Kajian ekplorasi tingkat kefahaman guru tentang cukai barangan dan perkhidmatan (IR)

Tujuan utama kajian ini ialah untuk mengenal pasti sejauh mana tingkat kefahaman guru tentang Cukai Barangan dan Perkhidmatan atau dalam bahasa Inggeris lebih dikenali sebagai Goods and Service Tax (GST). Seramai 196 orang guru yang berkhidmat di sekolah-sekolah di sekitar Tanjung Malim mengambil ba...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Mohd Zul Izwan Aliyasak
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2017
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=226
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id oai:ir.upsi.edu.my:226
record_format uketd_dc
spelling oai:ir.upsi.edu.my:2262020-02-27 Kajian ekplorasi tingkat kefahaman guru tentang cukai barangan dan perkhidmatan (IR) 2017 Mohd Zul Izwan Aliyasak HJ Public Finance Tujuan utama kajian ini ialah untuk mengenal pasti sejauh mana tingkat kefahaman guru tentang Cukai Barangan dan Perkhidmatan atau dalam bahasa Inggeris lebih dikenali sebagai Goods and Service Tax (GST). Seramai 196 orang guru yang berkhidmat di sekolah-sekolah di sekitar Tanjung Malim mengambil bahagian dalam kajian ini. Kaedah yang digunakan dalam kajian ini ialah kuantitatif dan instrumen kajian yang digunakan dalam penyelidikan ini ialah set borang soal selidik. Skala Likert (5 tahap) di gunakan sebagai pengukur iaitu minimum 1 ke maksimum 5 (paling tidak setuju ke paling setuju). Data yang diperoleh di proses dan dianalisis secara deskriptif untuk mendapatkan jawapan bagi menjawab objektif i, ii dan iii. Ujian ttest telah dijalankan bagi menjawab objektif ke iv. Kesemua data di analisis dengan menggunakan perisian Statistical Package for Social Science (SPSS)-Version 22. Dapatan kajian yang diperoleh menunjukkan Medium Televisyen, Perbincangan dengan rakan-rakan dan Surat Khabar dikenal pasti sebagai alat penyebaran maklumat yang paling popular (mengikut turutan) di kalangan guru dalam memperoleh maklumat mengenai GST. Keputusan bagi ujian kedua dan ketiga pula menunjukkan, tingkat pengetahuan dan kefahaman guru tentang GST adalah di tahap rendah. Keputusan dari ujian t-test menunjukkan tiada perbezaan tahap pemahaman yang ketara diantara guru dalam bidang dengan guru bukan bidang. Implikasi dari dapatan ini ialah; memandang guru adalah agen penyampaian ilmu dan maklumat am di sekolah ataupun di luar sekolah; tahap pengetahuan dan pemahaman yang rendah akan memberi impak negatif terhadap keberkesanan penyebaran maklumat mengenai GST pada ahli masyarakat yang lain; terutamanya pada pelajar-pelajar. Keputusan akhir bagi kejadian ini akan memberikan kesan negatif juga terhadap keberkesanan pelaksanaan dasar ini secara keseluruhan. 2017 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=226 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=226 text zsm closedAccess Masters Universiti Pendidikan Sultan Idris Fakulti Pengurusan dan Ekonomi N/A
institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
collection UPSI Digital Repository
language zsm
topic HJ Public Finance
spellingShingle HJ Public Finance
Mohd Zul Izwan Aliyasak
Kajian ekplorasi tingkat kefahaman guru tentang cukai barangan dan perkhidmatan (IR)
description Tujuan utama kajian ini ialah untuk mengenal pasti sejauh mana tingkat kefahaman guru tentang Cukai Barangan dan Perkhidmatan atau dalam bahasa Inggeris lebih dikenali sebagai Goods and Service Tax (GST). Seramai 196 orang guru yang berkhidmat di sekolah-sekolah di sekitar Tanjung Malim mengambil bahagian dalam kajian ini. Kaedah yang digunakan dalam kajian ini ialah kuantitatif dan instrumen kajian yang digunakan dalam penyelidikan ini ialah set borang soal selidik. Skala Likert (5 tahap) di gunakan sebagai pengukur iaitu minimum 1 ke maksimum 5 (paling tidak setuju ke paling setuju). Data yang diperoleh di proses dan dianalisis secara deskriptif untuk mendapatkan jawapan bagi menjawab objektif i, ii dan iii. Ujian ttest telah dijalankan bagi menjawab objektif ke iv. Kesemua data di analisis dengan menggunakan perisian Statistical Package for Social Science (SPSS)-Version 22. Dapatan kajian yang diperoleh menunjukkan Medium Televisyen, Perbincangan dengan rakan-rakan dan Surat Khabar dikenal pasti sebagai alat penyebaran maklumat yang paling popular (mengikut turutan) di kalangan guru dalam memperoleh maklumat mengenai GST. Keputusan bagi ujian kedua dan ketiga pula menunjukkan, tingkat pengetahuan dan kefahaman guru tentang GST adalah di tahap rendah. Keputusan dari ujian t-test menunjukkan tiada perbezaan tahap pemahaman yang ketara diantara guru dalam bidang dengan guru bukan bidang. Implikasi dari dapatan ini ialah; memandang guru adalah agen penyampaian ilmu dan maklumat am di sekolah ataupun di luar sekolah; tahap pengetahuan dan pemahaman yang rendah akan memberi impak negatif terhadap keberkesanan penyebaran maklumat mengenai GST pada ahli masyarakat yang lain; terutamanya pada pelajar-pelajar. Keputusan akhir bagi kejadian ini akan memberikan kesan negatif juga terhadap keberkesanan pelaksanaan dasar ini secara keseluruhan.
format thesis
qualification_name
qualification_level Master's degree
author Mohd Zul Izwan Aliyasak
author_facet Mohd Zul Izwan Aliyasak
author_sort Mohd Zul Izwan Aliyasak
title Kajian ekplorasi tingkat kefahaman guru tentang cukai barangan dan perkhidmatan (IR)
title_short Kajian ekplorasi tingkat kefahaman guru tentang cukai barangan dan perkhidmatan (IR)
title_full Kajian ekplorasi tingkat kefahaman guru tentang cukai barangan dan perkhidmatan (IR)
title_fullStr Kajian ekplorasi tingkat kefahaman guru tentang cukai barangan dan perkhidmatan (IR)
title_full_unstemmed Kajian ekplorasi tingkat kefahaman guru tentang cukai barangan dan perkhidmatan (IR)
title_sort kajian ekplorasi tingkat kefahaman guru tentang cukai barangan dan perkhidmatan (ir)
granting_institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
granting_department Fakulti Pengurusan dan Ekonomi
publishDate 2017
url https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=226
_version_ 1747832864037142528