Pembangunan blog sebagai medium interaksi maya untuk guru-guru Fizik (IR)

Kajian ini dijalankan bertujuan untuk membangunkan sebuah blog fizik berasaskan Huraian Sukatan KBSM untuk guru fizik. Blog ini dibangunkan sebagai suatu medium alternatif untuk memudahkan interaksi dan perkongsian maklumat dalam kalangan guru fizik secara maya. Blog direka bentuk berdasarkan teori...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Azlina Othman
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2014
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=2426
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id oai:ir.upsi.edu.my:2426
record_format uketd_dc
spelling oai:ir.upsi.edu.my:24262020-02-27 Pembangunan blog sebagai medium interaksi maya untuk guru-guru Fizik (IR) 2014 Azlina Othman L Education (General) Kajian ini dijalankan bertujuan untuk membangunkan sebuah blog fizik berasaskan Huraian Sukatan KBSM untuk guru fizik. Blog ini dibangunkan sebagai suatu medium alternatif untuk memudahkan interaksi dan perkongsian maklumat dalam kalangan guru fizik secara maya. Blog direka bentuk berdasarkan teori konstruktivisme dan teori kolaboratif. Blog dibangunkan berasaskan Model ADDIE dengan menggunakan perisian multimedia. Penilaian blog dijalankan ke atas 146 guru fizik di negeri Kedah. Instrumen yang digunakan ialah set soal selidik yang mengandungi 41 item. Nilai bagi Indeks Kebolehpercayaan yang diperolehi adalah 0.973. Dapatan kajian menunjukkan secara keseluruhan guru-guru memberi pandangan positif dengan tahap interpretasi tinggi bagi aspek kandungan blog (Min=3.39, S.P=0.380) dan aspek bentuk laman blog (Min=3.25, S.P=0.465). Implikasinya, blog yang dibangunkan ini sesuai dijadikan sebagai medium alternatif untuk memudahkan interaksi maya dan perkongsian maklumat dalam kalangan guru fizik. 2014 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=2426 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=2426 text zsm closedAccess Masters Universiti Pendidikan Sultan Idris Fakulti Sains dan Matematik N/A
institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
collection UPSI Digital Repository
language zsm
topic L Education (General)
spellingShingle L Education (General)
Azlina Othman
Pembangunan blog sebagai medium interaksi maya untuk guru-guru Fizik (IR)
description Kajian ini dijalankan bertujuan untuk membangunkan sebuah blog fizik berasaskan Huraian Sukatan KBSM untuk guru fizik. Blog ini dibangunkan sebagai suatu medium alternatif untuk memudahkan interaksi dan perkongsian maklumat dalam kalangan guru fizik secara maya. Blog direka bentuk berdasarkan teori konstruktivisme dan teori kolaboratif. Blog dibangunkan berasaskan Model ADDIE dengan menggunakan perisian multimedia. Penilaian blog dijalankan ke atas 146 guru fizik di negeri Kedah. Instrumen yang digunakan ialah set soal selidik yang mengandungi 41 item. Nilai bagi Indeks Kebolehpercayaan yang diperolehi adalah 0.973. Dapatan kajian menunjukkan secara keseluruhan guru-guru memberi pandangan positif dengan tahap interpretasi tinggi bagi aspek kandungan blog (Min=3.39, S.P=0.380) dan aspek bentuk laman blog (Min=3.25, S.P=0.465). Implikasinya, blog yang dibangunkan ini sesuai dijadikan sebagai medium alternatif untuk memudahkan interaksi maya dan perkongsian maklumat dalam kalangan guru fizik.
format thesis
qualification_name
qualification_level Master's degree
author Azlina Othman
author_facet Azlina Othman
author_sort Azlina Othman
title Pembangunan blog sebagai medium interaksi maya untuk guru-guru Fizik (IR)
title_short Pembangunan blog sebagai medium interaksi maya untuk guru-guru Fizik (IR)
title_full Pembangunan blog sebagai medium interaksi maya untuk guru-guru Fizik (IR)
title_fullStr Pembangunan blog sebagai medium interaksi maya untuk guru-guru Fizik (IR)
title_full_unstemmed Pembangunan blog sebagai medium interaksi maya untuk guru-guru Fizik (IR)
title_sort pembangunan blog sebagai medium interaksi maya untuk guru-guru fizik (ir)
granting_institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
granting_department Fakulti Sains dan Matematik
publishDate 2014
url https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=2426
_version_ 1747833010420449280