Analisis proses kognisi dalam teks karangan bahasa Melayu sekolah rendah melalui kaedah hermeneutik (IR)

Kajian ini bertujuan untuk menganalisis proses kognisi dalam teks karangan Bahasa Melayu dalam kalangan murid tahun enam di sebuah sekolah kebangsaan di Klang. Objektif utama kajian ialah untuk mengenal pasti karangan yang cemerlang, baik dan memuaskan, masalah yang dihadapi oleh guru dalam pengajar...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Hasnan Zakaria
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2016
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=218
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id oai:ir.upsi.edu.my:218
record_format uketd_dc
spelling oai:ir.upsi.edu.my:2182020-02-27 Analisis proses kognisi dalam teks karangan bahasa Melayu sekolah rendah melalui kaedah hermeneutik (IR) 2016 Hasnan Zakaria LB1501 Primary Education Kajian ini bertujuan untuk menganalisis proses kognisi dalam teks karangan Bahasa Melayu dalam kalangan murid tahun enam di sebuah sekolah kebangsaan di Klang. Objektif utama kajian ialah untuk mengenal pasti karangan yang cemerlang, baik dan memuaskan, masalah yang dihadapi oleh guru dalam pengajaran karangan dan bagaimana proses kognisi mempengaruhi karangan yang dihasilkan oleh murid. Kaedah Hermeneutik sebagai metodologi kualitatif dan interpretif digunakan untuk menganalisis karangan murid. Dalam kajian ini sebanyak 38 sampel karangan daripada murid tahun enam dipilih untuk dianalisis. Proses kognisi yang dikenal pasti berlangsung sepanjang penghasilan karangan oleh murid ialah seperti proses mengingat semula, menyusun semula idea, mengaitkan idea dengan pengalaman lampau dan juga menyesuaikan maklumat tersebut dengan karangan yang dihasilkan. Hasil kajian juga mendapati bahawa murid dapat mencungkil dan memproses maklumat semasa menulis karangan dengan menghasilkan sebuah karangan yang cemerlang dan isi kandungannya mencapai tahap cemerlang. Manakala bagi karangan baik dan memuaskan memperlihatkan murid masih lagi sukar menggunakan proses kognisi mereka sewaktu menghasilkan karangan. Selain itu, hasil kajian ini juga didapati bahawa pengetahuan sedia ada murid daripada memori jangka panjang dan memori jangka pendek membolehkan murid menghasilkan karangan yang lebih cemerlang. Implikasi daripada kajian ini membolehkan komuniti pendidikan, khususnya guru sedar tentang kepentingan proses kognisi dalam penghasilan sesebuah karangan yang cemerlang. 2016 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=218 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=218 text zsm closedAccess Masters Universiti Pendidikan Sultan Idris Fakulti Pembangunan Manusia N/A
institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
collection UPSI Digital Repository
language zsm
topic LB1501 Primary Education
spellingShingle LB1501 Primary Education
Hasnan Zakaria
Analisis proses kognisi dalam teks karangan bahasa Melayu sekolah rendah melalui kaedah hermeneutik (IR)
description Kajian ini bertujuan untuk menganalisis proses kognisi dalam teks karangan Bahasa Melayu dalam kalangan murid tahun enam di sebuah sekolah kebangsaan di Klang. Objektif utama kajian ialah untuk mengenal pasti karangan yang cemerlang, baik dan memuaskan, masalah yang dihadapi oleh guru dalam pengajaran karangan dan bagaimana proses kognisi mempengaruhi karangan yang dihasilkan oleh murid. Kaedah Hermeneutik sebagai metodologi kualitatif dan interpretif digunakan untuk menganalisis karangan murid. Dalam kajian ini sebanyak 38 sampel karangan daripada murid tahun enam dipilih untuk dianalisis. Proses kognisi yang dikenal pasti berlangsung sepanjang penghasilan karangan oleh murid ialah seperti proses mengingat semula, menyusun semula idea, mengaitkan idea dengan pengalaman lampau dan juga menyesuaikan maklumat tersebut dengan karangan yang dihasilkan. Hasil kajian juga mendapati bahawa murid dapat mencungkil dan memproses maklumat semasa menulis karangan dengan menghasilkan sebuah karangan yang cemerlang dan isi kandungannya mencapai tahap cemerlang. Manakala bagi karangan baik dan memuaskan memperlihatkan murid masih lagi sukar menggunakan proses kognisi mereka sewaktu menghasilkan karangan. Selain itu, hasil kajian ini juga didapati bahawa pengetahuan sedia ada murid daripada memori jangka panjang dan memori jangka pendek membolehkan murid menghasilkan karangan yang lebih cemerlang. Implikasi daripada kajian ini membolehkan komuniti pendidikan, khususnya guru sedar tentang kepentingan proses kognisi dalam penghasilan sesebuah karangan yang cemerlang.
format thesis
qualification_name
qualification_level Master's degree
author Hasnan Zakaria
author_facet Hasnan Zakaria
author_sort Hasnan Zakaria
title Analisis proses kognisi dalam teks karangan bahasa Melayu sekolah rendah melalui kaedah hermeneutik (IR)
title_short Analisis proses kognisi dalam teks karangan bahasa Melayu sekolah rendah melalui kaedah hermeneutik (IR)
title_full Analisis proses kognisi dalam teks karangan bahasa Melayu sekolah rendah melalui kaedah hermeneutik (IR)
title_fullStr Analisis proses kognisi dalam teks karangan bahasa Melayu sekolah rendah melalui kaedah hermeneutik (IR)
title_full_unstemmed Analisis proses kognisi dalam teks karangan bahasa Melayu sekolah rendah melalui kaedah hermeneutik (IR)
title_sort analisis proses kognisi dalam teks karangan bahasa melayu sekolah rendah melalui kaedah hermeneutik (ir)
granting_institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
granting_department Fakulti Pembangunan Manusia
publishDate 2016
url https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=218
_version_ 1747832861735518208