Hubungan di antara kesediaan, personaliti dan pengalaman guru dengan amalan penilaian tugasan projek Prinsip Perakaunan (IR)

Kajian tinjauan kuantitatif ini bertujuan menentukan hubungan di antara kesediaan guru, personaliti guru dan pengalaman mengajar guru dengan amalan penilaian guru terhadap tugasan projek Prinsip Perakaunan. Data kajian diperoleh melalui soal selidik dan inventori personaliti Myers-Briggs Type Indica...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Azri Mohamed Yusof
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2015
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=2705
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id oai:ir.upsi.edu.my:2705
record_format uketd_dc
spelling oai:ir.upsi.edu.my:27052020-02-27 Hubungan di antara kesediaan, personaliti dan pengalaman guru dengan amalan penilaian tugasan projek Prinsip Perakaunan (IR) 2015 Azri Mohamed Yusof BF Psychology Kajian tinjauan kuantitatif ini bertujuan menentukan hubungan di antara kesediaan guru, personaliti guru dan pengalaman mengajar guru dengan amalan penilaian guru terhadap tugasan projek Prinsip Perakaunan. Data kajian diperoleh melalui soal selidik dan inventori personaliti Myers-Briggs Type Indicator (MBTI). Teknik persampelan rawak berlapis secara kuota telah digunakan dan sebanyak 155 sampel terdiri daripada guru-guru Prinsip Perakaunan tingkatan empat di negeri Selangor telah terlibat dalam kajian ini. Dapatan kajian mendapati guru-guru Prinsip Perakaunan sentiasa menilai tugasan projek Prinsip Perakaunan berpandukan kriteria penilaian yang dibekalkan oleh Lembaga Peperiksaan Kementerian Pendidikan Malaysia (LPKPM) manakala tahap kesediaan guru dalam melaksanakan penilaian adalah tinggi. Kebanyakan guru didapati memiliki kombinasi personaliti EkstrovertPeka- Fikiran-Pemutusan, Tahap kesediaan guru, dimensi personaliti guru Pemutusan Pengamatan dan tempoh pengalaman mengajar guru didapati telah mempengaruhi amalan guru dalam menilai tugasan projek Prinsip Perakaunan. Justeru, kajian ini telah memberi implikasi kepada guru-guru di mana mereka harus diberi kursus persediaan dan latihan tentang teknik penskoran berpandukan kriteria penilaian. Pemantauan terhadap penilaian yang diberikan oleh guru terhadap tugasan projek pelajar perlu dilaksanakan dengan lebih sistematik dan menyeluruh. Guru-guru perlu sentiasa mengadakan perbincangan sesama mereka tentang penskoran berpandukan kriteria penilaian di samping menjadikannya sebagai aspek utama dalam pengajaran guru di dalam bilik darjah. 2015 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=2705 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=2705 text zsm closedAccess Masters Universiti Pendidikan Sultan Idris Fakulti Pengurusan dan Ekonomi N/A
institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
collection UPSI Digital Repository
language zsm
topic BF Psychology
spellingShingle BF Psychology
Azri Mohamed Yusof
Hubungan di antara kesediaan, personaliti dan pengalaman guru dengan amalan penilaian tugasan projek Prinsip Perakaunan (IR)
description Kajian tinjauan kuantitatif ini bertujuan menentukan hubungan di antara kesediaan guru, personaliti guru dan pengalaman mengajar guru dengan amalan penilaian guru terhadap tugasan projek Prinsip Perakaunan. Data kajian diperoleh melalui soal selidik dan inventori personaliti Myers-Briggs Type Indicator (MBTI). Teknik persampelan rawak berlapis secara kuota telah digunakan dan sebanyak 155 sampel terdiri daripada guru-guru Prinsip Perakaunan tingkatan empat di negeri Selangor telah terlibat dalam kajian ini. Dapatan kajian mendapati guru-guru Prinsip Perakaunan sentiasa menilai tugasan projek Prinsip Perakaunan berpandukan kriteria penilaian yang dibekalkan oleh Lembaga Peperiksaan Kementerian Pendidikan Malaysia (LPKPM) manakala tahap kesediaan guru dalam melaksanakan penilaian adalah tinggi. Kebanyakan guru didapati memiliki kombinasi personaliti EkstrovertPeka- Fikiran-Pemutusan, Tahap kesediaan guru, dimensi personaliti guru Pemutusan Pengamatan dan tempoh pengalaman mengajar guru didapati telah mempengaruhi amalan guru dalam menilai tugasan projek Prinsip Perakaunan. Justeru, kajian ini telah memberi implikasi kepada guru-guru di mana mereka harus diberi kursus persediaan dan latihan tentang teknik penskoran berpandukan kriteria penilaian. Pemantauan terhadap penilaian yang diberikan oleh guru terhadap tugasan projek pelajar perlu dilaksanakan dengan lebih sistematik dan menyeluruh. Guru-guru perlu sentiasa mengadakan perbincangan sesama mereka tentang penskoran berpandukan kriteria penilaian di samping menjadikannya sebagai aspek utama dalam pengajaran guru di dalam bilik darjah.
format thesis
qualification_name
qualification_level Master's degree
author Azri Mohamed Yusof
author_facet Azri Mohamed Yusof
author_sort Azri Mohamed Yusof
title Hubungan di antara kesediaan, personaliti dan pengalaman guru dengan amalan penilaian tugasan projek Prinsip Perakaunan (IR)
title_short Hubungan di antara kesediaan, personaliti dan pengalaman guru dengan amalan penilaian tugasan projek Prinsip Perakaunan (IR)
title_full Hubungan di antara kesediaan, personaliti dan pengalaman guru dengan amalan penilaian tugasan projek Prinsip Perakaunan (IR)
title_fullStr Hubungan di antara kesediaan, personaliti dan pengalaman guru dengan amalan penilaian tugasan projek Prinsip Perakaunan (IR)
title_full_unstemmed Hubungan di antara kesediaan, personaliti dan pengalaman guru dengan amalan penilaian tugasan projek Prinsip Perakaunan (IR)
title_sort hubungan di antara kesediaan, personaliti dan pengalaman guru dengan amalan penilaian tugasan projek prinsip perakaunan (ir)
granting_institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
granting_department Fakulti Pengurusan dan Ekonomi
publishDate 2015
url https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=2705
_version_ 1747833028566056960