Metodologi pengajaran al-Quran sekolah menengah (IR)

Pengajaran dan pembelajaran tilawah al-Quran merupakan antara faktor penting yang menentukan pencapaian akademik pelajar dalam mata pelajaran pendidikan Islam. Tujuan kajian ini ialah untuk melihat amalan pengajaran guru dalam pengajaran pendidikan al-Quran pendidikan Islam di sekolah menengah keban...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Misnan Jemali
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2006
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=2656
Tags: Add Tag
id oai:ir.upsi.edu.my:2656
record_format uketd_dc
spelling oai:ir.upsi.edu.my:26562020-02-27 Metodologi pengajaran al-Quran sekolah menengah (IR) 2006 Misnan Jemali BP Islam. Bahaism. Theosophy, etc Pengajaran dan pembelajaran tilawah al-Quran merupakan antara faktor penting yang menentukan pencapaian akademik pelajar dalam mata pelajaran pendidikan Islam. Tujuan kajian ini ialah untuk melihat amalan pengajaran guru dalam pengajaran pendidikan al-Quran pendidikan Islam di sekolah menengah kebangsaan harian di beberapa buah sekolah di negeri Perak. Enam aspek yang dikaji dalam pengajaran guru ialah set induksi, ABM, pengajaran tilawah, ayat kefahaman, tahfiz al-Quran dan sahsiah guru. Kajian ini menggunakan kaedah tinjauan semasa dan sampelnya terdiri dari 2116 pelajar dan 96 orang guru di sekolah-sekolah negeri Perak. Data dianalisis dengan menggunakan pakej SPSS untuk menentukan kerelasi intra dan antara amalan pengajaran al-Quran dengan pencapaian akademik serta ujian-t untuk melihat perbezaan amalan pengajaran mengikut guru dan pelajar. Hasil kajian menunjukkan bahawa hubungan antara pengajaran tilawah, ayat kefahaman dan hafazan mempunyai hubungan yang kuat dalam menentukan pencapaian mata pelajaran pendidikan Islam dalam peperiksaan PMR dan ujian khas. Implikasi kajian ini kepada universiti, sekolah, para pensyarah, guru dan pelajar khasnya dalam pengajaran dan pembelajaran al-Quran turut dibincangkan. 2006 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=2656 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=2656 text zsm closedAccess Doctoral Universiti Pendidikan Sultan Idris Fakulti Sains Kemanusiaan N/A
institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
collection UPSI Digital Repository
language zsm
topic BP Islam
Bahaism
Theosophy, etc
spellingShingle BP Islam
Bahaism
Theosophy, etc
Misnan Jemali
Metodologi pengajaran al-Quran sekolah menengah (IR)
description Pengajaran dan pembelajaran tilawah al-Quran merupakan antara faktor penting yang menentukan pencapaian akademik pelajar dalam mata pelajaran pendidikan Islam. Tujuan kajian ini ialah untuk melihat amalan pengajaran guru dalam pengajaran pendidikan al-Quran pendidikan Islam di sekolah menengah kebangsaan harian di beberapa buah sekolah di negeri Perak. Enam aspek yang dikaji dalam pengajaran guru ialah set induksi, ABM, pengajaran tilawah, ayat kefahaman, tahfiz al-Quran dan sahsiah guru. Kajian ini menggunakan kaedah tinjauan semasa dan sampelnya terdiri dari 2116 pelajar dan 96 orang guru di sekolah-sekolah negeri Perak. Data dianalisis dengan menggunakan pakej SPSS untuk menentukan kerelasi intra dan antara amalan pengajaran al-Quran dengan pencapaian akademik serta ujian-t untuk melihat perbezaan amalan pengajaran mengikut guru dan pelajar. Hasil kajian menunjukkan bahawa hubungan antara pengajaran tilawah, ayat kefahaman dan hafazan mempunyai hubungan yang kuat dalam menentukan pencapaian mata pelajaran pendidikan Islam dalam peperiksaan PMR dan ujian khas. Implikasi kajian ini kepada universiti, sekolah, para pensyarah, guru dan pelajar khasnya dalam pengajaran dan pembelajaran al-Quran turut dibincangkan.
format thesis
qualification_name
qualification_level Doctorate
author Misnan Jemali
author_facet Misnan Jemali
author_sort Misnan Jemali
title Metodologi pengajaran al-Quran sekolah menengah (IR)
title_short Metodologi pengajaran al-Quran sekolah menengah (IR)
title_full Metodologi pengajaran al-Quran sekolah menengah (IR)
title_fullStr Metodologi pengajaran al-Quran sekolah menengah (IR)
title_full_unstemmed Metodologi pengajaran al-Quran sekolah menengah (IR)
title_sort metodologi pengajaran al-quran sekolah menengah (ir)
granting_institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
granting_department Fakulti Sains Kemanusiaan
publishDate 2006
url https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=2656
_version_ 1747833022158209024