Kesahan dan kebolehpercayaan instrumen penilaian Pendidikan Luar (IR)
Tujuan kajian ini adalah untuk membina dan mendapatkan kesahan dan kebolehpercayaan instrumen penilaian Pendidikan Luar. Instrumen ini berbentuk soal selidik yang terdiri dari komponen pengetahuan strategik, kecekapan perlakuan dan afektif. Soal selidik ini diadaptasi dan diubahsuai dari Tennessee S...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | thesis |
Language: | zsm |
Published: |
2015
|
Subjects: | |
Online Access: | https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=2080 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
oai:ir.upsi.edu.my:2080 |
---|---|
record_format |
uketd_dc |
spelling |
oai:ir.upsi.edu.my:20802020-02-27 Kesahan dan kebolehpercayaan instrumen penilaian Pendidikan Luar (IR) 2015 Alvin Raj Santhanadass GV Recreation Leisure Tujuan kajian ini adalah untuk membina dan mendapatkan kesahan dan kebolehpercayaan instrumen penilaian Pendidikan Luar. Instrumen ini berbentuk soal selidik yang terdiri dari komponen pengetahuan strategik, kecekapan perlakuan dan afektif. Soal selidik ini diadaptasi dan diubahsuai dari Tennessee Self Concept Questionnaire, Multifactor Leadership Questionnaire (MLQ), Participant Motivation Questionnaire (PMQ), Cooper Smith Inventory, Group Environment Questionnaire (GEQ) dan Manual Pendidikan Luar (MPL). Sebanyak 95 item soal selidik yang telah dikenal pasti dan dibina diuji ke atas 100 orang subjek lelaki dan perempuan berumur 15 dan 16 tahun dalam kajian rintis. Kaedah factor analysis, Cronbach alpha dan kesahan pakar digunakan bagi mendapatkan kesahan dan kebolehpercayaan instrumen ujian. Analisis Pearson Product Moment menunjukkan nilai kesahan pakar terhadap instrumen penilaian adalah 0.89 - 0.90 dan nilai kebolehpercayaan 0.89. Berdasarkan factor analysis kaedah pencabutan Principle Component Analysis, hanya 51 daripada 95 item soal selidik berada dalam komponen tersebut berdasarkan loading utama yang tinggi dan melebihi nilai pekali korelasi 0.30. Sejumlah 81.16 varian dapat diterangkan oleh semua item ke atas tiga komponen yang utama. Kaedah pre experimental one group pretestposttest digunakan dalam kajian sebenar bagi menguji kesahan konstruk instrumen penilaian Pendidikan Luar. Seramai 70 orang subjek lelaki dan perempuan berumur 15 dan 16 tahun dipilih secara rawak mudah sebagai sampel kajian. Semua subjek menjalani ujian pra dan selepas itu diberi intervensi selama tiga hari kemudian diuji semula dalam ujian pasca. Kajian ini di jalankan di Pusat Kokurikulum Negeri Sabah. Keputusan MANOVA menunjukkan terdapat perbezaan yang signifikan antara pra ujian dan pasca ujian, bagi keseluruhan komponen utama pengetahuan strategik, kecekapan perlakuan dan afektif. Analisis ujian t juga menunjukkan terdapat perbezaan yang signifikan terhadap keseluruhan instrumen penilaian Pendidikan Luar antara kumpulan pra ujian dan pasca ujian. Hasil Kajian menunjukkan instrumen penilaian Pendidikan Luar mempunyai nilai kesahan dan kebolehpercayaan yang tinggi. Instrumen penilaian Pendidikan Luar ini dapat digunakan khususnya oleh pusat Kokurikulum Negeri Sabah bagi perkhemahan Pendidikan Luar. 2015 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=2080 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=2080 text zsm closedAccess Masters Universiti Pendidikan Sultan Idris Fakulti Sains Sukan dan Kejurulatihan N/A |
institution |
Universiti Pendidikan Sultan Idris |
collection |
UPSI Digital Repository |
language |
zsm |
topic |
GV Recreation Leisure |
spellingShingle |
GV Recreation Leisure Alvin Raj Santhanadass Kesahan dan kebolehpercayaan instrumen penilaian Pendidikan Luar (IR) |
description |
Tujuan kajian ini adalah untuk membina dan mendapatkan kesahan dan kebolehpercayaan instrumen penilaian Pendidikan Luar. Instrumen ini berbentuk soal selidik yang terdiri dari komponen pengetahuan strategik, kecekapan perlakuan dan afektif. Soal selidik ini diadaptasi dan diubahsuai dari Tennessee Self Concept Questionnaire, Multifactor Leadership Questionnaire (MLQ), Participant Motivation Questionnaire (PMQ), Cooper Smith Inventory, Group Environment Questionnaire (GEQ) dan Manual Pendidikan Luar (MPL). Sebanyak 95 item soal selidik yang telah dikenal pasti dan dibina diuji ke atas 100 orang subjek lelaki dan perempuan berumur 15 dan 16 tahun dalam kajian rintis. Kaedah factor analysis, Cronbach alpha dan kesahan pakar digunakan bagi mendapatkan kesahan dan kebolehpercayaan instrumen ujian. Analisis Pearson Product Moment menunjukkan nilai kesahan pakar terhadap instrumen penilaian adalah 0.89 - 0.90 dan nilai kebolehpercayaan 0.89. Berdasarkan factor analysis kaedah pencabutan Principle Component Analysis, hanya 51 daripada 95 item soal selidik berada dalam komponen tersebut berdasarkan loading utama yang tinggi dan melebihi nilai pekali korelasi 0.30. Sejumlah 81.16 varian dapat diterangkan oleh semua item ke atas tiga komponen yang utama. Kaedah pre experimental one group pretestposttest digunakan dalam kajian sebenar bagi menguji kesahan konstruk instrumen penilaian Pendidikan Luar. Seramai 70 orang subjek lelaki dan perempuan berumur 15 dan 16 tahun dipilih secara rawak mudah sebagai sampel kajian. Semua subjek menjalani ujian pra dan selepas itu diberi intervensi selama tiga hari kemudian diuji semula dalam ujian pasca. Kajian ini di jalankan di Pusat Kokurikulum Negeri Sabah. Keputusan MANOVA menunjukkan terdapat perbezaan yang signifikan antara pra ujian dan pasca ujian, bagi keseluruhan komponen utama pengetahuan strategik, kecekapan perlakuan dan afektif. Analisis ujian t juga menunjukkan terdapat perbezaan yang signifikan terhadap keseluruhan instrumen penilaian Pendidikan Luar antara kumpulan pra ujian dan pasca ujian. Hasil Kajian menunjukkan instrumen penilaian Pendidikan Luar mempunyai nilai kesahan dan kebolehpercayaan yang tinggi. Instrumen penilaian Pendidikan Luar ini dapat digunakan khususnya oleh pusat Kokurikulum Negeri Sabah bagi perkhemahan Pendidikan Luar. |
format |
thesis |
qualification_name |
|
qualification_level |
Master's degree |
author |
Alvin Raj Santhanadass |
author_facet |
Alvin Raj Santhanadass |
author_sort |
Alvin Raj Santhanadass |
title |
Kesahan dan kebolehpercayaan instrumen penilaian Pendidikan Luar (IR) |
title_short |
Kesahan dan kebolehpercayaan instrumen penilaian Pendidikan Luar (IR) |
title_full |
Kesahan dan kebolehpercayaan instrumen penilaian Pendidikan Luar (IR) |
title_fullStr |
Kesahan dan kebolehpercayaan instrumen penilaian Pendidikan Luar (IR) |
title_full_unstemmed |
Kesahan dan kebolehpercayaan instrumen penilaian Pendidikan Luar (IR) |
title_sort |
kesahan dan kebolehpercayaan instrumen penilaian pendidikan luar (ir) |
granting_institution |
Universiti Pendidikan Sultan Idris |
granting_department |
Fakulti Sains Sukan dan Kejurulatihan |
publishDate |
2015 |
url |
https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=2080 |
_version_ |
1747832999037108224 |