Analisis penguasaan kemahiran penaakulan saintifik, kemahiran proses sains dan kemahiran abad ke-21 dalam kalangan pelajar sekolah menengah di jajahan Bachok, Kelantan (IR)

Kajian ini bertujuan mengenal pasti tahap penguasaan kemahiran penaakulan saintifik,kemahiran proses sains dan kemahiran abad ke-21 dalam kalangan pelajar sekolah menengah Jajahan Bachok, Kelantan. Responden terdiri daripada 293 orang pelajar tingkatan dua dan tingkatan empat telah dipilih menggunak...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Azizah Mat Ail
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2015
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=1701
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:Kajian ini bertujuan mengenal pasti tahap penguasaan kemahiran penaakulan saintifik,kemahiran proses sains dan kemahiran abad ke-21 dalam kalangan pelajar sekolah menengah Jajahan Bachok, Kelantan. Responden terdiri daripada 293 orang pelajar tingkatan dua dan tingkatan empat telah dipilih menggunakan pensampelan rawak berstrata. Kajian jenis kuantitatif ini menggunakan kaedah tinjauan yang melibatkan tiga instrumen iaitu soal selidik kemahiran abad ke-21, Ujian Bilik Darjah Lawson dan Ujian Kemahiran Proses Sains. Dapatan kajian menunjukkan bahawa tahap penguasaan pelajar adalah tinggi bagi setiap subskala kemahiran abad ke-21 dan sederhana bagi kemahiran proses sains dan rendah bagi kemahiran penaakulan saintifik. Terdapat perbezaan yang signifikan dalam penguasaan kemahiran pemikiran inventif, komunikasi berkesan dan produktiviti tinggi berdasarkan tingkatan. Selain itu, terdapat perbezaan signifikan dalam penguasaan kemahiran pemikiran inventif dan produktiviti tinggi berdasarkan jenis sekolah. Dapatan juga menunjukkan terdapat perbezaan yang signifikan dalam penguasaan kemahiran proses sains berdasarkan tingkatan dan jenis sekolah manakala terdapat perbezaan yang signifikan dalam penguasaan kemahiran penaakulan saintifik berdasarkan jenis sekolah. Ujian korelasi Pearson menunjukkan bahawa tidak terdapat perhubungan yang signifikan antara kemahiran abad ke-21 dengan kemahiran penaakulan saintifik dan kemahiran proses sains. Namun, terdapat perhubungan yang sederhana positif antara kemahiran penaakulan saintifik dan kemahiran proses sains. Analisis regresi pula menunjukkan bahawa penguasaan kemahiran proses sains asas dapat mempengaruhi penguasaan kemahiran proses sains bersepadu dan kemahiran penaakulan saintifik. Kesimpulannya, kemahiran penaakulan saintifik, kemahiran proses sains dan kemahiran abad ke-21 dapat dipelajari dan dikuasai oleh pelajar melalui proses pengajaran dan pembelajaran yang berkesan. Implikasinya, proses pengajaran dan pembelajaran memainkan peranan penting dalam memastikan pelajar diberi pendedahan kepada semua kemahiran yang sepatutnya mereka ada dan bukan hanya tertumpu kepada fakta dan teori.