Pola asuhan dalam pemerolehan bahasa kanak-kanak tadika bandar Palembang Indonesia (IR)

Kajian ini bertujuan untuk melihat hubungan pola asuhan ibu bapa dengan pemerolehan bahasa kanak-kanak berlandaskan teori Halliday (1984). Teori ini menekankan pemerolehan bahasa kanak-kanak berdasarkan tujuh fungsi bahasa. Ketujuh-tujuh fungsi bahasa ini dijadikan konstruk pemboleh ubah bersandar k...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Soeparno, Nofita Anggraini
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2015
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=2314
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:Kajian ini bertujuan untuk melihat hubungan pola asuhan ibu bapa dengan pemerolehan bahasa kanak-kanak berlandaskan teori Halliday (1984). Teori ini menekankan pemerolehan bahasa kanak-kanak berdasarkan tujuh fungsi bahasa. Ketujuh-tujuh fungsi bahasa ini dijadikan konstruk pemboleh ubah bersandar kajian iaitu fungsi Imaginasi, Informasi, Heuristikal, Personal, Interaksi, Peraturan, Instrumental. Manakala pola asuh demokratikal, authoritarian, permisif dijadikan pemboleh ubah tidak bersandar kajian. Kaedah kuantitatif melalui tinjauan digunakan dengan mengemukakan boring soal selidik dan pemerhatian ke atas 20 bapa 25 ibu. Lokasi kajian dijalankan di Tadika Chandra Jaya di Bandar Palembang Indonesia. Data dikumpul melalui boring soal selidik terdiri dari tiga bahagian iaitu demografi ibu bapa, item pola asuh, item pemerolehan bahasa. Data dianalisis menggunakan perisian SPSS Version 20. Analisis statistik deskriptif frekuensi, peratusan digunakan bagi menjawab persoalan kajian. Manakala analisis inferensi digunakan untuk menjawab hipotesis yang melihat perhubungan antara pemboleh ubah kajian. Kebolehpercayaan data melalui ujian Normality memenuhi kehendak kajian. Dapatan kajian menunjukkan pola asuh demokratikal dengen pemerolehan bahasa kanakkanak dalam fungsi Imaginasi r=0.82**, Informasi r=0.75**, Heuristikal r=0.85**, Personal r=0.88**, Interaksi r=0.83**, Peraturan r=0.89**, Instrumental r=0.93**. Ini menunjukkan terdapat perhubungan yang signifikan antarajenis pola asuh dengan semua konstruk fungsi bahasa. Pola asuh demokratikal sangat membantu pemerolehan bahasa kanak-kanak yang dikaji berbanding dengan jenis poa asuh authoritarian dan permisif. Dapatan kajian ini menunjukkan bahawa pola asuh demokratikal ini boleh dijadikan model atau panduan bagi ibu bapa dan para pendidik dalam mendidik kanak-kanak masa kini.