatif.Kuala Lumpur:Penerbit Universiti Malaya.Mashitah Hayati Mat Isa & Suhaila Abdul Kadir (2014).Kemahiran Vokasional Diperlukan PelajarPendidikan Khas Integrasi di Sekolah Harian.First Technical and Vocational Education InternationalSeminar 2014(TVEIS 2014).Universiti Putra Malaysia.Meese, R.L. (2001).Teaching Learner with Mild Disabilities: Integrating Researchand Practice. Edisi ke-2, Australia: Wadsworth.Modul Pengenalan Pendidikan Pemulihan IPG, Atas talian 22 April 2013.Mohd Sofi Bin Nasri, Rohana Hamzah, Aminudin Udin (2010).Falsafah Pendidikan KebangsaanMemperkasakan Peranan Pendidikan Teknik Vokasional dan Pendidikan Khas.Atas Talian 15 Oktober 2017.Mohd Izham Mohd Hamzah & Edawati Arudin (2009). Prosiding Persidangan Serantau Pendidikan Inklusifdan Pendidikan Kanak-Kanak Berkeperluan Khas.UKM,Bangi.Mohd Majid Konting (2009).Kaedah Penyelidikan Pendidikan.Dewan Bahasa dan Pustaka.Cetakan Kelapan.Mok Soon Sang (2000). Ilmu Pendidikan Untuk KPLI (Kursus Perguruan Lepasan Ijazah). Kuala Lumpur:Kumpulan BudimanMorningstar, M.E, Kleinhammer-Tramill, P.L & Lattin, D.L.( 1999 ). Using Successful ModelsStudents-Centered Transition Planning and Services for Adolescents With Disabilities. Focus onExceptional Children 31 (9):1-16.Muhammad Sani Hj.Ibrahim, Norasmah Othman, Suhaida Abdul Kadir, Abdul Rashid Jamian, Zamri Mahamod& Bhasah Abu Bakar (2006).Masalah Profesional Guru Novis.Kesediaan Guru Novis.Institut PengajianTinggi Awam.Bahagian Pendidikan Guru.Kementerian Pelajaran Malaysia.Mohd Rizal Mohd Said dan Muallimah Arshad (2006).Masalah Guru Pendidikan Khas Program IntegrasiDalam Pengajaran danPembelajaran Kemahiran Hidup Di Sekolah Menengah, Daerah Kota Tinggi,Johor.Fakulti Pendidikan,Universiti Teknologi Malaysia.Noraini Mohd Salleh, Khalid Abdullah&Noraisyah Buang (2010). Job Opportunities For Special NeedsPopulation in Malaysia.IRPA Project 07-02- 0015.Universiti Kebangsaan Malaysia, Bangi.Norain Sameon (2004). Kolaborasi Ibu Bapa Dan Guru: Indikator Kejayaan Pendidikan Vokasional DalamProgram Integrasi Pendidikan Khas Bermasalah Pembelajaran dalam Zamri Mahamod et.al (editor)Prosiding Seminar Pendidikan Khas Jilid 2.Bangi:Fakulti Pendidikan Universiti Kebangsaan Malaysia.Norma Ibrahim & Noraini Mohd. Salleh (2004).Persediaan Awal PelajarBerkeperluan Khas Ke Alam Pekerjaan dalam Zamri Mahamod et.al(editor)Prosiding Seminar Pendidikan Khas Jilid 1. Bangi:Fakulti PendidikanUniversiti Kebangsaan Malaysia.Nurul Nadya Abu Bakar ¹, Rohana Hamzah² & Amirmudin Udin ² Fakulti Pendidikan1,Universiti TeknologiMalaysia2 81310 Johor, Malaysia Journal of Edupres, Volume 1 September 2011, Pages 159-16.Olabiyi, Oladiran Stephen (2009).Assessment of Skill Development Programmes Offered To SpecialNeeds Learners in Vocational Rehabilition Centres in South West of Nigeria.Thesis Doctor ofPhisolophy Industrial Vocational Education Nigeria.University of Nigeria.Pallant,J (2007).SPSS survival manual. A step by step guide to data analysis using SPSS for windows(3rd ed.).Maidenhead: Open University Press.Parker, L.L.(2008). Technology-Mediated Learning Environment for Young English Language Learners:Connections in and out of schools. New York: Lawrence Erlbaum Associates.Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2013-2025.Atas Talian www.moe.gov.my/pelan pembanguanpendidikan malaysia 2013-2025,22 April 2013.Peraturan-Peraturan Pendidikan Khas (2013).Bahagian Pendidikan Khas, Kementerian PendidikanMalaysia.Polloway, E.A., Patton, J.R & Serna.(2000).Strategies for Teacher Learners with SpecialNeeds.Ed.Ke-7.New Jersey: Merill Prentice Hall.Ramlee Mustapha et.all.(2003). Integrasi Akademik dan Vokasional: Rasional dan Cabaran.JurnalPendidikan (28): 77-90.Robert W. J.Clark, Mark D.Threeton,John C.Wing(2010).The Potential of Experiential Learning Modelsand Practices and Technical Education & Career and Technical Teacher Education. Journal of Careerand Technical Education, Vol.25, No.2, Winter, 2010-Page 46.Rohana Hamzah (2010). Mengenal Manusia: Asas Pembangunan Pendidikan Berkualiti.Universiti TeknologiMalaysia, Johor, Malaysia.Penerbit UTM.Rusell, J.D (1974). Modular Instruction: A Guide To The Design, Selection, Utilization AndEvaluation of Modular Materials.United States:PublishingCompany.Saedah Siraj (1999).”Kurikulum Ke Arah Pembentukan Golongan Pemikir, PerekaCipta dan Profesional “. Jurnal Kurikulum.1.2:42-56Safani Bari, Salleh Amat & Mohd Arif.(2000). Halangan Dan Masalah Yang Dihadapi OlehPelajar-Pelajar Berkeperluan Khas Dalam Latihan Kemahiran Teknik Dan Vokasional. dalam ProsidingSeminar Kebangsaan Kepelbagaian Pelajar: Cabaran dan Strategi Pengajaran.Bangi: Fakulti PendidikanUniversiti Kebangsaan Malaysia.Sahidda Sajjad, Muhammad Farooq & Muhammad Ashraf Khurram(2010).Pre Vocational and Vocationaltraining Programs for Persons with Disabilities in Karachi,Pakistan.Middle-East Journal ofScientific Research 5 (6): 535-540,2010 ISSN 1990-9233 © IDOSI Publications, 2010.Shahrom Noordin & Yap Kueh Chin(1991). Ke arah Mengindividukan Pengajaran Menerusi PengajaranBermodul. Jurnal Pendidikan Guru, 7:89-107.Kuala Lumpur:Kementerian Pendidikan Malaysia.Sharifah Alwiah Alsagoff (1981). Pengenalan Pengajaran Individu Dengan Tumpuan Khas Kepada ModulPengajaran dan Modul Pembelajaran.Jurnal Pendidik dan Pendidikan,3(1): 54-62. Pulau Pinang:Universti Sains Malaysia.Sharifah Kamaliah Syed Sofian (2001). School-to-Work: A Viable Option Towards The Integration ofAcademic and Vocational Education, A Reflection. Proc. Tech.And Voc.: Globalisation and FutureTrends.1:65-70.Snell, M.A. (1993). Instruction of Students With Severe Disabilities. Ed. Ke-4. New York: MacMillanPublishing Company.Stufflebeam, D.L., Foley, W.J., Guba, E.G., Hammond, R.I.,Merriman, H.O.&Provus,M.M(1971).Educational evalution and decision making.Hasca,IL:Peacecock.Solihah Ilias dan Mohd Hisyam Mohd Hashim (2011).Pelaksanaan Pembelajaran Kontekstual Dalam MataPelajaran Aliran Vokasional Di Sekolah Menengah Akademik Harian.Satu Konseptual.PersidanganKebangsaan Penyelidikan dan Inovasi dalam Pendidikan dan Latihan Teknik Vokasional.Tan Ai Lee (1995). Faktor-faktor yang Mempengaruhi Penerapan nilai-nilai Murni di KalanganPelajar-pelajar. Tesis Sarjana, Universiti Utara Malaysia.Vaughn, S., Bos, C.S. & Schumm, J.S. (1997).Teaching Mainstream, Drivers and At-Risk Students Education Classroom.Boston: Allyn and Bacon.Vernadakis, N., Avgerinos, A.,Tsitskari, E., & Zachopoulou, E. (2005). The Use ofComputer Assisted Instruction Preschool Education: Making Teaching Meaningful EarlyChildhood Education Journal, 33(2), 99-104.Wellington, J. (2000). Teaching and Learning Secondary Science: Contemporary issues and practical approaches. London: Routledge. (atas talian):http://www.ase.org.uk/scitutors/professional_issues/teaching_teaching/laborat ory_management.php(13 Ogos 2012).Yusoff Bin Harun (2008).Hala Tuju Pendidikan Teknik dan Vokasional.Kertas Kerjadi InternationalForum on Vocational - Technical Education,Hangzhao,China17 - 20 Nov. 2008.Young Lee.(2006). Applying the ADDIE Instructional Design Model to Multimedia Rich Project-basedLearning Experiences in the Korean Classroom. Diperoleh pada 12 Julai 2012,sumber daripadahttp://www.emporia.edu/idt/graduateprojects/- springs06/LeeYoungmin/Lee.pdfYsseldyke, J.E., Allgozzine, B. & Thurlow, M.L.(1992). Critical Issue Special Education.Boston:Allyn and Bacon.Zainuddin Mohd Isa(2008).Analisis Keperluan Kurikulum Kemahiran Vokasional Pelajar BermasalahPembelajaran Peringkat Menengah Di Malaysia.Tesis Doktor Falsafah Pendidikan, Universiti KebangsaanMalaysia.Zulkarimen Nasution (2007). Komunikasi Pembangunan; Pengenalan kepada Teori danAplikasi. Diterbitkan oleh PT Raja Grafindo Persada: Jakarta.