Kesan Program Pendidikan Luar Cabaran Mutiara anjuran Jabatan Pelajaran Pulau Pinang terhadap kesepaduan kumpulan (IR)

Penyelidikan ini bertujuan mengkaji kesan Program Pendidikan Luar Cabaran Mutiara ke atas kesepaduan kumpulan. Kajian ini juga mengkaji perbandingan sosiodemografi, perkaitan di antara subskala kesepaduan kumpulan dan mengenal pasti aktiviti-aktiviti yang mendatangkan kesan terhadap kesepaduan kumpu...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Muhammad Norazizuddin M. Nor
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2014
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=1939
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id oai:ir.upsi.edu.my:1939
record_format uketd_dc
spelling oai:ir.upsi.edu.my:19392020-02-27 Kesan Program Pendidikan Luar Cabaran Mutiara anjuran Jabatan Pelajaran Pulau Pinang terhadap kesepaduan kumpulan (IR) 2014 Muhammad Norazizuddin M. Nor LC Special aspects of education Penyelidikan ini bertujuan mengkaji kesan Program Pendidikan Luar Cabaran Mutiara ke atas kesepaduan kumpulan. Kajian ini juga mengkaji perbandingan sosiodemografi, perkaitan di antara subskala kesepaduan kumpulan dan mengenal pasti aktiviti-aktiviti yang mendatangkan kesan terhadap kesepaduan kumpulan. Kajian ini melibatkan 132 orang pelajar sekolah menengah yang mengikuti Program Pendidikan Luar Cabaran Mutiara yang dianjurkan oleh Jabatan Pelajaran Pulau Pinang melalui Pusat Kokurikulum Negeri pada tahun 2011. Kaedah kuasi-eksperimen dengan kumpulan kawalan telah dipilih untuk menjawab persoalan kajian. Kajian yang dijalankan adalah berbentuk deskriptif dengan rekabentuk ujian pra dan pasca di antara kumpulan kawalan dan kumpulan eksperimentaL Instrumen Soal Selidik Persekitaran Kumpulan (GEQ;Group Environment Questionnaire) yang mengandungi empat subskala kesepaduan kumpulan iaitu, ATG-S; Individual Attractions to the Group-Social, ATG-T; Individual Attractions to the Group-Task, GI-T; Group Integration-Task dan GI-S; Group Integration-Social yang diubahsuai telah digunakan dalam kajian ini. Analisis kajian ini menunjukkan bahawa terdapat perbezaan yang signifikan dalam subskala ATG-S, manakala subskala yang lain tidak menunjukkan perbezaan yang signifikan dalam kalangan peserta yang menyertai program ini. Selain itu, faktor demografi yang dikenal pasti mempengaruhi proses pembentukan kesepaduan kumpulan ialah bangsa. Manakala faktor jantina, lokasi tempat tinggal dan pengalaman dalam pendidikan luar tidak menunjukkan perbezaan yang signifikan. Aktiviti berkayak telah menunjukkan aktiviti yang paling mempengaruhi kesepaduan kumpulan dalam kalangan peserta berbanding aktiviti-aktiviti lain yang telah dijalankan semasa program ini. Dapatan kajian ini menunjukkan bahawa Program Pendidikan Luar Cabaran Mutiara telah memberikan kesan yang signifikan ke atas kesepaduan kumpulan dalam kalangan peserta. Hasil kajian ini telah menunjukkan bahawa aktiviti pendidikan luar dapat digunakan sebagai program pembentukan kesepaduan kumpulan dan aktiviti berkayak boleh dijadikan aktiviti utama untuk membentuk kesepaduan kumpulan. 2014 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=1939 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=1939 text zsm closedAccess Masters Universiti Pendidikan Sultan Idris Fakulti Sains Sukan dan Kejurulatihan N/A
institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
collection UPSI Digital Repository
language zsm
topic LC Special aspects of education
spellingShingle LC Special aspects of education
Muhammad Norazizuddin M. Nor
Kesan Program Pendidikan Luar Cabaran Mutiara anjuran Jabatan Pelajaran Pulau Pinang terhadap kesepaduan kumpulan (IR)
description Penyelidikan ini bertujuan mengkaji kesan Program Pendidikan Luar Cabaran Mutiara ke atas kesepaduan kumpulan. Kajian ini juga mengkaji perbandingan sosiodemografi, perkaitan di antara subskala kesepaduan kumpulan dan mengenal pasti aktiviti-aktiviti yang mendatangkan kesan terhadap kesepaduan kumpulan. Kajian ini melibatkan 132 orang pelajar sekolah menengah yang mengikuti Program Pendidikan Luar Cabaran Mutiara yang dianjurkan oleh Jabatan Pelajaran Pulau Pinang melalui Pusat Kokurikulum Negeri pada tahun 2011. Kaedah kuasi-eksperimen dengan kumpulan kawalan telah dipilih untuk menjawab persoalan kajian. Kajian yang dijalankan adalah berbentuk deskriptif dengan rekabentuk ujian pra dan pasca di antara kumpulan kawalan dan kumpulan eksperimentaL Instrumen Soal Selidik Persekitaran Kumpulan (GEQ;Group Environment Questionnaire) yang mengandungi empat subskala kesepaduan kumpulan iaitu, ATG-S; Individual Attractions to the Group-Social, ATG-T; Individual Attractions to the Group-Task, GI-T; Group Integration-Task dan GI-S; Group Integration-Social yang diubahsuai telah digunakan dalam kajian ini. Analisis kajian ini menunjukkan bahawa terdapat perbezaan yang signifikan dalam subskala ATG-S, manakala subskala yang lain tidak menunjukkan perbezaan yang signifikan dalam kalangan peserta yang menyertai program ini. Selain itu, faktor demografi yang dikenal pasti mempengaruhi proses pembentukan kesepaduan kumpulan ialah bangsa. Manakala faktor jantina, lokasi tempat tinggal dan pengalaman dalam pendidikan luar tidak menunjukkan perbezaan yang signifikan. Aktiviti berkayak telah menunjukkan aktiviti yang paling mempengaruhi kesepaduan kumpulan dalam kalangan peserta berbanding aktiviti-aktiviti lain yang telah dijalankan semasa program ini. Dapatan kajian ini menunjukkan bahawa Program Pendidikan Luar Cabaran Mutiara telah memberikan kesan yang signifikan ke atas kesepaduan kumpulan dalam kalangan peserta. Hasil kajian ini telah menunjukkan bahawa aktiviti pendidikan luar dapat digunakan sebagai program pembentukan kesepaduan kumpulan dan aktiviti berkayak boleh dijadikan aktiviti utama untuk membentuk kesepaduan kumpulan.
format thesis
qualification_name
qualification_level Master's degree
author Muhammad Norazizuddin M. Nor
author_facet Muhammad Norazizuddin M. Nor
author_sort Muhammad Norazizuddin M. Nor
title Kesan Program Pendidikan Luar Cabaran Mutiara anjuran Jabatan Pelajaran Pulau Pinang terhadap kesepaduan kumpulan (IR)
title_short Kesan Program Pendidikan Luar Cabaran Mutiara anjuran Jabatan Pelajaran Pulau Pinang terhadap kesepaduan kumpulan (IR)
title_full Kesan Program Pendidikan Luar Cabaran Mutiara anjuran Jabatan Pelajaran Pulau Pinang terhadap kesepaduan kumpulan (IR)
title_fullStr Kesan Program Pendidikan Luar Cabaran Mutiara anjuran Jabatan Pelajaran Pulau Pinang terhadap kesepaduan kumpulan (IR)
title_full_unstemmed Kesan Program Pendidikan Luar Cabaran Mutiara anjuran Jabatan Pelajaran Pulau Pinang terhadap kesepaduan kumpulan (IR)
title_sort kesan program pendidikan luar cabaran mutiara anjuran jabatan pelajaran pulau pinang terhadap kesepaduan kumpulan (ir)
granting_institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
granting_department Fakulti Sains Sukan dan Kejurulatihan
publishDate 2014
url https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=1939
_version_ 1747832997809225728