Penilaian Kursus Kefahaman Islam Bersepadu di Institut Latihan dan Kefahaman Islam ATM (IR)

Kajian ini bertujuan untuk menilai Kursus Kefahaman Islam Bersepadu yang dilaksanakan di Institut Latihan dan Kefahaman Islam ATM. Kursus ini merupakan satu kursus fungsional yang dilaksanakan di Institut Latihan dan Kefahaman Islam ATM yang melibatkan semua peringkat anggota ATM. Kajian ini menggun...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Mohd Rashidi Bujai
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2015
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=1438
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id oai:ir.upsi.edu.my:1438
record_format uketd_dc
spelling oai:ir.upsi.edu.my:14382020-02-27 Penilaian Kursus Kefahaman Islam Bersepadu di Institut Latihan dan Kefahaman Islam ATM (IR) 2015 Mohd Rashidi Bujai BP Islam. Bahaism. Theosophy, etc Kajian ini bertujuan untuk menilai Kursus Kefahaman Islam Bersepadu yang dilaksanakan di Institut Latihan dan Kefahaman Islam ATM. Kursus ini merupakan satu kursus fungsional yang dilaksanakan di Institut Latihan dan Kefahaman Islam ATM yang melibatkan semua peringkat anggota ATM. Kajian ini menggunakan Model Penilaian CIPP untuk menilai pelaksanaannya melalui pendekatan kuantitatif. Seramai 340 orang pelatih yang pernah menghadiri Kursus Kefahaman Islam Bersepadu telah dipilih secara rawak berstruktur untuk menjawab borang soal selidik. Data kajian telah dianalisis secara deskriptif untuk mendapatkan kekerapan, peratus, min dan sisihan piawai. Data kajian juga dianalisis secara inferensi untuk mendapatkan t-Test, ANOVA dan Korelasi Pearson. Dapatan kajian pada keseluruhannya menunjukkan pelaksanaan Kursus Kefahaman Islam Bersepadu berada pada tahap sederhana tinggi. Dapatan elemen yang dinilai pada input, proses dan produk juga berada pada tahap sederhana tinggi. Analisis inferensi menunjukkan terdapat perbezaan signifikan pada pencapaian pelatih Kursus Kefahaman Islam Bersepadu berdasarkan kategori pangkat dan tempoh lama berkhidmat. Analisis korelasi pula menunjukkan terdapat hubungan yang signifikan antara penilaian input dengan pencapaian pelatih dan antara penilaian proses dengan pencapaian pelatih. Kajian ini membawa kepada implikasi perubahan inkremental dalam keseluruhan elemen penilaian input, proses dan produk kecuali dua elemen dalam penilaian produk sahaja iaitu Tarbiyah Nafsiyah (Pendidikan Mental) dan Tarbiyah Ijtimaiyyah (Pendidikan Kemasyarakatan) yang hanya memerlukan kepada perubahan homeostatik. Penilaian terhadap pelaksanaan Kursus Kefahaman Islam Bersepadu yang dilaksanakan di Institut Latihan dan Kefahaman Islam ATM telah memberi kesan yang positif terhadap pembelajaran dan pengajaran serta dapat memperbaiki sistem latihan yang telah sedia ada. 2015 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=1438 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=1438 text zsm closedAccess Masters Universiti Pendidikan Sultan Idris Fakulti Sains Kemanusiaan N/A
institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
collection UPSI Digital Repository
language zsm
topic BP Islam
Bahaism
Theosophy, etc
spellingShingle BP Islam
Bahaism
Theosophy, etc
Mohd Rashidi Bujai
Penilaian Kursus Kefahaman Islam Bersepadu di Institut Latihan dan Kefahaman Islam ATM (IR)
description Kajian ini bertujuan untuk menilai Kursus Kefahaman Islam Bersepadu yang dilaksanakan di Institut Latihan dan Kefahaman Islam ATM. Kursus ini merupakan satu kursus fungsional yang dilaksanakan di Institut Latihan dan Kefahaman Islam ATM yang melibatkan semua peringkat anggota ATM. Kajian ini menggunakan Model Penilaian CIPP untuk menilai pelaksanaannya melalui pendekatan kuantitatif. Seramai 340 orang pelatih yang pernah menghadiri Kursus Kefahaman Islam Bersepadu telah dipilih secara rawak berstruktur untuk menjawab borang soal selidik. Data kajian telah dianalisis secara deskriptif untuk mendapatkan kekerapan, peratus, min dan sisihan piawai. Data kajian juga dianalisis secara inferensi untuk mendapatkan t-Test, ANOVA dan Korelasi Pearson. Dapatan kajian pada keseluruhannya menunjukkan pelaksanaan Kursus Kefahaman Islam Bersepadu berada pada tahap sederhana tinggi. Dapatan elemen yang dinilai pada input, proses dan produk juga berada pada tahap sederhana tinggi. Analisis inferensi menunjukkan terdapat perbezaan signifikan pada pencapaian pelatih Kursus Kefahaman Islam Bersepadu berdasarkan kategori pangkat dan tempoh lama berkhidmat. Analisis korelasi pula menunjukkan terdapat hubungan yang signifikan antara penilaian input dengan pencapaian pelatih dan antara penilaian proses dengan pencapaian pelatih. Kajian ini membawa kepada implikasi perubahan inkremental dalam keseluruhan elemen penilaian input, proses dan produk kecuali dua elemen dalam penilaian produk sahaja iaitu Tarbiyah Nafsiyah (Pendidikan Mental) dan Tarbiyah Ijtimaiyyah (Pendidikan Kemasyarakatan) yang hanya memerlukan kepada perubahan homeostatik. Penilaian terhadap pelaksanaan Kursus Kefahaman Islam Bersepadu yang dilaksanakan di Institut Latihan dan Kefahaman Islam ATM telah memberi kesan yang positif terhadap pembelajaran dan pengajaran serta dapat memperbaiki sistem latihan yang telah sedia ada.
format thesis
qualification_name
qualification_level Master's degree
author Mohd Rashidi Bujai
author_facet Mohd Rashidi Bujai
author_sort Mohd Rashidi Bujai
title Penilaian Kursus Kefahaman Islam Bersepadu di Institut Latihan dan Kefahaman Islam ATM (IR)
title_short Penilaian Kursus Kefahaman Islam Bersepadu di Institut Latihan dan Kefahaman Islam ATM (IR)
title_full Penilaian Kursus Kefahaman Islam Bersepadu di Institut Latihan dan Kefahaman Islam ATM (IR)
title_fullStr Penilaian Kursus Kefahaman Islam Bersepadu di Institut Latihan dan Kefahaman Islam ATM (IR)
title_full_unstemmed Penilaian Kursus Kefahaman Islam Bersepadu di Institut Latihan dan Kefahaman Islam ATM (IR)
title_sort penilaian kursus kefahaman islam bersepadu di institut latihan dan kefahaman islam atm (ir)
granting_institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
granting_department Fakulti Sains Kemanusiaan
publishDate 2015
url https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=1438
_version_ 1747832971182735360