Keperluan latihan di kalangan guru-guru sejarah di sekolah menengah daerah Perak Tengah (IR)
Kajian ini dijalankan untuk mengenalpasti keperluan latihan di kalangan guru-guru di Perak Tengah yang mencakupi empat aspek keperluan latihan iaitu pengetahuan, strategi dan kaedah pengajaran, kemahiran berasaskan sekolah dan kemahiran pengurusan dan organisasi, guru-guru sekolah menengah. Kajian d...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | thesis |
Language: | zsm |
Published: |
2005
|
Subjects: | |
Online Access: | https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=2672 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
oai:ir.upsi.edu.my:2672 |
---|---|
record_format |
uketd_dc |
spelling |
oai:ir.upsi.edu.my:26722020-02-27 Keperluan latihan di kalangan guru-guru sejarah di sekolah menengah daerah Perak Tengah (IR) 2005 Anuar Puteh Harun L Education (General) Kajian ini dijalankan untuk mengenalpasti keperluan latihan di kalangan guru-guru di Perak Tengah yang mencakupi empat aspek keperluan latihan iaitu pengetahuan, strategi dan kaedah pengajaran, kemahiran berasaskan sekolah dan kemahiran pengurusan dan organisasi, guru-guru sekolah menengah. Kajian dijalankan dengan menggunakan Kaedah Tinjauan. Kajian ini merupakan kajian populasi yang mengambil kira keseluruhan guru-guru Sejarah di Perak Tengah iaitu 65 orang guru di 14 buah sekolah. Untuk mendapatkan data, set soal selidik The Leader Behavior Descriptrion Questionnaire (LBDQ) digunakan. Data dianalisis dengan menggunakan dua kaedah. l) Analisis deskriptif 2) Analisis Inferential. Analisis deskriptif digunakan untuk menghuraikan maklumat yang berkait dengan biodata melalui pendekatan peratusan. Manakala Min dan Sisihan Piawai digunakan untuk meneliti skor setiap item dalam soal selidik. Statistik Inferential digunakan untuk mendapatkan maklumat seperti Ujian T dan ANOVA yang diaplikasikan untuk pengujian perbezaan, untuk melihat perbezaan di antara keperluan latihan dengan status jantina, taraf perkahwinan, umur, pengalaman, kelulusan akademik dan berdasarkan empat kategori keperluan latihan iaitu pengetahuan, strategi dan kaedah pengajaran, kemahiran berasaskan sekolah dan kemahiran pengurusan dan organisasi, guru-guru sekolah menengah. Dapatan kajian ini menunjukkan bahawa (a) Kemahiran pengurusan dan organisasi menunjukkan keperluan latihan yang paling diutamakan dan ini diikuti oleh kemahiran berasaskan sekolah, strategi dan kaedah pengajaran dan pengetahuan (b) Faktor demografi seperti status jantina, umur, tempoh perkhidmatan, taraf perkahwinan, dan kelulusan akademik tidak menunjukkan perbezaan yang signifikan dengan keperluan latihan. Sehubungan itu beberapa cadangan dikemukakan terhadap badan-badan yang terlibat dengan latihan dan kemahiran guru-guru seperti Kementerian Pendidikan, Jabatan Pendidikan Negeri, Pejabat Pendidikan Daerah, dan Institut Aminudin Baki dan Maktab Perguruan. 2005 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=2672 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=2672 text zsm closedAccess Masters Universiti Pendidikan Sultan Idris Fakulti Pengurusan dan Ekonomi N/A |
institution |
Universiti Pendidikan Sultan Idris |
collection |
UPSI Digital Repository |
language |
zsm |
topic |
L Education (General) |
spellingShingle |
L Education (General) Anuar Puteh Harun Keperluan latihan di kalangan guru-guru sejarah di sekolah menengah daerah Perak Tengah (IR) |
description |
Kajian ini dijalankan untuk mengenalpasti keperluan latihan di kalangan guru-guru di Perak Tengah yang mencakupi empat aspek keperluan latihan iaitu pengetahuan, strategi dan kaedah pengajaran, kemahiran berasaskan sekolah dan kemahiran pengurusan dan organisasi, guru-guru sekolah menengah. Kajian dijalankan dengan menggunakan Kaedah Tinjauan. Kajian ini merupakan kajian populasi yang mengambil kira keseluruhan guru-guru Sejarah di Perak Tengah iaitu 65 orang guru di 14 buah sekolah. Untuk mendapatkan data, set soal selidik The Leader Behavior Descriptrion Questionnaire (LBDQ) digunakan. Data dianalisis dengan menggunakan dua kaedah. l) Analisis deskriptif 2) Analisis Inferential. Analisis deskriptif digunakan untuk menghuraikan maklumat yang berkait dengan biodata melalui pendekatan peratusan. Manakala Min dan Sisihan Piawai digunakan untuk meneliti skor setiap item dalam soal selidik. Statistik Inferential digunakan untuk mendapatkan maklumat seperti Ujian T dan ANOVA yang diaplikasikan untuk pengujian perbezaan, untuk melihat perbezaan di antara keperluan latihan dengan status jantina, taraf perkahwinan, umur, pengalaman, kelulusan akademik dan berdasarkan empat kategori keperluan latihan iaitu pengetahuan, strategi dan kaedah pengajaran, kemahiran berasaskan sekolah dan kemahiran pengurusan dan organisasi, guru-guru sekolah menengah. Dapatan kajian ini menunjukkan bahawa (a) Kemahiran pengurusan dan organisasi menunjukkan keperluan latihan yang paling diutamakan dan ini diikuti oleh kemahiran berasaskan sekolah, strategi dan kaedah pengajaran dan pengetahuan (b) Faktor demografi seperti status jantina, umur, tempoh perkhidmatan, taraf perkahwinan, dan kelulusan akademik tidak menunjukkan perbezaan yang signifikan dengan keperluan latihan. Sehubungan itu beberapa cadangan dikemukakan terhadap badan-badan yang terlibat dengan latihan dan kemahiran guru-guru seperti Kementerian Pendidikan, Jabatan Pendidikan Negeri, Pejabat Pendidikan Daerah, dan Institut Aminudin Baki dan Maktab Perguruan. |
format |
thesis |
qualification_name |
|
qualification_level |
Master's degree |
author |
Anuar Puteh Harun |
author_facet |
Anuar Puteh Harun |
author_sort |
Anuar Puteh Harun |
title |
Keperluan latihan di kalangan guru-guru sejarah di sekolah menengah daerah Perak Tengah (IR) |
title_short |
Keperluan latihan di kalangan guru-guru sejarah di sekolah menengah daerah Perak Tengah (IR) |
title_full |
Keperluan latihan di kalangan guru-guru sejarah di sekolah menengah daerah Perak Tengah (IR) |
title_fullStr |
Keperluan latihan di kalangan guru-guru sejarah di sekolah menengah daerah Perak Tengah (IR) |
title_full_unstemmed |
Keperluan latihan di kalangan guru-guru sejarah di sekolah menengah daerah Perak Tengah (IR) |
title_sort |
keperluan latihan di kalangan guru-guru sejarah di sekolah menengah daerah perak tengah (ir) |
granting_institution |
Universiti Pendidikan Sultan Idris |
granting_department |
Fakulti Pengurusan dan Ekonomi |
publishDate |
2005 |
url |
https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=2672 |
_version_ |
1747833024129531904 |