Integrasi muzik dan pergerakan dalam pengajaran dan pembelajaran matematik (operasi nombor) terhadap murid-murid Tahun Satu (IR)
Kajian ini bertujuan meninjau keberkesanan integrasi muzik dan pergerakan dalam proses pengajaran dan pembelajaran matematik di sebuah sekolah di negeri Perak. Kajian ini juga merupakan sebuah kajian yang mencari keberkesanan dan juga manfaat daripada intergrasi muzik dan pergerakan dalam pengajaran...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | thesis |
Language: | zsm |
Published: |
2016
|
Subjects: | |
Online Access: | https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=1883 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
oai:ir.upsi.edu.my:1883 |
---|---|
record_format |
uketd_dc |
spelling |
oai:ir.upsi.edu.my:18832020-02-27 Integrasi muzik dan pergerakan dalam pengajaran dan pembelajaran matematik (operasi nombor) terhadap murid-murid Tahun Satu (IR) 2016 Yeo, Xin Yi M Music Kajian ini bertujuan meninjau keberkesanan integrasi muzik dan pergerakan dalam proses pengajaran dan pembelajaran matematik di sebuah sekolah di negeri Perak. Kajian ini juga merupakan sebuah kajian yang mencari keberkesanan dan juga manfaat daripada intergrasi muzik dan pergerakan dalam pengajaran dan pembelajaran matematik melalui aktiviti muzik yang telah disediakan oleh pengkaji. Kajian telah dijalankan di sebuah Sekolah Jenis Kebangsaan Cina di Negeri Perak, Malaysia. Sampel kajian yang akan digunakan ialah 10 orang pelajar Tahun Satu (n=10). Selain itu, kajian ini berbentuk kajian gabungan kualitatif dan kuantitatif. Pengumpu1an data dilakukan melalui soal selidik dan pemerhatian. Hasil dapatan data soal selidik menunjukkan peningkatan 52% bagi aspek persepsi murid terhadap penggunaan muzik dan pergerakan dalam pengajaran dan pembelajaran matematik. Seterusnya, peningkatan 60% bagi aspek perasaan murid terhadap penggunaan muzik dan pergerakan dalam pengajaran dan pembelajaran matematik. Bagi aspek keberkesanan penggunaan aktiviti muzik dan pergerakan adalah 62%. Manakala, hasil dapatan daripada rekod anekdot tentang minat menunjukkan peningkatan minat terhadap mata pelajaran maternatik. Hasil analisis data menunjukkan semua responden menyatakan integrasi muzik dan pergerakan dapat memberi kesan positif dalam pembelajaran matematik, Diharap kajian ini akan dapat memberi sumbangan dalam pengajaran dan pembelajaran matematik. 2016 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=1883 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=1883 text zsm closedAccess Masters Universiti Pendidikan Sultan Idris Fakulti Muzik dan Seni Persembahan N/A |
institution |
Universiti Pendidikan Sultan Idris |
collection |
UPSI Digital Repository |
language |
zsm |
topic |
M Music |
spellingShingle |
M Music Yeo, Xin Yi Integrasi muzik dan pergerakan dalam pengajaran dan pembelajaran matematik (operasi nombor) terhadap murid-murid Tahun Satu (IR) |
description |
Kajian ini bertujuan meninjau keberkesanan integrasi muzik dan pergerakan dalam proses pengajaran dan pembelajaran matematik di sebuah sekolah di negeri Perak. Kajian ini juga merupakan sebuah kajian yang mencari keberkesanan dan juga manfaat daripada intergrasi muzik dan pergerakan dalam pengajaran dan pembelajaran matematik melalui aktiviti muzik yang telah disediakan oleh pengkaji. Kajian telah dijalankan di sebuah Sekolah Jenis Kebangsaan Cina di Negeri Perak, Malaysia. Sampel kajian yang akan digunakan ialah 10 orang pelajar Tahun Satu (n=10). Selain itu, kajian ini berbentuk kajian gabungan kualitatif dan kuantitatif. Pengumpu1an data dilakukan melalui soal selidik dan pemerhatian. Hasil dapatan data soal selidik menunjukkan peningkatan 52% bagi aspek persepsi murid terhadap penggunaan muzik dan pergerakan dalam pengajaran dan pembelajaran matematik. Seterusnya, peningkatan 60% bagi aspek perasaan murid terhadap penggunaan muzik dan pergerakan dalam pengajaran dan pembelajaran matematik. Bagi aspek keberkesanan penggunaan aktiviti muzik dan pergerakan adalah 62%. Manakala, hasil dapatan daripada rekod anekdot tentang minat menunjukkan peningkatan minat terhadap mata pelajaran maternatik. Hasil analisis data menunjukkan semua responden menyatakan integrasi muzik dan pergerakan dapat memberi kesan positif dalam pembelajaran matematik, Diharap kajian ini akan dapat memberi sumbangan dalam pengajaran dan pembelajaran matematik. |
format |
thesis |
qualification_name |
|
qualification_level |
Master's degree |
author |
Yeo, Xin Yi |
author_facet |
Yeo, Xin Yi |
author_sort |
Yeo, Xin Yi |
title |
Integrasi muzik dan pergerakan dalam pengajaran dan pembelajaran matematik (operasi nombor) terhadap murid-murid Tahun Satu (IR) |
title_short |
Integrasi muzik dan pergerakan dalam pengajaran dan pembelajaran matematik (operasi nombor) terhadap murid-murid Tahun Satu (IR) |
title_full |
Integrasi muzik dan pergerakan dalam pengajaran dan pembelajaran matematik (operasi nombor) terhadap murid-murid Tahun Satu (IR) |
title_fullStr |
Integrasi muzik dan pergerakan dalam pengajaran dan pembelajaran matematik (operasi nombor) terhadap murid-murid Tahun Satu (IR) |
title_full_unstemmed |
Integrasi muzik dan pergerakan dalam pengajaran dan pembelajaran matematik (operasi nombor) terhadap murid-murid Tahun Satu (IR) |
title_sort |
integrasi muzik dan pergerakan dalam pengajaran dan pembelajaran matematik (operasi nombor) terhadap murid-murid tahun satu (ir) |
granting_institution |
Universiti Pendidikan Sultan Idris |
granting_department |
Fakulti Muzik dan Seni Persembahan |
publishDate |
2016 |
url |
https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=1883 |
_version_ |
1747832994873212928 |