Kesan penggunaan Google Earth dalam pembelajaran peta mata pelajaran Geografi (IR)

Kajian ini dilakukan bertujuan untuk mengkaji kesan visualisasi penjelajahan dengan menggunakan Google Earth dalam pembelajaran peta geografi. Kerangka visualisasi penjelajahan untuk kajian ini diubahsuai daripada model pemprosesan maklumat Ormand, dan Model Visualisasi Penjelajahan. Visualisasi pen...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Mastura Osman
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2014
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=2438
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id oai:ir.upsi.edu.my:2438
record_format uketd_dc
spelling oai:ir.upsi.edu.my:24382020-02-27 Kesan penggunaan Google Earth dalam pembelajaran peta mata pelajaran Geografi (IR) 2014 Mastura Osman GB Physical geography Kajian ini dilakukan bertujuan untuk mengkaji kesan visualisasi penjelajahan dengan menggunakan Google Earth dalam pembelajaran peta geografi. Kerangka visualisasi penjelajahan untuk kajian ini diubahsuai daripada model pemprosesan maklumat Ormand, dan Model Visualisasi Penjelajahan. Visualisasi penjelajahan dibahagikan kepada tiga bahagian, iaitu: i)visual kognitif memori (VKM), ii)visual kognitif imageri (VKI) dan iii)visual kognitif pengetahuan (VKP). Pendekatan kajian pra-eksperimen dengan reka bentuk satu kumpulan ujian pra dan ujian pos telah digunakan bagi menilai kesan pencapaian pelajar. Sampel kajian adalah terdiri daripada 71 orang pelajar sekolah menengah di dua buah sekolah di daerah Gombak, Selangor. Hasil analisis ujian-T menunjukkan terdapat perbezaan yang signifikan bagi pencapaian pelajar. Hasil kajian ini juga menunjukkan wujud perbezaan yang signifikan bagi visual kognitif memori(VKM) dan visual kognitif pengetahuan (VKP). Walau bagaimanapun, hasil analisis ini juga menunjukkan bahawa tiada perbezaan yang signifikan bagi visual kognitif imageri (VKI). Kesimpulannya, hasil kajian ini telah menunjukkan bahawa visualisasi penjelajahan dengan menggunakan Google Earth mempunyai potensi bagi meningkatkan pencapaian pelajar dalam pembelajaran peta geografi. Oleh yang demikian, adalah disyorkan supaya penggunaan Google Earth diintegrasikan dalam pembelajaran mata pelajaran Geografi terutama dalam pembelajaran peta kerana ia dapat menyumbang kesan yang positif dalam pencapaian pelajar. 2014 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=2438 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=2438 text zsm closedAccess Masters Universiti Pendidikan Sultan Idris Fakulti Seni, Komputeran dan Industri Kreatif N/A
institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
collection UPSI Digital Repository
language zsm
topic GB Physical geography
spellingShingle GB Physical geography
Mastura Osman
Kesan penggunaan Google Earth dalam pembelajaran peta mata pelajaran Geografi (IR)
description Kajian ini dilakukan bertujuan untuk mengkaji kesan visualisasi penjelajahan dengan menggunakan Google Earth dalam pembelajaran peta geografi. Kerangka visualisasi penjelajahan untuk kajian ini diubahsuai daripada model pemprosesan maklumat Ormand, dan Model Visualisasi Penjelajahan. Visualisasi penjelajahan dibahagikan kepada tiga bahagian, iaitu: i)visual kognitif memori (VKM), ii)visual kognitif imageri (VKI) dan iii)visual kognitif pengetahuan (VKP). Pendekatan kajian pra-eksperimen dengan reka bentuk satu kumpulan ujian pra dan ujian pos telah digunakan bagi menilai kesan pencapaian pelajar. Sampel kajian adalah terdiri daripada 71 orang pelajar sekolah menengah di dua buah sekolah di daerah Gombak, Selangor. Hasil analisis ujian-T menunjukkan terdapat perbezaan yang signifikan bagi pencapaian pelajar. Hasil kajian ini juga menunjukkan wujud perbezaan yang signifikan bagi visual kognitif memori(VKM) dan visual kognitif pengetahuan (VKP). Walau bagaimanapun, hasil analisis ini juga menunjukkan bahawa tiada perbezaan yang signifikan bagi visual kognitif imageri (VKI). Kesimpulannya, hasil kajian ini telah menunjukkan bahawa visualisasi penjelajahan dengan menggunakan Google Earth mempunyai potensi bagi meningkatkan pencapaian pelajar dalam pembelajaran peta geografi. Oleh yang demikian, adalah disyorkan supaya penggunaan Google Earth diintegrasikan dalam pembelajaran mata pelajaran Geografi terutama dalam pembelajaran peta kerana ia dapat menyumbang kesan yang positif dalam pencapaian pelajar.
format thesis
qualification_name
qualification_level Master's degree
author Mastura Osman
author_facet Mastura Osman
author_sort Mastura Osman
title Kesan penggunaan Google Earth dalam pembelajaran peta mata pelajaran Geografi (IR)
title_short Kesan penggunaan Google Earth dalam pembelajaran peta mata pelajaran Geografi (IR)
title_full Kesan penggunaan Google Earth dalam pembelajaran peta mata pelajaran Geografi (IR)
title_fullStr Kesan penggunaan Google Earth dalam pembelajaran peta mata pelajaran Geografi (IR)
title_full_unstemmed Kesan penggunaan Google Earth dalam pembelajaran peta mata pelajaran Geografi (IR)
title_sort kesan penggunaan google earth dalam pembelajaran peta mata pelajaran geografi (ir)
granting_institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
granting_department Fakulti Seni, Komputeran dan Industri Kreatif
publishDate 2014
url https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=2438
_version_ 1747833012603584512