Pelaksanaan pengajaran menggunakan pendekatan pembelajaran berpusatkan pelajar dalam kursus Bahasa Melayu di sebuah universiti awam (IR)

Kajian ini bertujuan melihat pelaksanaan pengajaran dan pembelajaran (P&P) Bahasa Melayu berpusatkan pelajar yang dilaksanakan oleh pensyarah pada peringkat pengajian tinggi. Kajian memberi fokus terhadap pengetahuan pensyarah Bahasa Melayu tentang pengajaran dan pembelajaran berpusatkan pelajar...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Alizah Lambri
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2015
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=1619
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id oai:ir.upsi.edu.my:1619
record_format uketd_dc
spelling oai:ir.upsi.edu.my:16192020-02-27 Pelaksanaan pengajaran menggunakan pendekatan pembelajaran berpusatkan pelajar dalam kursus Bahasa Melayu di sebuah universiti awam (IR) 2015 Alizah Lambri LB Theory and practice of education Kajian ini bertujuan melihat pelaksanaan pengajaran dan pembelajaran (P&P) Bahasa Melayu berpusatkan pelajar yang dilaksanakan oleh pensyarah pada peringkat pengajian tinggi. Kajian memberi fokus terhadap pengetahuan pensyarah Bahasa Melayu tentang pengajaran dan pembelajaran berpusatkan pelajar (PBP), serta meneliti proses pelaksanaannya. Kaedah dan aktiviti PBP yang dilaksanakan dalam P&P Bahasa Melayu turut diberi tumpuan. Maklum balas pelajar terhadap pelaksanaan PBP juga turut dibincangkan. Peserta kajian terdiri daripada seorang pensyarah program Bahasa Melayu dan 21 orang pelajar Ijazah Sarjana Muda Pendidikan Bahasa Melayu di sebuah Universiti Awam (VA). Pemilihan peserta kajian dipilih secara bertujuan. Pengumpulan data dilakukan melalui pemerhatian, temu bual dan analisis dokumen. Data dianalisis secara deskriptif dan dipersembahkan dalam bentuk naratif. Hasil analisis mendapati, pensyarah Bahasa Melayu mempunyai pengetahuan tentang PBP dan ada melaksanakannya dalam P&P. Pelaksanaan PBP di dalam kelas dapat dilihat pada peringkat set induksi, perkembangan dan penutupan. Manakala, PBP di luar kelas dapat dilihat menerusi tugasan pelajar, meliputi tugasan individu, berpasangan dan berkumpulan. Pelbagai kaedah dan aktiviti PBP serta alat dan bahan bantu mengajar boleh digunakan dalam P&P Bahasa Melayu pada peringkat pengajian tinggi. Maklum balas pelajar terhadap pelaksanaan PBP dapat dilihat menerusi sikap positif yang ditunjukkan oleh pelajar. Terdapat juga pelajar yang bersikap negatifterhadap pelaksanaan PBP. Melalui PBP, penerapan kemahiran insaniah dalam kalangan pelajar dapat diwujudkan. Faktor yang mendorong pelaksanaan PBP dalam P&P Bahasa Melayu pada peringkat pengajian tinggi telah dikenal pasti dan dinyatakan dalam kajian ini. Implikasi dan cadangan kajian turut dikemukakan bagi menggalakkan pendidik Bahasa Melayu menggunakan PBP dalam pengajaran mereka. Sebuah model PBP Bahasa Melayu telah dihasilkan dan boleh dijadikan panduan kepada pendidik Bahasa Melayu yang berminat dan berhasrat untuk melaksanakan PBP. 2015 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=1619 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=1619 text zsm closedAccess Doctoral Universiti Pendidikan Sultan Idris Fakulti Pembangunan Manusia N/A
institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
collection UPSI Digital Repository
language zsm
topic LB Theory and practice of education
spellingShingle LB Theory and practice of education
Alizah Lambri
Pelaksanaan pengajaran menggunakan pendekatan pembelajaran berpusatkan pelajar dalam kursus Bahasa Melayu di sebuah universiti awam (IR)
description Kajian ini bertujuan melihat pelaksanaan pengajaran dan pembelajaran (P&P) Bahasa Melayu berpusatkan pelajar yang dilaksanakan oleh pensyarah pada peringkat pengajian tinggi. Kajian memberi fokus terhadap pengetahuan pensyarah Bahasa Melayu tentang pengajaran dan pembelajaran berpusatkan pelajar (PBP), serta meneliti proses pelaksanaannya. Kaedah dan aktiviti PBP yang dilaksanakan dalam P&P Bahasa Melayu turut diberi tumpuan. Maklum balas pelajar terhadap pelaksanaan PBP juga turut dibincangkan. Peserta kajian terdiri daripada seorang pensyarah program Bahasa Melayu dan 21 orang pelajar Ijazah Sarjana Muda Pendidikan Bahasa Melayu di sebuah Universiti Awam (VA). Pemilihan peserta kajian dipilih secara bertujuan. Pengumpulan data dilakukan melalui pemerhatian, temu bual dan analisis dokumen. Data dianalisis secara deskriptif dan dipersembahkan dalam bentuk naratif. Hasil analisis mendapati, pensyarah Bahasa Melayu mempunyai pengetahuan tentang PBP dan ada melaksanakannya dalam P&P. Pelaksanaan PBP di dalam kelas dapat dilihat pada peringkat set induksi, perkembangan dan penutupan. Manakala, PBP di luar kelas dapat dilihat menerusi tugasan pelajar, meliputi tugasan individu, berpasangan dan berkumpulan. Pelbagai kaedah dan aktiviti PBP serta alat dan bahan bantu mengajar boleh digunakan dalam P&P Bahasa Melayu pada peringkat pengajian tinggi. Maklum balas pelajar terhadap pelaksanaan PBP dapat dilihat menerusi sikap positif yang ditunjukkan oleh pelajar. Terdapat juga pelajar yang bersikap negatifterhadap pelaksanaan PBP. Melalui PBP, penerapan kemahiran insaniah dalam kalangan pelajar dapat diwujudkan. Faktor yang mendorong pelaksanaan PBP dalam P&P Bahasa Melayu pada peringkat pengajian tinggi telah dikenal pasti dan dinyatakan dalam kajian ini. Implikasi dan cadangan kajian turut dikemukakan bagi menggalakkan pendidik Bahasa Melayu menggunakan PBP dalam pengajaran mereka. Sebuah model PBP Bahasa Melayu telah dihasilkan dan boleh dijadikan panduan kepada pendidik Bahasa Melayu yang berminat dan berhasrat untuk melaksanakan PBP.
format thesis
qualification_name
qualification_level Doctorate
author Alizah Lambri
author_facet Alizah Lambri
author_sort Alizah Lambri
title Pelaksanaan pengajaran menggunakan pendekatan pembelajaran berpusatkan pelajar dalam kursus Bahasa Melayu di sebuah universiti awam (IR)
title_short Pelaksanaan pengajaran menggunakan pendekatan pembelajaran berpusatkan pelajar dalam kursus Bahasa Melayu di sebuah universiti awam (IR)
title_full Pelaksanaan pengajaran menggunakan pendekatan pembelajaran berpusatkan pelajar dalam kursus Bahasa Melayu di sebuah universiti awam (IR)
title_fullStr Pelaksanaan pengajaran menggunakan pendekatan pembelajaran berpusatkan pelajar dalam kursus Bahasa Melayu di sebuah universiti awam (IR)
title_full_unstemmed Pelaksanaan pengajaran menggunakan pendekatan pembelajaran berpusatkan pelajar dalam kursus Bahasa Melayu di sebuah universiti awam (IR)
title_sort pelaksanaan pengajaran menggunakan pendekatan pembelajaran berpusatkan pelajar dalam kursus bahasa melayu di sebuah universiti awam (ir)
granting_institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
granting_department Fakulti Pembangunan Manusia
publishDate 2015
url https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=1619
_version_ 1747832983133356032