Kesan penggunaan komik bergerak terhadap prestasi pelajar dalam matapelajaran Sejarah (IR)

Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti potensi penggunaan motion comic dalam meningkatkan prestasi pelajar bagi matapelajaran Sejarah tingkatan empat, Reka bentuk eksperimen kumpulan kawalan dengan ujian pasca sahaja digunakan dalam kajian ini. Sampel kajian terdiri daripada 120 orang pelajar ting...

全面介紹

Saved in:
書目詳細資料
主要作者: Mohd Ekram AI Hafis Hashim
格式: thesis
語言:zsm
出版: 2014
主題:
在線閱讀:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=1459
標簽: 添加標簽
沒有標簽, 成為第一個標記此記錄!
id oai:ir.upsi.edu.my:1459
record_format uketd_dc
spelling oai:ir.upsi.edu.my:14592020-02-27 Kesan penggunaan komik bergerak terhadap prestasi pelajar dalam matapelajaran Sejarah (IR) 2014 Mohd Ekram AI Hafis Hashim L Education (General) Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti potensi penggunaan motion comic dalam meningkatkan prestasi pelajar bagi matapelajaran Sejarah tingkatan empat, Reka bentuk eksperimen kumpulan kawalan dengan ujian pasca sahaja digunakan dalam kajian ini. Sampel kajian terdiri daripada 120 orang pelajar tingkatanempat yang dipilih secara rawak di sebuah sekolah di Hilir Perak. Sampel tersebut diagihkan secara rawak kepada dua kumpulan pelajar seramai 60 orang bagi setiap kumpulan, iaitu kumpulan rawatan ( motion comic ) dan kumpulan kawalan ( konvensional ). Analisis data telah dijalankan menggunakan ujian-T sampel bebas dengan skor ujian pasca sebagai pembolehubah bersandar. Hasil dapatan menunjukkan perbezaan yang signifikan dan lebih baik bagi prestasi pelajar dalam kumpulan rawatan ( motion comic ) berbanding kumpulan kawalan ( konvensional ). Kajian ini membuktikan bahawa penggunaan motion comic berkesan dalam pembelajaran matapelajaran Sejarah tingkatan empat. 2014 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=1459 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=1459 text zsm closedAccess Masters Universiti Pendidikan Sultan Idris Fakulti Seni, Komputeran dan Industri Kreatif N/A
institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
collection UPSI Digital Repository
language zsm
topic L Education (General)
spellingShingle L Education (General)
Mohd Ekram AI Hafis Hashim
Kesan penggunaan komik bergerak terhadap prestasi pelajar dalam matapelajaran Sejarah (IR)
description Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti potensi penggunaan motion comic dalam meningkatkan prestasi pelajar bagi matapelajaran Sejarah tingkatan empat, Reka bentuk eksperimen kumpulan kawalan dengan ujian pasca sahaja digunakan dalam kajian ini. Sampel kajian terdiri daripada 120 orang pelajar tingkatanempat yang dipilih secara rawak di sebuah sekolah di Hilir Perak. Sampel tersebut diagihkan secara rawak kepada dua kumpulan pelajar seramai 60 orang bagi setiap kumpulan, iaitu kumpulan rawatan ( motion comic ) dan kumpulan kawalan ( konvensional ). Analisis data telah dijalankan menggunakan ujian-T sampel bebas dengan skor ujian pasca sebagai pembolehubah bersandar. Hasil dapatan menunjukkan perbezaan yang signifikan dan lebih baik bagi prestasi pelajar dalam kumpulan rawatan ( motion comic ) berbanding kumpulan kawalan ( konvensional ). Kajian ini membuktikan bahawa penggunaan motion comic berkesan dalam pembelajaran matapelajaran Sejarah tingkatan empat.
format thesis
qualification_name
qualification_level Master's degree
author Mohd Ekram AI Hafis Hashim
author_facet Mohd Ekram AI Hafis Hashim
author_sort Mohd Ekram AI Hafis Hashim
title Kesan penggunaan komik bergerak terhadap prestasi pelajar dalam matapelajaran Sejarah (IR)
title_short Kesan penggunaan komik bergerak terhadap prestasi pelajar dalam matapelajaran Sejarah (IR)
title_full Kesan penggunaan komik bergerak terhadap prestasi pelajar dalam matapelajaran Sejarah (IR)
title_fullStr Kesan penggunaan komik bergerak terhadap prestasi pelajar dalam matapelajaran Sejarah (IR)
title_full_unstemmed Kesan penggunaan komik bergerak terhadap prestasi pelajar dalam matapelajaran Sejarah (IR)
title_sort kesan penggunaan komik bergerak terhadap prestasi pelajar dalam matapelajaran sejarah (ir)
granting_institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
granting_department Fakulti Seni, Komputeran dan Industri Kreatif
publishDate 2014
url https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=1459
_version_ 1747832974847508480