Analisis kemahiran proses sains, kemahiran manipulatif dan kecekapan penggunaan makmal dalam kalangan pelajar Tingkatan Empat (IR)

Kajian ini bertujuan menganalisis tahap penguasaan kemahiran proses sains, tahap kefahaman kemahiran manipulatif dan kecekapan penggunaan makmal dalam kalangan pelajar kirnia tingkatan empat di daerah Bachok, Kelantan. Kajian tinjauan ini melibatkan 296 orang pelajar daripada 10 buah sekolah menenga...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Zainudin Abdul Razak
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2015
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=2713
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id oai:ir.upsi.edu.my:2713
record_format uketd_dc
spelling oai:ir.upsi.edu.my:27132020-02-27 Analisis kemahiran proses sains, kemahiran manipulatif dan kecekapan penggunaan makmal dalam kalangan pelajar Tingkatan Empat (IR) 2015 Zainudin Abdul Razak LB Theory and practice of education Kajian ini bertujuan menganalisis tahap penguasaan kemahiran proses sains, tahap kefahaman kemahiran manipulatif dan kecekapan penggunaan makmal dalam kalangan pelajar kirnia tingkatan empat di daerah Bachok, Kelantan. Kajian tinjauan ini melibatkan 296 orang pelajar daripada 10 buah sekolah menengah. Dua set soal selidik dan satu set ujian digunakan sebagai instrumen. Data dianalisis dengan menggunakan analisis deskriptif dan inferensi. Dapatan kajian menunjukkan tahap kefahaman kemahiran manipulatif dan kecekapan penggunaan makmal adalah tinggi, manakala penguasaan kemahiran proses sains adalah di tahap sederhana. Hasil kajian juga menunjukkan bahawa terdapat perbezaan yang signifikan antara tahap kefahaman kemahiran manipulatif antara pelajar lelaki dengan pelajar perempuan. Walau bagaimanapun, tidak terdapat perbezaan yang signifikan antara tahap penguasaan kemahiran proses sains berdasarkan jantina. Dapatan kajian juga menunjukkan terdapat korelasi positif yang sederhana antara tahap kefahaman kemahiran manipulatif dengan tahap penguasaan kemahiran proses sains pelajar. Selain itu, terdapat korelasi positif yang sederhana antara kecekapan penggunaan makmal dengan tahap penguasaan kemahiran proses sains. Akhirnya hasil kajian menunjukkan terdapat sumbangan yang signifikan bagi aspek tahap kefahaman kemahiran manipulatif dan kecekapan penggunaan makmal terhadap penguasaan kemahiran proses sains. Kesimpulannya, kajian ini menunjukkan bahawa penguasaan kemahiran proses sains pelajar mempunyai hubungan yang signifikan dengan tahap kefahaman kemahiran manipulatif dan kecekapan penggunaan makmal. Implikasinya, penggunaan makmal yang efisien dalam aktiviti amali dapat membantu pelajar menguasai kemahiran manipulatif dan seterusnya meningkatkan penguasaan kemahiran proses sains. 2015 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=2713 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=2713 text zsm closedAccess Masters Universiti Pendidikan Sultan Idris Fakulti Sains dan Matematik N/A
institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
collection UPSI Digital Repository
language zsm
topic LB Theory and practice of education
spellingShingle LB Theory and practice of education
Zainudin Abdul Razak
Analisis kemahiran proses sains, kemahiran manipulatif dan kecekapan penggunaan makmal dalam kalangan pelajar Tingkatan Empat (IR)
description Kajian ini bertujuan menganalisis tahap penguasaan kemahiran proses sains, tahap kefahaman kemahiran manipulatif dan kecekapan penggunaan makmal dalam kalangan pelajar kirnia tingkatan empat di daerah Bachok, Kelantan. Kajian tinjauan ini melibatkan 296 orang pelajar daripada 10 buah sekolah menengah. Dua set soal selidik dan satu set ujian digunakan sebagai instrumen. Data dianalisis dengan menggunakan analisis deskriptif dan inferensi. Dapatan kajian menunjukkan tahap kefahaman kemahiran manipulatif dan kecekapan penggunaan makmal adalah tinggi, manakala penguasaan kemahiran proses sains adalah di tahap sederhana. Hasil kajian juga menunjukkan bahawa terdapat perbezaan yang signifikan antara tahap kefahaman kemahiran manipulatif antara pelajar lelaki dengan pelajar perempuan. Walau bagaimanapun, tidak terdapat perbezaan yang signifikan antara tahap penguasaan kemahiran proses sains berdasarkan jantina. Dapatan kajian juga menunjukkan terdapat korelasi positif yang sederhana antara tahap kefahaman kemahiran manipulatif dengan tahap penguasaan kemahiran proses sains pelajar. Selain itu, terdapat korelasi positif yang sederhana antara kecekapan penggunaan makmal dengan tahap penguasaan kemahiran proses sains. Akhirnya hasil kajian menunjukkan terdapat sumbangan yang signifikan bagi aspek tahap kefahaman kemahiran manipulatif dan kecekapan penggunaan makmal terhadap penguasaan kemahiran proses sains. Kesimpulannya, kajian ini menunjukkan bahawa penguasaan kemahiran proses sains pelajar mempunyai hubungan yang signifikan dengan tahap kefahaman kemahiran manipulatif dan kecekapan penggunaan makmal. Implikasinya, penggunaan makmal yang efisien dalam aktiviti amali dapat membantu pelajar menguasai kemahiran manipulatif dan seterusnya meningkatkan penguasaan kemahiran proses sains.
format thesis
qualification_name
qualification_level Master's degree
author Zainudin Abdul Razak
author_facet Zainudin Abdul Razak
author_sort Zainudin Abdul Razak
title Analisis kemahiran proses sains, kemahiran manipulatif dan kecekapan penggunaan makmal dalam kalangan pelajar Tingkatan Empat (IR)
title_short Analisis kemahiran proses sains, kemahiran manipulatif dan kecekapan penggunaan makmal dalam kalangan pelajar Tingkatan Empat (IR)
title_full Analisis kemahiran proses sains, kemahiran manipulatif dan kecekapan penggunaan makmal dalam kalangan pelajar Tingkatan Empat (IR)
title_fullStr Analisis kemahiran proses sains, kemahiran manipulatif dan kecekapan penggunaan makmal dalam kalangan pelajar Tingkatan Empat (IR)
title_full_unstemmed Analisis kemahiran proses sains, kemahiran manipulatif dan kecekapan penggunaan makmal dalam kalangan pelajar Tingkatan Empat (IR)
title_sort analisis kemahiran proses sains, kemahiran manipulatif dan kecekapan penggunaan makmal dalam kalangan pelajar tingkatan empat (ir)
granting_institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
granting_department Fakulti Sains dan Matematik
publishDate 2015
url https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=2713
_version_ 1747833030021480448