Hubungan di antara gaya kognitif dan gaya belajar di kalangan pelajar tingkatan empat (IR)
Kajian ini membincangkan hubungan di antara gaya kognitif dan gaya belajar di kalangan pelajar tingkatan empat. Sampel kajian dipilih daripada empat buah sekolah menengah di sekitar Daerah Batang Padang, Perak. Group Embedded Figure Test (GEFT) digunakan bagi mengenalpasti dua jenis gaya kognitif ia...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | thesis |
Language: | zsm |
Published: |
2003
|
Subjects: | |
Online Access: | https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=1473 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
oai:ir.upsi.edu.my:1473 |
---|---|
record_format |
uketd_dc |
spelling |
oai:ir.upsi.edu.my:14732020-02-27 Hubungan di antara gaya kognitif dan gaya belajar di kalangan pelajar tingkatan empat (IR) 2003 Nur Haziyanti Mohamad Khalid BF Psychology Kajian ini membincangkan hubungan di antara gaya kognitif dan gaya belajar di kalangan pelajar tingkatan empat. Sampel kajian dipilih daripada empat buah sekolah menengah di sekitar Daerah Batang Padang, Perak. Group Embedded Figure Test (GEFT) digunakan bagi mengenalpasti dua jenis gaya kognitif iaitu gaya kognitif bergantung medan dan bebas medan. Manakala Kolb :s Learning Style Inventory (KLSI), digunakan bagi mengenalpasti empat gaya belajar iaitu gaya belajar Diverger, Asimilator, Konverger dan Akomodator. Dapatan kajian menunjukkan terdapat hubungan yang signifikan di an tara gay a kognitif dan gaya belajar berdasarkan sampel secara keseluruhan. Korelasi positif berlaku di antara skor GEFT dengan skor gay a belajar Asimilator dan Akomodator. Korelasi negatif pula berlaku di antara skor GEFT dengan skor Diverger dan Akomodator. Di samping itu, peratus kecenderungan pelajar tingkatan 'ernpat terhadap gaya kognitif bebas medan adalah lebih tinggi berbanding gaya kognitif bergantung medan. Kebanyakan pelajar juga lebih cenderung ke arah gaya belajar Konverger berbanding gaya belajar Diverger, Asimilator dan Akornodator. Hasil kajian diharap dapat dapat membantu guru dalam usaha merancang aktiviti pengajaran dan pembelajaran yang lebih sempurna dan adil. xvi 2003 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=1473 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=1473 text zsm closedAccess Masters Universiti Pendidikan Sultan Idris Fakulti Pembangunan Manusia N/A |
institution |
Universiti Pendidikan Sultan Idris |
collection |
UPSI Digital Repository |
language |
zsm |
topic |
BF Psychology |
spellingShingle |
BF Psychology Nur Haziyanti Mohamad Khalid Hubungan di antara gaya kognitif dan gaya belajar di kalangan pelajar tingkatan empat (IR) |
description |
Kajian ini membincangkan hubungan di antara gaya kognitif dan gaya belajar di kalangan pelajar tingkatan empat. Sampel kajian dipilih daripada empat buah sekolah menengah di sekitar Daerah Batang Padang, Perak. Group Embedded Figure Test (GEFT) digunakan bagi mengenalpasti dua jenis gaya kognitif iaitu gaya kognitif bergantung medan dan bebas medan. Manakala Kolb :s Learning Style Inventory (KLSI), digunakan bagi mengenalpasti empat gaya belajar iaitu gaya belajar Diverger, Asimilator, Konverger dan Akomodator. Dapatan kajian menunjukkan terdapat hubungan yang signifikan di an tara gay a kognitif dan gaya belajar berdasarkan sampel secara keseluruhan. Korelasi positif berlaku di antara skor GEFT dengan skor gay a belajar Asimilator dan Akomodator. Korelasi negatif pula berlaku di antara skor GEFT dengan skor Diverger dan Akomodator. Di samping itu, peratus kecenderungan pelajar tingkatan 'ernpat terhadap gaya kognitif bebas medan adalah lebih tinggi berbanding gaya kognitif bergantung medan. Kebanyakan pelajar juga lebih cenderung ke arah gaya belajar Konverger berbanding gaya belajar Diverger, Asimilator dan Akornodator. Hasil kajian diharap dapat dapat membantu guru dalam usaha merancang aktiviti pengajaran dan pembelajaran yang lebih sempurna dan adil. xvi |
format |
thesis |
qualification_name |
|
qualification_level |
Master's degree |
author |
Nur Haziyanti Mohamad Khalid |
author_facet |
Nur Haziyanti Mohamad Khalid |
author_sort |
Nur Haziyanti Mohamad Khalid |
title |
Hubungan di antara gaya kognitif dan gaya belajar di kalangan pelajar tingkatan empat (IR) |
title_short |
Hubungan di antara gaya kognitif dan gaya belajar di kalangan pelajar tingkatan empat (IR) |
title_full |
Hubungan di antara gaya kognitif dan gaya belajar di kalangan pelajar tingkatan empat (IR) |
title_fullStr |
Hubungan di antara gaya kognitif dan gaya belajar di kalangan pelajar tingkatan empat (IR) |
title_full_unstemmed |
Hubungan di antara gaya kognitif dan gaya belajar di kalangan pelajar tingkatan empat (IR) |
title_sort |
hubungan di antara gaya kognitif dan gaya belajar di kalangan pelajar tingkatan empat (ir) |
granting_institution |
Universiti Pendidikan Sultan Idris |
granting_department |
Fakulti Pembangunan Manusia |
publishDate |
2003 |
url |
https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=1473 |
_version_ |
1747832976070148096 |