Keberkesanan pengintegrasian nilai-nilai Pancasila terhadap motivasi, pencapaian akademik dan penghayatan nilai pelajar sekolah menengah pertama (IR)

Kajian ini bertujuan mengenal pasti keberkesanan pembelajaran yang mengintegrasikan nilai-nilai Pancasila dalam Pendidikan Kewarganegaraan terhadap motivasi, pencapaian akademik dan penghayatan nilai pelajar Sekolah Menengah Pertama Palembang Indonesia. Reka bentuk kajian menggunakan kuasi eksperime...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Umi Chotimah Izazi
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2015
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=2081
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id oai:ir.upsi.edu.my:2081
record_format uketd_dc
spelling oai:ir.upsi.edu.my:20812020-02-27 Keberkesanan pengintegrasian nilai-nilai Pancasila terhadap motivasi, pencapaian akademik dan penghayatan nilai pelajar sekolah menengah pertama (IR) 2015 Umi Chotimah Izazi L Education (General) Kajian ini bertujuan mengenal pasti keberkesanan pembelajaran yang mengintegrasikan nilai-nilai Pancasila dalam Pendidikan Kewarganegaraan terhadap motivasi, pencapaian akademik dan penghayatan nilai pelajar Sekolah Menengah Pertama Palembang Indonesia. Reka bentuk kajian menggunakan kuasi eksperimen yang mana dua kaedah yang berbeza dilaksanakan dalam pembelajaran Pendidikan Kewarganegaraan iaitu dengan menggunakan Rencana Pelaksanaan Pembelajaran yang mengintegrasikan nilai-nilai Pancasila bagi kumpulan rawatan dan Rencana Pelaksanaan Pembelajaran Sedia Ada bagi kumpulan kawalan dengan menggunakan ujian pra dan ujian pos yang setara. Seramai 73 pelajar tingkatan VII Sekolah Menengah Pertama telah dipilih sebagai sampel dan mereka telah dipecahkan kepada dua kumpulan iaitu 38 orang dalam kumpulan rawatan dan 35 orang dalam kumpulan kawalan. Perbezaan min motivasi pelajar dianalisis menggunakan ujian-MANCOVA. Perbezaan min pencapaian akademik pelajar dianalisis menggunakan ujian-t, sedangkan penghayatan nilai dianalisis dengan menggunakan kaedah deskriptif. Dapatan kajian menunjukkan bahawa pembelajaran yang menggunakan Rencana Pelaksanaan Pembelajaran Yang Mengintegrasikan Nilai-Nilai Pancasila memberi kesan yang positif terhadap motivasi, pencapaian akademik pelajar dan penghayatan nilai pelajar, iaitu nilai-nilai keagamaan, kemanusiaan, kesatuan, demokratik dan keadilan. Nilai-nilai tersebut bersesuaian dengan aktiviti pelajar dalam kehidupan sehari-hari, sehingga boleh mencapai matlamat kurikulum Pendidikan Kewarganegaraan Sekolah Menengah Pertama. Kajian ini boleh memberi sumbangan kepada mereka bentuk pengajaran dan pembelajaran yang mengintegrasikan nilai bagi meningkatan motivasi, pencapaian dan penghayatan nilai pelajar. 2015 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=2081 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=2081 text zsm closedAccess Doctoral Universiti Pendidikan Sultan Idris Fakulti Pembangunan Manusia N/A
institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
collection UPSI Digital Repository
language zsm
topic L Education (General)
spellingShingle L Education (General)
Umi Chotimah Izazi
Keberkesanan pengintegrasian nilai-nilai Pancasila terhadap motivasi, pencapaian akademik dan penghayatan nilai pelajar sekolah menengah pertama (IR)
description Kajian ini bertujuan mengenal pasti keberkesanan pembelajaran yang mengintegrasikan nilai-nilai Pancasila dalam Pendidikan Kewarganegaraan terhadap motivasi, pencapaian akademik dan penghayatan nilai pelajar Sekolah Menengah Pertama Palembang Indonesia. Reka bentuk kajian menggunakan kuasi eksperimen yang mana dua kaedah yang berbeza dilaksanakan dalam pembelajaran Pendidikan Kewarganegaraan iaitu dengan menggunakan Rencana Pelaksanaan Pembelajaran yang mengintegrasikan nilai-nilai Pancasila bagi kumpulan rawatan dan Rencana Pelaksanaan Pembelajaran Sedia Ada bagi kumpulan kawalan dengan menggunakan ujian pra dan ujian pos yang setara. Seramai 73 pelajar tingkatan VII Sekolah Menengah Pertama telah dipilih sebagai sampel dan mereka telah dipecahkan kepada dua kumpulan iaitu 38 orang dalam kumpulan rawatan dan 35 orang dalam kumpulan kawalan. Perbezaan min motivasi pelajar dianalisis menggunakan ujian-MANCOVA. Perbezaan min pencapaian akademik pelajar dianalisis menggunakan ujian-t, sedangkan penghayatan nilai dianalisis dengan menggunakan kaedah deskriptif. Dapatan kajian menunjukkan bahawa pembelajaran yang menggunakan Rencana Pelaksanaan Pembelajaran Yang Mengintegrasikan Nilai-Nilai Pancasila memberi kesan yang positif terhadap motivasi, pencapaian akademik pelajar dan penghayatan nilai pelajar, iaitu nilai-nilai keagamaan, kemanusiaan, kesatuan, demokratik dan keadilan. Nilai-nilai tersebut bersesuaian dengan aktiviti pelajar dalam kehidupan sehari-hari, sehingga boleh mencapai matlamat kurikulum Pendidikan Kewarganegaraan Sekolah Menengah Pertama. Kajian ini boleh memberi sumbangan kepada mereka bentuk pengajaran dan pembelajaran yang mengintegrasikan nilai bagi meningkatan motivasi, pencapaian dan penghayatan nilai pelajar.
format thesis
qualification_name
qualification_level Doctorate
author Umi Chotimah Izazi
author_facet Umi Chotimah Izazi
author_sort Umi Chotimah Izazi
title Keberkesanan pengintegrasian nilai-nilai Pancasila terhadap motivasi, pencapaian akademik dan penghayatan nilai pelajar sekolah menengah pertama (IR)
title_short Keberkesanan pengintegrasian nilai-nilai Pancasila terhadap motivasi, pencapaian akademik dan penghayatan nilai pelajar sekolah menengah pertama (IR)
title_full Keberkesanan pengintegrasian nilai-nilai Pancasila terhadap motivasi, pencapaian akademik dan penghayatan nilai pelajar sekolah menengah pertama (IR)
title_fullStr Keberkesanan pengintegrasian nilai-nilai Pancasila terhadap motivasi, pencapaian akademik dan penghayatan nilai pelajar sekolah menengah pertama (IR)
title_full_unstemmed Keberkesanan pengintegrasian nilai-nilai Pancasila terhadap motivasi, pencapaian akademik dan penghayatan nilai pelajar sekolah menengah pertama (IR)
title_sort keberkesanan pengintegrasian nilai-nilai pancasila terhadap motivasi, pencapaian akademik dan penghayatan nilai pelajar sekolah menengah pertama (ir)
granting_institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
granting_department Fakulti Pembangunan Manusia
publishDate 2015
url https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=2081
_version_ 1747832999284572160