Nilai murni dalam iklan televisyen satu tinjauan berdasarkan teori relevans (IR)

Kajian ini dilakukan bagi meneliti iklan-iklan televisyen terbitan Kementerian Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan yang kini dikenali sebagai Kementerian Komunikasi dan Multimedia Malaysia (KKMM), mengenal pasti iklan-iklan televisyen yang mengandungi nilai mumi berdasarkan 16 nilai mumi yang dike...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Zuhana Amatol Akrma Hapipi
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2014
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=1514
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id oai:ir.upsi.edu.my:1514
record_format uketd_dc
spelling oai:ir.upsi.edu.my:15142020-02-27 Nilai murni dalam iklan televisyen satu tinjauan berdasarkan teori relevans (IR) 2014 Zuhana Amatol Akrma Hapipi HE Transportation and Communications Kajian ini dilakukan bagi meneliti iklan-iklan televisyen terbitan Kementerian Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan yang kini dikenali sebagai Kementerian Komunikasi dan Multimedia Malaysia (KKMM), mengenal pasti iklan-iklan televisyen yang mengandungi nilai mumi berdasarkan 16 nilai mumi yang dikemukakan oleh Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) (1994) dan menghuraikan makna nilai mumi berdasarkan Teori Relevans (TR). Kajian ini menggunakan kaedah kualitatif dengan menganalisis kandungan terhadap iklan televisyen dari tahun 2009 hingga 2012. Dapatan kajian menunjukkan bahawa terdapat 45 iklan televisyen yang telah diterbitkan. Daripada 45 iklan tersebut, terdapat 10 iklan yang menerapkan 10 nilai mumi daripada 16 nilai mumi yang dikemukakan oleh KPM (1994) sebagai panduan kepada guru dalam pengajaran dan pembelajaran (P&P) bahasa Melayu. Didapati bahawa kebanyakan iklan menyampaikan makna nilai mumi dengan jelas dan relevan. Pengaplikasian TR berjaya merungkai ujaran eksplikatur dan implikatur dengan melihat kepada aspek konteks, kesan konteks dan us aha memproses. Diharapkan pendedahan iklan televisyen terbitan KKMM yang mengandungi nilai mumi dapat diaplikasi dalam P&P, seterusnya guru dapat memupuk amalan nilai mumi dalarn kalangan pelajar serta membantu memahami makna mesej yang disampaikan dalam iklan televisyen secara mudah danjelas. 2014 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=1514 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=1514 text zsm closedAccess Masters Universiti Pendidikan Sultan Idris Fakulti Bahasa dan Komunikasi N/A
institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
collection UPSI Digital Repository
language zsm
topic HE Transportation and Communications
spellingShingle HE Transportation and Communications
Zuhana Amatol Akrma Hapipi
Nilai murni dalam iklan televisyen satu tinjauan berdasarkan teori relevans (IR)
description Kajian ini dilakukan bagi meneliti iklan-iklan televisyen terbitan Kementerian Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan yang kini dikenali sebagai Kementerian Komunikasi dan Multimedia Malaysia (KKMM), mengenal pasti iklan-iklan televisyen yang mengandungi nilai mumi berdasarkan 16 nilai mumi yang dikemukakan oleh Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) (1994) dan menghuraikan makna nilai mumi berdasarkan Teori Relevans (TR). Kajian ini menggunakan kaedah kualitatif dengan menganalisis kandungan terhadap iklan televisyen dari tahun 2009 hingga 2012. Dapatan kajian menunjukkan bahawa terdapat 45 iklan televisyen yang telah diterbitkan. Daripada 45 iklan tersebut, terdapat 10 iklan yang menerapkan 10 nilai mumi daripada 16 nilai mumi yang dikemukakan oleh KPM (1994) sebagai panduan kepada guru dalam pengajaran dan pembelajaran (P&P) bahasa Melayu. Didapati bahawa kebanyakan iklan menyampaikan makna nilai mumi dengan jelas dan relevan. Pengaplikasian TR berjaya merungkai ujaran eksplikatur dan implikatur dengan melihat kepada aspek konteks, kesan konteks dan us aha memproses. Diharapkan pendedahan iklan televisyen terbitan KKMM yang mengandungi nilai mumi dapat diaplikasi dalam P&P, seterusnya guru dapat memupuk amalan nilai mumi dalarn kalangan pelajar serta membantu memahami makna mesej yang disampaikan dalam iklan televisyen secara mudah danjelas.
format thesis
qualification_name
qualification_level Master's degree
author Zuhana Amatol Akrma Hapipi
author_facet Zuhana Amatol Akrma Hapipi
author_sort Zuhana Amatol Akrma Hapipi
title Nilai murni dalam iklan televisyen satu tinjauan berdasarkan teori relevans (IR)
title_short Nilai murni dalam iklan televisyen satu tinjauan berdasarkan teori relevans (IR)
title_full Nilai murni dalam iklan televisyen satu tinjauan berdasarkan teori relevans (IR)
title_fullStr Nilai murni dalam iklan televisyen satu tinjauan berdasarkan teori relevans (IR)
title_full_unstemmed Nilai murni dalam iklan televisyen satu tinjauan berdasarkan teori relevans (IR)
title_sort nilai murni dalam iklan televisyen satu tinjauan berdasarkan teori relevans (ir)
granting_institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
granting_department Fakulti Bahasa dan Komunikasi
publishDate 2014
url https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=1514
_version_ 1747832979727581184