Tahap pengurusan kokurikulum dan pencapaian kokurikulum murid di sekolah-sekolah jenis kebangsaan Cina (IR)
Kajian ini bermatlamat untuk meninjau tahap pentadbiran dan kepimpinan guru-guru dalam mempengaruhi pencapaian kokurikulum murid di sekolah-sekolah yang terletak di daerah Kinta Selatan, Perak. Dalam komponen pentadbiran, faktor-faktor yang dikaji terdiri daripada segi perancangan, pengawalan dan pe...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | thesis |
Language: | zsm |
Published: |
2015
|
Subjects: | |
Online Access: | https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=1527 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
oai:ir.upsi.edu.my:1527 |
---|---|
record_format |
uketd_dc |
spelling |
oai:ir.upsi.edu.my:15272020-02-27 Tahap pengurusan kokurikulum dan pencapaian kokurikulum murid di sekolah-sekolah jenis kebangsaan Cina (IR) 2015 Chuah, Hong Ngee LB2361 Curriculum Kajian ini bermatlamat untuk meninjau tahap pentadbiran dan kepimpinan guru-guru dalam mempengaruhi pencapaian kokurikulum murid di sekolah-sekolah yang terletak di daerah Kinta Selatan, Perak. Dalam komponen pentadbiran, faktor-faktor yang dikaji terdiri daripada segi perancangan, pengawalan dan penilaian. Dalam komponen kepimpinan guru, tiga aspek dari segi kesediaan, pengetahuan dan komitmen ditinjau terhadap pencapaian kokurikulum murid. Sampel kajian terdiri daripada 240 orang guru penasihat kokurikulum daripada 15 buah sekolah jenis kebangsaan cina di daerah Kinta Selatan, Perak. Kajian ini menggunakan kaedah penyelidikan kuantitatif. Data yang diperoleh dianalisis dengan menggunakan kaedah deskriptif dan ujian korelasi Pearson. Dalam kajian ini, tahap diukur mengikut skala yang dibina berdasarkan skor min iaitu tahap rendah (1.00-2.33), tahap sederhana (2.34-3.66) dan tahap tinggi (3.67-5.00). Dapatan kajian menunjukkan tahap pentadbiran dalam mempengaruhi pencapaian kokurikulum murid adalah tinggi iaitu dengan skor min 3.90. Skor min bagi aspek perancangan adalah 3.96, pengawalan 3.86 dan penilaian 3.89 dalam pelaksanaan pentadbiran terhadap kokurikulum. Manakala tahap kepimpinan guru dalam meningkatkan pencapaian kokurikulum murid juga adalah pada tahap tinggi iaitu skor min 3.83, di mana skor min dari segi kesediaan adalah 3.93, pengetahuan 3.74 dan komitmen 3.83. Dapatan kajian juga menunjukkan pentadbiran dan kepimpinan guru mempunyai hubungan signifikan dengan pencapaian kokurikulum murid di mana korelasi di antara pentadbiran dengan pencapaian kokurikulum mencatat nilai pekali korelasi 0.56. Manakala hubungan kepimpinan guru dengan pencapaian kokurikulum mencatat nilai pekali korelasi 0.47. Kajian ini menyumbang maklumat penting dalam pembangunan dasar kegiatan kokurikulum supaya program kokurikulum ditegaskan lagi semasa merancang, mengadaptasi dan menilai murid dalam pembangunan kurikulum. 2015 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=1527 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=1527 text zsm closedAccess Masters Universiti Pendidikan Sultan Idris Faculty of Management & Economics N/A |
institution |
Universiti Pendidikan Sultan Idris |
collection |
UPSI Digital Repository |
language |
zsm |
topic |
LB2361 Curriculum |
spellingShingle |
LB2361 Curriculum Chuah, Hong Ngee Tahap pengurusan kokurikulum dan pencapaian kokurikulum murid di sekolah-sekolah jenis kebangsaan Cina (IR) |
description |
Kajian ini bermatlamat untuk meninjau tahap pentadbiran dan kepimpinan guru-guru dalam mempengaruhi pencapaian kokurikulum murid di sekolah-sekolah yang terletak di daerah Kinta Selatan, Perak. Dalam komponen pentadbiran, faktor-faktor yang dikaji terdiri daripada segi perancangan, pengawalan dan penilaian. Dalam komponen kepimpinan guru, tiga aspek dari segi kesediaan, pengetahuan dan komitmen ditinjau terhadap pencapaian kokurikulum murid. Sampel kajian terdiri daripada 240 orang guru penasihat kokurikulum daripada 15 buah sekolah jenis kebangsaan cina di daerah Kinta Selatan, Perak. Kajian ini menggunakan kaedah penyelidikan kuantitatif. Data yang diperoleh dianalisis dengan menggunakan kaedah deskriptif dan ujian korelasi Pearson. Dalam kajian ini, tahap diukur mengikut skala yang dibina berdasarkan skor min iaitu tahap rendah (1.00-2.33), tahap sederhana (2.34-3.66) dan tahap tinggi (3.67-5.00). Dapatan kajian menunjukkan tahap pentadbiran dalam mempengaruhi pencapaian kokurikulum murid adalah tinggi iaitu dengan skor min 3.90. Skor min bagi aspek perancangan adalah 3.96, pengawalan 3.86 dan penilaian 3.89 dalam pelaksanaan pentadbiran terhadap kokurikulum. Manakala tahap kepimpinan guru dalam meningkatkan pencapaian kokurikulum murid juga adalah pada tahap tinggi iaitu skor min 3.83, di mana skor min dari segi kesediaan adalah 3.93, pengetahuan 3.74 dan komitmen 3.83. Dapatan kajian juga menunjukkan pentadbiran dan kepimpinan guru mempunyai hubungan signifikan dengan pencapaian kokurikulum murid di mana korelasi di antara pentadbiran dengan pencapaian kokurikulum mencatat nilai pekali korelasi 0.56. Manakala hubungan kepimpinan guru dengan pencapaian kokurikulum mencatat nilai pekali korelasi 0.47. Kajian ini menyumbang maklumat penting dalam pembangunan dasar kegiatan kokurikulum supaya program kokurikulum ditegaskan lagi semasa merancang, mengadaptasi dan menilai murid dalam pembangunan kurikulum. |
format |
thesis |
qualification_name |
|
qualification_level |
Master's degree |
author |
Chuah, Hong Ngee |
author_facet |
Chuah, Hong Ngee |
author_sort |
Chuah, Hong Ngee |
title |
Tahap pengurusan kokurikulum dan pencapaian kokurikulum murid di sekolah-sekolah jenis kebangsaan Cina (IR) |
title_short |
Tahap pengurusan kokurikulum dan pencapaian kokurikulum murid di sekolah-sekolah jenis kebangsaan Cina (IR) |
title_full |
Tahap pengurusan kokurikulum dan pencapaian kokurikulum murid di sekolah-sekolah jenis kebangsaan Cina (IR) |
title_fullStr |
Tahap pengurusan kokurikulum dan pencapaian kokurikulum murid di sekolah-sekolah jenis kebangsaan Cina (IR) |
title_full_unstemmed |
Tahap pengurusan kokurikulum dan pencapaian kokurikulum murid di sekolah-sekolah jenis kebangsaan Cina (IR) |
title_sort |
tahap pengurusan kokurikulum dan pencapaian kokurikulum murid di sekolah-sekolah jenis kebangsaan cina (ir) |
granting_institution |
Universiti Pendidikan Sultan Idris |
granting_department |
Faculty of Management & Economics |
publishDate |
2015 |
url |
https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=1527 |
_version_ |
1747832981186150400 |