Pembangunan model pencapaian Matematik di kalangan pelajar tingkatan empat (IR)

Kajian ini dijalankan adalah untuk membangun dan menguji model pencapaian matematik di kalangan pelajar tingkatan empat di salah sebuah sekolah menengah Daerah Subang Jaya, Selangor. Kaedah penyelidikan yang digunakan adalah kaedah tinjauan. Sumber data primer dan sekunder diperoleh daripada respond...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Rozie Rosli
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2014
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=2423
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id oai:ir.upsi.edu.my:2423
record_format uketd_dc
spelling oai:ir.upsi.edu.my:24232020-02-27 Pembangunan model pencapaian Matematik di kalangan pelajar tingkatan empat (IR) 2014 Rozie Rosli LB Theory and practice of education Kajian ini dijalankan adalah untuk membangun dan menguji model pencapaian matematik di kalangan pelajar tingkatan empat di salah sebuah sekolah menengah Daerah Subang Jaya, Selangor. Kaedah penyelidikan yang digunakan adalah kaedah tinjauan. Sumber data primer dan sekunder diperoleh daripada responden dari pangkalan data sekolah. Sebanyak 217 soal selidik telah diedarkan kepada pelajar dan diuji kebolehpercayaan dan kesahan melalui kaedah bahagi-dua dan nisbah kesahan kandungan. Model pencapaian matematik dibangunkan melalui kaedah kuasa dua terkecil separa (KTS) dengan menggunakan perisian VPLS1.04. Kaedah ini dipilih kerana KTS amat sesuai digunakan apabila andaian taburan normal bagi data tidak dapat dipenuhi. Keputusan bagi kebolehpercayaan pemboleh ubah pendam adalah di antara 0.7 hingga 0.9. Manakala bagi nilai purata varians terekstrak (PVT) melebihi nilai yang ditetapkan iaitu 0.5. Ia membuktikan penerimaan model pencapaian matematik yang dibangunkan. Keputusan analisis pemodelan KTS menyokong kesesuaian model yang dibangunkan dengan kesemua pekali regresi adalah signifikan. Model pencapaian matematik yang dibangunkan memberi satu panduan kepada pembuat dasar dalam menentukan faktor-faktor yang mempengaruhi pencapaian matematik. 2014 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=2423 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=2423 text zsm closedAccess Masters Universiti Pendidikan Sultan Idris Fakulti Sains dan Matematik N/A
institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
collection UPSI Digital Repository
language zsm
topic LB Theory and practice of education
spellingShingle LB Theory and practice of education
Rozie Rosli
Pembangunan model pencapaian Matematik di kalangan pelajar tingkatan empat (IR)
description Kajian ini dijalankan adalah untuk membangun dan menguji model pencapaian matematik di kalangan pelajar tingkatan empat di salah sebuah sekolah menengah Daerah Subang Jaya, Selangor. Kaedah penyelidikan yang digunakan adalah kaedah tinjauan. Sumber data primer dan sekunder diperoleh daripada responden dari pangkalan data sekolah. Sebanyak 217 soal selidik telah diedarkan kepada pelajar dan diuji kebolehpercayaan dan kesahan melalui kaedah bahagi-dua dan nisbah kesahan kandungan. Model pencapaian matematik dibangunkan melalui kaedah kuasa dua terkecil separa (KTS) dengan menggunakan perisian VPLS1.04. Kaedah ini dipilih kerana KTS amat sesuai digunakan apabila andaian taburan normal bagi data tidak dapat dipenuhi. Keputusan bagi kebolehpercayaan pemboleh ubah pendam adalah di antara 0.7 hingga 0.9. Manakala bagi nilai purata varians terekstrak (PVT) melebihi nilai yang ditetapkan iaitu 0.5. Ia membuktikan penerimaan model pencapaian matematik yang dibangunkan. Keputusan analisis pemodelan KTS menyokong kesesuaian model yang dibangunkan dengan kesemua pekali regresi adalah signifikan. Model pencapaian matematik yang dibangunkan memberi satu panduan kepada pembuat dasar dalam menentukan faktor-faktor yang mempengaruhi pencapaian matematik.
format thesis
qualification_name
qualification_level Master's degree
author Rozie Rosli
author_facet Rozie Rosli
author_sort Rozie Rosli
title Pembangunan model pencapaian Matematik di kalangan pelajar tingkatan empat (IR)
title_short Pembangunan model pencapaian Matematik di kalangan pelajar tingkatan empat (IR)
title_full Pembangunan model pencapaian Matematik di kalangan pelajar tingkatan empat (IR)
title_fullStr Pembangunan model pencapaian Matematik di kalangan pelajar tingkatan empat (IR)
title_full_unstemmed Pembangunan model pencapaian Matematik di kalangan pelajar tingkatan empat (IR)
title_sort pembangunan model pencapaian matematik di kalangan pelajar tingkatan empat (ir)
granting_institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
granting_department Fakulti Sains dan Matematik
publishDate 2014
url https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=2423
_version_ 1747833009921327104