Komposisi, ciri-ciri dan pembahagian sumber bagi surfaktan dalam aerosol atmosfera di Kuala Lumpur dan Bangi, Malaysia (IR)

Surfaktan adalah salah satu bahan pencemar di dalam udara yang mampu mempengaruhi perubahan iklim global di samping memberi kesan buruk kepada kesihatan manusia. Oleh itu, kajian ini telah dijalankan untuk menentukan komposisi, ciri-ciri serta pembahagian sumber bagi surfaktan dalam aerosol atmosfer...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Nurul Bahiyah Abd Wahid
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2015
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=1447
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id oai:ir.upsi.edu.my:1447
record_format uketd_dc
spelling oai:ir.upsi.edu.my:14472020-02-27 Komposisi, ciri-ciri dan pembahagian sumber bagi surfaktan dalam aerosol atmosfera di Kuala Lumpur dan Bangi, Malaysia (IR) 2015 Nurul Bahiyah Abd Wahid GE Environmental Sciences Surfaktan adalah salah satu bahan pencemar di dalam udara yang mampu mempengaruhi perubahan iklim global di samping memberi kesan buruk kepada kesihatan manusia. Oleh itu, kajian ini telah dijalankan untuk menentukan komposisi, ciri-ciri serta pembahagian sumber bagi surfaktan dalam aerosol atmosfera, khususnya di kawasan bandar (pusat bandaraya Kuala Lumpur) dan separa bandar (Bangi, Selangor). Sampel aerosol atmosfera telah dikumpulkan dari Ogos 2010 hingga April 2011 mengikut monsun yang berbeza di Malaysia. Pensampelan aerosol dijalankan dengan menggunakan alat pensampelan udara berisipadu tinggi (HVS), dengan kadar alir 1.13 m3 min" untuk mendapatkan sampel zarahan halus 1.5 11m) dan zarahan kasar (>1.5 urn). Selain itu, sampel zarahan dari ekzos diesel dan petrol serta sampel debu jalan turut dikumpul. Analisis kolorimetrik telah dijalankan untuk menentukan kepekatan surfaktan anionik sebagai sebatian aktif metilena biru (MBAS) dan surfaktan kationik sebagai sebatian aktif disulfma biru (DBAS). Serapan ditentukan dengan menggunakan spektrofotometer ultra lembayung boleh nampak (UV-Vis) pada panjang gelornbang 650 nrn (MBAS) dan 628 nrn (DBAS). Di sarnping itu, komposisi ionik bagi setiap sampel telah dikesan dengan menggunakan kromatografi ion untuk kation (Na+, NH/, K+, Mgz+, Caz+) dan anion (P-, cr, N03-, SOl} Analisis komponen utama (PCA) digabungkan dengan regresi linear berganda (MLR) telah digunakan untuk rnengenalpasti pembahagian sumber bagi MBAS dan DBAS berdasarkan komposisi ionik. Hasil kajian rnenunjukkan bahawa kepekatan surfaktan di kedua-dua lokasi pensampelan telah dikuasai oleh MBAS berbanding DBAS untuk sernua monsun yang dikaji. Perbandingan di antara stesen pensarnpelan rnenunjukkan bahawa kepekatan MBAS di Kuala Lumpur adalah lebih tinggi berbanding dengan Bangi dengan nilai 324.30 18.57 dan 142.53 14.92 pmol m-3 pada Monsun Barat Daya, manakala 291.18 45.20 dan 191.69 13.28 pmol m" pada Monsun Timur Laut, rnasing-rnasing. Kepekatan surfaktan dalam zarahan halus 1.5 11m) didapati lebih tinggi daripada zarahan kasar (>1.5 11m). Tiga sumber utama surfaktan telah dikenal pasti daripada analisis PCA-MLR untuk MBAS dalam sampel zarahan halus di Kuala Lumpur, yang didominasi oleh kenderaan bermotor, diikuti oleh debu tanah/jalan dan semburan laut. Bagi MBAS dalam zarahan kasar, pembakaran biojisimlsemburan laut adalah sumber dominan diikuti oleh kenderaan bermotor/debu jalan dan bahan binaan. Ujian korelasi Pearson pula menunjukkan bahawa surfaktan anionik sebagai MBAS mempunyai korelasi positif dengan NOx (p <0.01) dan SOz (p <0.01), serta korelasi negatif dengan 03 (p <0.01). Bagi analisis surfaktan dari pelbagai sumber yang mungkin, jelaga dari ekstrak ekzos kenderaan diesel mencatatkan nilai yang paling tinggi dengan purata kepekatan 1.41 0.09 ug g-l bagi MBAS dan 0.32 0.06 ug g-l bagi DBAS. Bagi sifat-sifat surfaktan pula, jelas rnenunjukkan bahawa tegangan permukaan berkurang apabila kepekatan surfaktan meningkat. Kesan pendedahan terhadap sinar ultra lembayung dan ozon juga rnenunjukkan penurunan kepekatan surfaktan yang ketara. Keseluruhannya, hasil kajian rnernbuktikan bahawa surfaktan di kawasan bandar dan separa bandar adalah didominasi oleh surnber antropogenik khususnya kesan kenderaan bermotor dan kepadatan trafik. Pengurusan pelepasan kenderaan bermotor yang boleh menyurnbang kepada jumlah surfaktan yang tinggi di kawasan bandar perlu dipertimbangkan semula bagi mernbangunkan persekitaran bandar yang lebih baik pada masa depan. 2015 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=1447 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=1447 text zsm closedAccess Doctoral Universiti Pendidikan Sultan Idris Fakulti Sains Kemanusiaan N/A
institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
collection UPSI Digital Repository
language zsm
topic GE Environmental Sciences
spellingShingle GE Environmental Sciences
Nurul Bahiyah Abd Wahid
Komposisi, ciri-ciri dan pembahagian sumber bagi surfaktan dalam aerosol atmosfera di Kuala Lumpur dan Bangi, Malaysia (IR)
description Surfaktan adalah salah satu bahan pencemar di dalam udara yang mampu mempengaruhi perubahan iklim global di samping memberi kesan buruk kepada kesihatan manusia. Oleh itu, kajian ini telah dijalankan untuk menentukan komposisi, ciri-ciri serta pembahagian sumber bagi surfaktan dalam aerosol atmosfera, khususnya di kawasan bandar (pusat bandaraya Kuala Lumpur) dan separa bandar (Bangi, Selangor). Sampel aerosol atmosfera telah dikumpulkan dari Ogos 2010 hingga April 2011 mengikut monsun yang berbeza di Malaysia. Pensampelan aerosol dijalankan dengan menggunakan alat pensampelan udara berisipadu tinggi (HVS), dengan kadar alir 1.13 m3 min" untuk mendapatkan sampel zarahan halus 1.5 11m) dan zarahan kasar (>1.5 urn). Selain itu, sampel zarahan dari ekzos diesel dan petrol serta sampel debu jalan turut dikumpul. Analisis kolorimetrik telah dijalankan untuk menentukan kepekatan surfaktan anionik sebagai sebatian aktif metilena biru (MBAS) dan surfaktan kationik sebagai sebatian aktif disulfma biru (DBAS). Serapan ditentukan dengan menggunakan spektrofotometer ultra lembayung boleh nampak (UV-Vis) pada panjang gelornbang 650 nrn (MBAS) dan 628 nrn (DBAS). Di sarnping itu, komposisi ionik bagi setiap sampel telah dikesan dengan menggunakan kromatografi ion untuk kation (Na+, NH/, K+, Mgz+, Caz+) dan anion (P-, cr, N03-, SOl} Analisis komponen utama (PCA) digabungkan dengan regresi linear berganda (MLR) telah digunakan untuk rnengenalpasti pembahagian sumber bagi MBAS dan DBAS berdasarkan komposisi ionik. Hasil kajian rnenunjukkan bahawa kepekatan surfaktan di kedua-dua lokasi pensampelan telah dikuasai oleh MBAS berbanding DBAS untuk sernua monsun yang dikaji. Perbandingan di antara stesen pensarnpelan rnenunjukkan bahawa kepekatan MBAS di Kuala Lumpur adalah lebih tinggi berbanding dengan Bangi dengan nilai 324.30 18.57 dan 142.53 14.92 pmol m-3 pada Monsun Barat Daya, manakala 291.18 45.20 dan 191.69 13.28 pmol m" pada Monsun Timur Laut, rnasing-rnasing. Kepekatan surfaktan dalam zarahan halus 1.5 11m) didapati lebih tinggi daripada zarahan kasar (>1.5 11m). Tiga sumber utama surfaktan telah dikenal pasti daripada analisis PCA-MLR untuk MBAS dalam sampel zarahan halus di Kuala Lumpur, yang didominasi oleh kenderaan bermotor, diikuti oleh debu tanah/jalan dan semburan laut. Bagi MBAS dalam zarahan kasar, pembakaran biojisimlsemburan laut adalah sumber dominan diikuti oleh kenderaan bermotor/debu jalan dan bahan binaan. Ujian korelasi Pearson pula menunjukkan bahawa surfaktan anionik sebagai MBAS mempunyai korelasi positif dengan NOx (p <0.01) dan SOz (p <0.01), serta korelasi negatif dengan 03 (p <0.01). Bagi analisis surfaktan dari pelbagai sumber yang mungkin, jelaga dari ekstrak ekzos kenderaan diesel mencatatkan nilai yang paling tinggi dengan purata kepekatan 1.41 0.09 ug g-l bagi MBAS dan 0.32 0.06 ug g-l bagi DBAS. Bagi sifat-sifat surfaktan pula, jelas rnenunjukkan bahawa tegangan permukaan berkurang apabila kepekatan surfaktan meningkat. Kesan pendedahan terhadap sinar ultra lembayung dan ozon juga rnenunjukkan penurunan kepekatan surfaktan yang ketara. Keseluruhannya, hasil kajian rnernbuktikan bahawa surfaktan di kawasan bandar dan separa bandar adalah didominasi oleh surnber antropogenik khususnya kesan kenderaan bermotor dan kepadatan trafik. Pengurusan pelepasan kenderaan bermotor yang boleh menyurnbang kepada jumlah surfaktan yang tinggi di kawasan bandar perlu dipertimbangkan semula bagi mernbangunkan persekitaran bandar yang lebih baik pada masa depan.
format thesis
qualification_name
qualification_level Doctorate
author Nurul Bahiyah Abd Wahid
author_facet Nurul Bahiyah Abd Wahid
author_sort Nurul Bahiyah Abd Wahid
title Komposisi, ciri-ciri dan pembahagian sumber bagi surfaktan dalam aerosol atmosfera di Kuala Lumpur dan Bangi, Malaysia (IR)
title_short Komposisi, ciri-ciri dan pembahagian sumber bagi surfaktan dalam aerosol atmosfera di Kuala Lumpur dan Bangi, Malaysia (IR)
title_full Komposisi, ciri-ciri dan pembahagian sumber bagi surfaktan dalam aerosol atmosfera di Kuala Lumpur dan Bangi, Malaysia (IR)
title_fullStr Komposisi, ciri-ciri dan pembahagian sumber bagi surfaktan dalam aerosol atmosfera di Kuala Lumpur dan Bangi, Malaysia (IR)
title_full_unstemmed Komposisi, ciri-ciri dan pembahagian sumber bagi surfaktan dalam aerosol atmosfera di Kuala Lumpur dan Bangi, Malaysia (IR)
title_sort komposisi, ciri-ciri dan pembahagian sumber bagi surfaktan dalam aerosol atmosfera di kuala lumpur dan bangi, malaysia (ir)
granting_institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
granting_department Fakulti Sains Kemanusiaan
publishDate 2015
url https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=1447
_version_ 1747832972640256000